Minns ni den galet och farligt utformade gång- och cykeltunneln i Burlöv? Där människor skadades i parti och minut – på grund av den minst sagt idiotiska utformningen.

Recept på farlig cykelinfrastruktur: Smal dubbelriktad cykelbana, obefintlig sikt, nerförsbacke och tvär kurva precis vid tunnelmynningen. Och som krydda på allt detta – en mer eller mindre osynlig kantsten mellan gång- och cykelbanan. Där cykelbanan ligger högre än gångbanan. Bilder: Mårten Zetterman

Trafikverket och kommunen meddelande till en början – med pondus och självklarhet – att det minsann inte var något som helst fel på utformningen. Felet låg hos brukarna, fy på dem.

Det gick ett tag, ännu fler som skadade sig – kritiken växte. Media uppmärksammade flera gånger att människor skadade sig och experter uttalade sig. Inställningen att skylla sina egna misstag och inkompetens på brukarna höll inte längre – det blev till att be om ursäkt.

Men historien tog inte slut där. Nu har Trafikverket – efter uppmaning från Kammarkollegiet – betalt ut pengar till en av dem som skadades i tunneln. Ersättning för sveda och värk. Det görs ju inte om man gjort rätt – det görs när man har trampat i klaveret. Som i detta fall – där flera människor kommit till skada på grund av en mycket olämplig och farlig utformning.

Vad har då hänt på platsen efter att flera personer skadat sig? Vilka trafiksäkerhetshöjande åtgärder har genomförts på platsen? Inte särskilt mycket har hänt. Det vanliga receptet med att sminka grisen har ju självklart genomförts – färg, plast och reflexer.

Reflexstolpar har placerat ut mellan cykel- och gångbanan samt en mittlinje målats på cykelbanan genom tunneln. Vad portalen över gång- och cykelbanan bidrar med är oklart. Trafikverket säger: ”…har satts upp för att öka uppmärksamheten hos cyklisterna.” Observera hur mycket grus och lera som ligger på cykelbanan, i kurvor och nerförsbacke – perfekt om man vill öka antalet olyckor. Bilder: Mårten Zetterman

Här kan ni läsa övriga delar av denna sorgliga historia:

1, Trafikverket lämpar över ansvaret för nollvisionen på cyklisterna
2, Trafikverket: vår högsta prioritet är säkerhet
3, Trafikverket bygger billigt och farligt, inte säkert, tryggt och framkomligt
4, Trafikverket sminkar grisen i den farliga tunneln
5, Trafikverket ber om ursäkt


Och tro inte för en sekund att det är något unikt med dåligt och farligt utformade gång- och cykeltunnlar. Tvärtom, de produceras hela tiden – det är så att säga en standardlösning som används runt om i landet. Där allt ansvar för trygghet och säkerhet läggs över på trafikanterna. Så kanske är det stora ersättningar för sveda och värk som väghållare ska betala ut. I nollvisionslandet. Här är några exempel på farlig cykelinfrastruktur där människor kommer till skada:

Share.
Leave A Reply