Trafikverket vägrar nu ännu en gång att samarbeta i ett projekt som skulle göra det säkrare och mer framkomligt för cyklister och gående. Den här gången gäller det Alviksplan och Alvikskurvan, en utdragen och seg historia där Stockholms stad jobbat hårt för att få det säkert, men där Trafikverket visar fullständigt ointresse i bästa fall, och som sämst direkt motarbetat säkra förhållanden för gående och cyklande.
Alviksplan – en problematisk plats i västra Stockholm. Trånga utrymmen för gång- och cykeltrafiken och en väldigt smal och olyckdrabbad kurva på gång- och cykelbanan. Framkomligheten är också bristfällig, mycket på grund av så kallad slussning vid trafiksignalen för cykeltrafiken. Med andra ord, det är inte en säker och funktionell trafikmiljö.



Vad som ytterligare komplicerar förhållandena är att det finns två väghållare inblandade på denna plats:
- Trafikverket och Stockholms stad (Trafikkontoret)
Drottningholmsvägen på denna plats är en statlig väg och därmed är Trafikverket väghållare. Väghållare för gång- och cykelbanan och anslutande gator på Alviksplan är Stockholms stad. Men gång- och cykelbanan som leder till Alviksplan från Tranebergsbron är statlig. Se kartbild från NVDB nedan:

Stråket är ett av stadens och regionens största pendlingsstråk. Stor del av alla cykelpendlare till/från västerort passerar här. Stråket är även utpekat i den regionala cykelplanen, en plan som har som målsättning att öka cyklingen, och göra den säkrare. En plan framtagen av Region Stockholm, Trafikverket och regionens kommuner.
Trafikkontoret tog fram ett förslag för att förbättra förhållande, för att skapa säker framkomlighet för cykel- och gångtrafiken. För att åstadkomma en bättre helhetslösning – för alla trafikslag. En åtgärd som Stockholms stad skulle bekosta – så pengar saknades inte.

Istället för att ledas runt Alviksplan skulle nu cykelbanan ledas igenom – precis som den genomgående biltrafiken. För att åstadkomma denna lösning och förbättrad framkomlighet och trafiksäkerhet skulle ett accelerationsfält för biltrafiken på Drottningholmsvägen tas bort och göras om till gång- och cykelbana (se inringat till höger på bild ovan).
Vidare skulle den nya signalreglerade cykelpassagen separatregleras från högersvängande fordonstrafik – det vill säga de skulle inte ha grönt samtidigt. (se inringat till vänster på bild ovan).
Resultatet av åtgärderna skulle bli mer och säkrare ytor till gående och cyklande, bättre framkomlighet och bättre trafiksäkerhet. Med ringa eller ingen påverkan för biltrafiken. Det vill säga en balanserad helhetslösning – för alla trafikslag.
Men Trafikverket som är väghållare i området sa nej till dessa förbättringsåtgärder. De hävdade att biltrafiken skulle påverkas negativt. Verket hade självklart inga som helst förslag på hur förhållandena för gående och cyklande skulle förbättras på platsen. Något de helt enkelt inte arbetar med och bryr sig om. I Trafikverkets värld är säker och framkomlig trafikmiljö förbehållet biltrafiken.
”Trafikverket förordar ett alternativ där den statliga vägen ej påverkas”
Trafikverket vill alltså behålla ett kort accelerationsfält som till stora delar inte används.



Ett accelerationsfält som upphör efter cirka 150 meter och där det innan Alviksplan är två körfält på Drottningholmsvägen och efter fältet är det två körfält. Så fältets enda funktion är att vara ett kort kömagasin – och det är inte många minuter varje dygn det köar fordon i fältet, det står mest tomt. Så på totalen har detta fält ingen som helst betydelse för biltrafiken och kan utan negativa konsekvenser plockas bort – det kommer inte passera färre bilar per dygn på Drottningholmsvägen om det tas bort.

Detta är så basic i trafikplanering, något som en erfaren trafikplanerare med fokus på stads- och tätortstrafik omgående identifierar. Accelerationsfältet fyller alltså i stort sett ingen som helst funktion, det är död asfaltsyta till ingen nytta – annat än blockerar möjligheten till säker och funktionell lösning för gång- och cykeltrafiken. Men Trafikverket säger nej. Det finns så att säga inte på deras karta att släppa asfalt för biltrafik till något annat, som exempelvis funktionella och säkra lösningar för gång- och cykeltrafik. Oavsett om asfalten används eller inte och gör nytta för biltrafiken. Inte heller kunde Trafikverket skylla på att det saknas pengar – ombyggnationen skulle Stockholms stad stå för. Men Trafikverket meddelar:
”Trafikverket förordar ett alternativ där den statliga vägen ej påverkas”
Så Stockholms stad fick bygga om det lilla de hade rådighet över men absolut inte röra accelerationsfältet eller separatreglera högersvängande motorfordon och cykeltrafik rakt fram. Då blev det som det blev – en dålig lösning där biltrafiken prioriterades på bekostnad av gående och cyklandes säkerhet. Och det tog inte lång stund innan olyckorna kom:

Det är ju inte första gången Trafikverket visar vad de går för vid Alviksplan. När en bro på Drottningholmsvägen skulle renoveras 2017 ville Trafikverket leda om cykel- och gångtrafiken i kilometerlånga omvägar – i många månader. Biltrafiken skulle självklart inte ledas om samt ha oförändrat antal körfält under renoveringsarbetet. Detta ledde självklart till omfattande protester och kritik. Men först efter att detta uppmärksamts i media började Trafikverket inse hur uselt de hanterar gång- och cykeltrafik och backade från idiotin.
Det är så att säga något som sitter i deras ryggmärg, i deras yrkeskompetens – att göra det uselt för gång- och cykel. Och allra mest verkar det som att gång- och cykeltrafik helst inte ska finnas alls i deras värld. De söker alltid den billigaste och enklaste lösningen när det kommer till gång- och cykeltrafik – aldrig lösningen som är funktionell, framkomlig och säker.
Trafikverket visar gång på gång att cykeltrafik inte är på deras agenda. Annat än med fina ord i diverse publikationer och planer. Eller att det är andra som ska fixa till det (läs kommunerna). I handling, att skapa funktionella och säkra lösningar och trafikmiljö för cykeltrafiken, är det snarare tvärtom. Trafikverket gör medvetet försämringar både vad gäller framkomligheten och trafiksäkerheten för gående och cyklande – och verket medger detta helt öppet. Att de prioriterar människor i bil långt före människor som går och cyklar. Allt detta bekräftat att Riksrevisionens granskning av Trafikverket.
Så nu står vi har med en bristfällig och farlig lösning på Alviksplan – allt på grund av Trafikverket och verkets ovilja och oförmåga att professionellt hantera och förbättra trafikmiljön för gående och cyklande.
Men nu, när ännu fler olyckor skett och när media flera gånger lyft problematiken på platsen, låter det dock lite annorlunda från Trafikverket:
Nu ska Trafikverket alltså bidra till en helhetslösning där hänsyn tas till alla trafikanters behov. Nu, och först nu – när ännu fler människor kommit till skada. Och vi bör nog vara ytterst försiktiga vad gäller dessa ord från kommunikatören på Trafikverket. För just ”…en lämplig helhetslösning där hänsyn tas till alla trafikanters behov” betyder inget annat än biltrafikens behov för Trafikverket. Det säger sig ju självt, hade Trafikverket haft detta fokus från början – alla trafikanters behov – hade ju helhetslösningen redan varit på plats. Men Trafikverkets inställning från början var mycket tydlig – ingen helhetslösning, biltrafiken är det som gäller.
Detta är ett typiskt arbetssätt för Trafikverket när det gäller cykeltrafik. Det är oftast nej, det går inte, biltrafiken påverkas, det är för dyrt och så vidare. Det är mycket sällsynt att Trafikverket kommer med egna initiativ att utveckla och förbättra för cykeltrafiken. Trots alla fina ord och planer, trots Nollvisionen och att varje år skadas 2 500 cyklande allvarligt i trafiken. Trafikverkets bidrag till en säkrare trafikmiljö för cykeltrafiken är nästan lika med noll. Och själva medger Trafikverket att de först på senare år – 27 år efter Nollvisionen beslutades – börjat arbete systematiskt med en säkrare trafikmiljö för cykeltrafiken. Men de kan ändå inte säga riktigt vad de gör på detta område som leder till en säkrare trafikmiljö för cykeltrafiken…
Så vi får väl se hur det går med eventuella förbättringsåtgärder på Alviksplan. Och hur många fler människor som kommer att skadas innan Trafikverket får tummen ur röven och tar sitt ansvar för ökad och säker cykling.
Detta är alltså Trafikverket år 2025 och hur verket hanterar och arbetar med regeringsuppdraget Ökad och säker cykling. Allt bekräftat av Riksrevisionens granskning av Trafikverkets arbete med cykel – ett fullständigt haveri. Ta bara en titt på länkarna nedan. Detta är inget undantag. Det är systematiserat i Trafikverket.
Relaterade inlägg:
- Därför suger Trafikverket när det gäller cykeltrafik
- NU jobbar Trafikverket efter Nollvisionen även för cykeltrafiken. 27 år efter beslutet om Nollvisionen
- Trafikverket kommer göra damage control – inget annat
- Trafikverket visar cykeltrafiken långfingret
- Något är fundamentalt fel i Cykelsverige
- Riksrevisionen: statens insatser för cykeltrafiken – ett fullständigt haveri
- ChatGPT granskar Riksrevisionens rapport om statens cykelinsatser: ”Det brinner – men ingen håller i slangen”
- Riksrevisionen granskar statens arbete för att förbättra förutsättningarna för cykeltrafiken
- Trafikverket idiotförklarar Transportstyrelsen
- Trafikverket – handlingsförlamat när det gäller cykel
- Trafikverket: ”Vår lösning innebär sämre trafiksäkerhet och framkomlighet för gående och cyklande. Men det struntar vi i – annat är så mycket viktigare”
- Trafikverket lever på hoppet. Inte fakta och kunskap
- Trafikverket: när det gäller cykel och trafiksäkerhet räcker det med att snacka
- Tvärförbindelsen ska bantas – kommer cykeltrafiken överleva?
- Cyklister och gående får långa omvägar när Trafikverket bygger motorväg
- Först lag om cykelhjälm. Vad kommer sen?
- När gamla drömmar ska förverkligas stryker cykel på foten
- Trafikverket gör det igen. Utsätter cyklande för dödsrisk
- Trafikverket placerar ut dödsfällor för cyklister
- Bilhindren som dödar cyklister
- ChatGPT gör ett bättre jobb för oss som cyklar än Trafikverket
- Trafikverket: vi skyddar bilister, inte cyklister
- Trafikverket – detta sorgebarn
- Trafikverket ersätter för sveda och värk
- Trafikverket lämpar över ansvaret för nollvisionen på cyklisterna
- Trafikverket: vår högsta prioritet är säkerhet
- Trafikverket bygger billigt och farligt, inte säkert, tryggt och framkomligt
- Trafikverket sminkar grisen i den farliga tunneln
- Trafikverket ber om ursäkt
- Trafikverkets målsättning: ingen ska gå och cykla på vintern
- Trafikverket sänker ambitionsnivån för cykel – ”good enough” duger
- Trafikverket och cykel – en katastrof
- Trafikverket: stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk
- Trafikverket: vi gör ingenting
- Trafikverket – har ni koll på era cykelvägar?
- Trafikverket – att lära gamla hundar sitta…