Staten har pratat varmt om cykling – men trampat snett
Riksrevisionens rapport är i praktiken en rak höger mot statens snack om att satsa på cykling. På pappret älskar man cyklar – i verkligheten har man mest snubblat runt i grus.

Vad är problemet, i klarspråk?
Man säger att cykling är viktigt, men bygger inte cykelvägar som faktiskt funkar. När cyklister halkar omkring på grusiga, ojämna vägar så är det oftare statens fel än kommunens.

Staten kan i många fall inte ens bygga en vettig cykelväg om den inte ligger precis bredvid en bilväg – för så har man tolkat lagen. Det finns inga tydliga mål, ingen samlad plan, ingen som tar helhetsansvar.

Myndigheterna verkar ibland räkna på cykling med ögonbindel, och när pengarna tryter är det just cykelsatsningarna som ryker först.

Vad har vi fått för pengarna?
Vägprojekt där cykeltrafiken verkar ha glömts bort på ritbordet. Nya cykelvägar som känns halvklara, ologiska eller farliga att använda.

Regeländringar som kunde förbättra läget har inte blivit av, för att analyserna varit svaga eller saknat verklighetsförankring.

Riksrevisionens dom: ”Det brinner – men ingen håller i slangen”

Riksrevisionen konstaterar krasst: ”Statens insatser för att förbättra cyklandet har inte varit effektiva. Det finns gott om ambitioner – men för få resultat.”

Vad måste göras?

Låt cykelvägar byggas där det faktiskt behövs, inte bara där bilvägar redan finns. Skippa monsterbyråkratin för små cykelprojekt – allt behöver inte behandlas som om man ska bygga Öresundsbron.

Fixa lagarna, och ge Transportstyrelsen och Trafikverket tydligare order att ta cykling på allvar – inte som ett särintresse. Börja räkna på vad cykling ger tillbaka till samhället – hälsa, miljö, trafiksäkerhet – och behandla det därefter.

Bottom line, som om du förklarar det för din granne: ”De säger att de vill att fler ska cykla – men bygger vägar som gör det svårare. De skyller på lagar de själva har hittat på. Och när cykelvägen väl byggs, så är det ofta en grusväg till ingenstans.”

2+1-väg och cykel. Ingen större omtanke Trafikverket visar cykeltrafiken där inte. Foto: Leif Larsson
Det går inte gnäller Transportstyrelsen – lagen tillåter inte detta. Men ändra på lagen då.

Texten är från ChatGPT som gör en ”diskbänksrealistisk tolkning av RRVs rapport”.
Prompten var ”Analysera RRVs rapport och ge mig en diskbänksrealistisk sammanfattning”.

Stort tack Christian!

Relaterade inlägg om statlig cykelpolitik, om Trafikverket och Transportstyrelsen. Man kan säga att jag granskade dem långt före Riksrevisionen. Och vi kom till samma slutsats:

Share.
Leave A Reply