En funktionell och trevlig cykelväg i södra Stockholm. Friliggande från vägen, tillräckligt bred, går genom skogspartier och över ängar. Förhållandevis gen och topografiskt gynnsam. Men snart är cykelvägen ett minne blott.

Istället blir det en ny cykelväg. En cykelväg med svängfester, en cykelväg som blir längre och mycket mer upp och ner.

För som miljödirektören på Trafikverket uttrycker det: en gammal dröm från 60-talet ska nu förverkligas 

Drömmen det handlar om är att en motorväg ska byggas – Tvärförbindelse Södertörn. Och då går det ju inte att ta så stor hänsyn till cykeltrafiken – oavsett vad vackert förpackade cykelplaner och regeringsuppdrag säger. I varje fall är det inte något Trafikverket klarar av. Den nya cykelvägen – som ska ersätta den gamla – blir sämre. Enbart på den korta sträckan av 2 kilometer ska motorvägen korsas två gånger – svänga hit och dit samt upp och ner för att ta sig över två broar. Eller som Patrik Kronqvist beskriver det i Expressen:

Medan bilvägen är rak och gen, ser cykelvägen – med sina många hårnålskurvor och serpentinlösningar – närmast ut att vara ritad av någon som varit berusad. Där bilisterna får en tunnel för flera miljarder extra får cyklisterna en tio minuter lång omväg. På flera platser kommer gång- och cykelvägen rentav att få sämre standard än den hade före miljardsatsningen.

Det kommer även bli mycket besvärliga förhållanden för cyklande och gående under byggtiden. En byggtid som blir sisådär 6-8 år. På andra platser längs detta motorvägsbygge blir det kilometerlånga omvägar för de som cyklar och går – i 6-8 år. Hur det blir på denna plats för cyklande och gående är i dagsläget ännu oklart. För biltrafiken blir det inga omvägar alls. Ni kan läsa om det här:

Undra vilka fler gamla drömmar Trafikverket har på lut? Vem vet, kanske en cykelbana på Ölandsbron. Det är ju också en gammal dröm…

Share.
Leave A Reply