Staten har pratat varmt om cykling – men trampat snett
Riksrevisionens rapport är i praktiken en rak höger mot statens snack om att satsa på cykling. På pappret älskar man cyklar – i verkligheten har man mest snubblat runt i grus.Vad är problemet, i klarspråk?
Man säger att cykling är viktigt, men bygger inte cykelvägar som faktiskt funkar. När cyklister halkar omkring på grusiga, ojämna vägar så är det oftare statens fel än kommunens.Staten kan i många fall inte ens bygga en vettig cykelväg om den inte ligger precis bredvid en bilväg – för så har man tolkat lagen. Det finns inga tydliga mål, ingen samlad plan, ingen som tar helhetsansvar.
Myndigheterna verkar ibland räkna på cykling med ögonbindel, och när pengarna tryter är det just cykelsatsningarna som ryker först.
Vad har vi fått för pengarna?
Vägprojekt där cykeltrafiken verkar ha glömts bort på ritbordet. Nya cykelvägar som känns halvklara, ologiska eller farliga att använda.Regeländringar som kunde förbättra läget har inte blivit av, för att analyserna varit svaga eller saknat verklighetsförankring.
Riksrevisionens dom: ”Det brinner – men ingen håller i slangen”
Riksrevisionen konstaterar krasst: ”Statens insatser för att förbättra cyklandet har inte varit effektiva. Det finns gott om ambitioner – men för få resultat.”
Vad måste göras?
Låt cykelvägar byggas där det faktiskt behövs, inte bara där bilvägar redan finns. Skippa monsterbyråkratin för små cykelprojekt – allt behöver inte behandlas som om man ska bygga Öresundsbron.
Fixa lagarna, och ge Transportstyrelsen och Trafikverket tydligare order att ta cykling på allvar – inte som ett särintresse. Börja räkna på vad cykling ger tillbaka till samhället – hälsa, miljö, trafiksäkerhet – och behandla det därefter.
Bottom line, som om du förklarar det för din granne: ”De säger att de vill att fler ska cykla – men bygger vägar som gör det svårare. De skyller på lagar de själva har hittat på. Och när cykelvägen väl byggs, så är det ofta en grusväg till ingenstans.”


Texten är från ChatGPT som gör en ”diskbänksrealistisk tolkning av RRVs rapport”.
Prompten var ”Analysera RRVs rapport och ge mig en diskbänksrealistisk sammanfattning”.
Stort tack Christian!
Relaterade inlägg om statlig cykelpolitik, om Trafikverket och Transportstyrelsen. Man kan säga att jag granskade dem långt före Riksrevisionen. Och vi kom till samma slutsats:
- Därför mår svensk cykling dåligt
- Tvärförbindelsen ska bantas – kommer cykeltrafiken överleva?
- Trafikverket: ”Vår lösning innebär sämre trafiksäkerhet och framkomlighet för gående och cyklande. Men det struntar vi i – annat är så mycket viktigare”
- Trafikverket idiotförklarar Transportstyrelsen
- Trafikverket lever på hoppet. Inte på fakta och kunskap
- Trafikverket: när det gäller cykel och trafiksäkerhet räcker det med att snacka
- Trafikverket gör det igen. Utsätter cyklande för dödsrisk
- Trafikverket placerar ut dödsfällor för cyklister
- Trafikverket lämpar över ansvaret för Nollvisionen på cyklisterna
- Bilhindren som dödar cyklister
- Trafikverket: vi skyddar bilister, inte cyklister
- Trafikverket – detta sorgebarn
- Trafikverket ersätter för sveda och värk
- Trafikverket: vår högsta prioritet är säkerhet
- Trafikverket bygger billigt och farligt, inte säkert, tryggt och framkomligt
- Trafikverket sminkar grisen i den farliga tunneln
- Trafikverket ber om ursäkt
- Trafikverkets målsättning: ingen ska gå och cykla på vintern
- Trafikverket sänker ambitionsnivån för cykel – ”good enough” duger
- Trafikverket – handlingsförlamat när det gäller cykel
- Trafikverket ber om ursäkt
- Trafikverket bygger billigt och farligt inte säkert, tryggt och framkomligt
- Trafikverket lämpar över ansvaret för nollvisionen på cyklisterna
- Trafikverket – vill ni döda cyklister?
- Trafikverket: vi gör ingenting
- Cyklister och gående får långa omvägar när Trafikverket bygger motorväg
- Trafikverket – detta sorgebarn
- Trafikverket – har ni koll på cyklandet?
- Säker cykling Trafikverket?
- Trafikverket och cykel – en katastrof
- Stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk enligt Trafikverket
- Trafikverket – det gick åt helvete
- Trafikverket: vi skyddar bilister, inte cyklister
- Trafikverket: hjälmkrav för alla cyklister
- Lövhalka – säker cykling Trafikverket?
- Trafikverket: vi behöver din hjälp
- Statens havererade cykelpolitik
- Remissvaren är tydliga: Transportstyrelsens cykelbanor håller inte måttet
- Transportstyrelsen vill ha 100 år gamla mått på våra cykelbanor
- Transportstyrelsen satsar på att eliminera cyklister som inte kan cykla spikrakt
- Trafikverket idiotförklarar Transportstyrelsen
- Kör ihjäl en människa – då återkallar Transportstyrelsen inte körkortet
- Transportstyrelsen struntar i forskning och studier – killgissar hellre
- Transportstyrelsens massiva tankevurpa
- Transportstyrelsen ute och cyklar
- Svänga höger vid rött – att killgissa eller inte
- En sorgens dag för svensk cykling
- Mångmiljardkostnad för nya bevakade cykelöverfarter?