Nu har Trafikverket svarat på en läsares fråga hur de ser på Riksrevisionens kritik. Den kritik Riksrevisionen förde fram var bland annat:

  • Se över den interna principen som styr bedömningen av var statlig cykelinfrastruktur kan byggas. Det gäller särskilt hur kravet på funktionellt samband mellan cykelväg och statlig väg har tolkats. Riksrevisionsverket menar att Trafikverket gör en för snäv tolkning av väglagen och att det finns utrymme i den för att bygga friliggande cykelvägar
  • När Trafikverket bygger om vägar med det främsta syftet att öka framkomlighet och trafiksäkerhet för motorfordonen, sätts åtgärdens (vägplanens) geografiska avgränsning ofta utifrån detta syfte. Det behöver dock inte nödvändigtvis vara en logisk avgränsning utifrån ett cykelperspektiv. Något ni kan läsa om i detta fall – vägen blir avsevärt bättre. För cykeltrafiken innebär det sämre framkomlighet och sämre trafiksäkerhet.
  • Identifiera och ta bort hindren i den interna styrningen för planering och genomförande av cykelinfrastruktur som håller tillräcklig kvalitet i det avseendet att den uppfattas vara attraktiv att använda.
  • Utveckla analysverktyg för samhällsekonomiska bedömningar av cykelåtgärder.
  • Utveckla uppföljningen i årsredovisningen av hur sträckor med bristande framkomlighet för cykeltrafiken har åtgärdats
  • Trafikverket har inte använt mer än hälften av de avsatta medlen för cykelåtgärder i nationella och regionala planen
  • Trafikverket saknar helhetsbild över framkomlighetsproblem för cykeltrafik och tillräckliga analysverktyg
  • Åtgärder är ofta utformade så att de varierar mellan hög och låg standard, vilket gör infrastrukturen ineffektiv som helhet
  • Cykeltrafik prioriteras inte lika som motortrafik i projekt där 2+1-vägar byggs ut, vilket ofta innebär försämrad framkomlighet för cyklister
  • Trafikverket genomför ofta projekt med låga ambitioner för cykeltrafikens standard, vilket skapar återvändsgränder och flaskhalsar

Frågan läsaren ställde till Trafikverket var:

Hej
Kommer ni att bemöta kritiken från Riksrevisionen angående cykeltrafik i någon officiell kanal?
Det var ju ganska hård kritik, läs sågning, men jag ser ingen kommentar från er på er hemsida.
Mvh
XXXX

Trafikverkets svar:

Hej och tack för att du kontaktar oss!
Det stämmer att Riksrevisionen var ganska kritisk i sitt pressmeddelande, sedan var rapporten mer nyanserad i sin kritik. Trafikverket fick två rekommendationer som Riksrevisionen anser att vi behöver arbeta vidare med.

Processen nu är att Riksrevisionens rapport lämnas till Riksdagen som därefter kommer att ge regeringen i uppdrag att inom 4 månader komma med svar till riksdagen (exkl juni-aug som inte räknas in i svarstiden.) Trafikverket kommer under den tiden att få möjlighet att svara regeringen hur vi ser på de synpunkter som Riksrevisionen har på verksamheten.  Det här innebär att vi inte kommer att svara på Riksrevisionens rapport utan invänta det formella svar som ska lämnas.

Tänk på att inte ändra i ämnesfältet om du svarar på detta meddelande.

Med vänlig hälsning

XXXX
Handläggare
Kundservice och Diarium

En mening i Trafikverkets svar gör mig lite konfunderad:

”Trafikverket fick två rekommendationer som Riksrevisionen anser att vi behöver arbeta vidare med.”

Jag får det till fyra rekommendationer när jag läser Riksrevisionens rapport:

Till Trafikverket

  • Se över den interna principen som styr bedömningen av var statlig cykelinfrastruktur kan byggas. Det gäller särskilt hur kravet på funktionellt samband mellan cykelväg och statlig väg har tolkats.
  • Identifiera och ta bort hindren i den interna styrningen för planering och genomförande av cykelinfrastruktur som håller tillräcklig kvalitet i det avseendet att den uppfattas vara attraktiv att använda.
  • Utveckla analysverktyg för samhällsekonomiska bedömningar av cykelåtgärder.
  • Utveckla uppföljningen i årsredovisningen av hur sträckor med bristande framkomlighet för cykeltrafiken har åtgärdats.

Helt plötsligt har två av fyra rekommendationer kommit bort. Vi får väl se efter sommaren om Trafikverket hittar de två andra rekommendationerna och hur de ser på Riksrevisionens hårda kritik. Det är ju tydligt att Trafikverket inte lyckas särskilt väl när det kommer till cykeltrafik. Något som dåvarande Trafiksäkerhetsdirektören Claes Tingvall konstaterade redan 2012, för 13 år sedan…

En regional gång- och cykelväg, används varje vinter som snöupplag för snömassor från körbanorna.
Väghållare: Trafikverket

Relaterade inlägg:

Share.
Leave A Reply