Det går super. Det är nog den bekvämaste pendlaren jag haft i mitt mångåriga cykelpendlande. I vintras var det dags för en ny cykel för mig – en Meter Cade. En så kallad gravelcykel. Har nu haft cykeln lite mer än ett halvår och tänkte dela med mig mina tankar. Jag har cykelpendlat, cyklat massor av gruscykling samt en hel del ”vardagscykling” med cykeln.

Jag började cykelpendla på 90-talet med en så kallad ”herrcykel”, sen blev det en salig blandning med MTB, hybrid, landsvägscykel och de senaste 10 åren på en cykelcross. Under denna tid har jag ju också haft förmånen att pröva en hel del olika cyklar. Så min referensram vad gäller olika cyklar är tämligen bredd.

Cykeln är väldigt bekväm. Ramgeometrin gör att man sitter lite mer upprätt än till exempel en cykelcross. Man får på så sätt bättre överblick vilket jag uppskattar i framför allt tätortscykling. Det är även att föredra vid lite mer besvärlig stigcykling. Vidare gör de lite större däcken (40-622) att luftkammaren blir större och därmed blir det en bekvämare färd. På min tidigare cross hade jag också skivbromsar, men de var mekaniska nu är de hydraulisk och det är som natt och dag. Med endast ett finger på var bromshandtag har jag mycket bra bromsverkan – perfekt när man cyklar i stadstrafik.

Vilka justeringar och ändringar har jag gjort?

Jag plockade av kedjan och avfettade den och övriga delar av drivlinan mycket noggrant. Därefter vaxade jag den. Slipper på detta sätt allt grisande med diverse oljor som ständigt skitar ner. Underhållet av en vaxad kedja är mycket enkelt och smörjningsegenskaperna är bra.

Jag har monterat på skärmar. Skärmarna har fungerat mycket bra och sitter bra på cykeln. Dock så åker de av och på hela tiden, särskilt sommartid. Jag tycker nämligen att det är fruktansvärt fult med skärmar och vill helst slippa dem. Men pendlar man som jag med cykeln är det inte särskilt trevligt att göra det i ur och skur utan skärmar – det blir för grisigt. Så de åker av under semesterperioden sen på igen när det är dags för arbetspendlingen.

Har skaffat en extra uppsättning hjul. Det har jag sedan länge haft till mina tidigare ”pendlare”. På vintern är dubbdäcken monterade på ett hjulpar. Detta gör att jag snabbt och enkelt kan skifta när väglaget tillåter cykling med ”sommardäck”. På sommaren har jag ett par med grusdäck och ett par med slicks som jag skiftar mellan beroende på var och hur jag ska cykla.

Styrväska – jag har skaffat en styrväska. Bland det bästa tillbehör jag haft på en cykel – varför har jag inte upptäckt den tidigare undrar jag, nu kan jag inte vara utan den. Rymmer nästan alltid det jag vill ha med mig. Den är lätt att öppna/stänga under färd – det vill säga sakerna är alltid tillgängliga. Den är vattentät – vilket jag testat stenhårt, dels genom att cykla i ur och skur, dels genom att fullständigt dränka den med vattenslangen – snustorr inuti. Sen tycker jag att väskan är skitsnygg och matchar cykeln perfekt. Den är också superlätt att montera och skifta mellan olika cyklar. Inga fästen, inga verktyg behövs. Allt sitter med kardborre och gummisnodd – och det sitter, inget glappande och skramlande.

Vad har jag ändrat och vill ändra på?

Styrstammen – har testat fram och tillbaka med ett antal olika längder och vinklar på styrstammen. Och nu känns det som jag hittat rätt och sitter mycket bra.

Utväxlingen – steget mellan stora och lilla klingan (46/30 tänder) fram är lite för stort för hur och var jag cyklar. Cyklar man långa och branta backar är utväxlingen perfekt. Eller att man cyklar med en hel del packning. Nu cyklar jag inte så. Det finns inga långa och branta backar där jag cyklar. Och den mesta packning jag har på cykeln är en styrväska och en sadelväska. Så den lilla klingan fram ska jag så småningom byta ut till en större för att få jämnare steg mellan växlarna. Vill först köra en hel vintersäsong med utväxlingen för att se om den behövs de värsta snö- och vinterdagarna.

Avslutningsvis tycker jag cykeln är jäkligt snygg! Helsvart med få och ytterst diskreta dekaler. Sen kan jag inte bestämma mig vad som är snyggast: svart eller beige däcksida. Vad tycker du?

Tidigare delar om nya cykeln:

Nya cykeln har kommit hem!

Nya cykeln

Lackskyddar nya cykeln

Nya cykeln – så utrustar jag den

Mobilhållare till nya cykeln

Shake down nya cykeln

Share.

6 kommentarer

  1. Kul läsning! Själv har jag och hustrun separata sommar- respektive vintercyklar, vilket gör skiftet vid växlande förhållanden ännu enklare. Men, med dagens utmärkta skivbromsar går ju skiftet mellan hjulpar nästan lika enkelt. Och man spar plats (vi har f n 13 olika cyklar om jag minns rätt, vilket kräver rätt mycket utrymme).
    Styrväska är bra, har en utmärkt från Biltema som är bättre än de ”fina” jag tittat på. Säljs tyvärr inte längre 🙁.
    Kan f ö tipsa om att Biltema har fin hydraulolja (mineral, av Citroentyp) för en bråkdel av Shimanos pris. Räcker länge, även för mig som bygger egna specialctklar.

  2. Klart snyggt bygge. Jag körde länge med styrväska, men för länge sen. Det har hänt en hel del där. O ljusa däckssidor är jädrigt snyggt

  3. Per Kristoffer Vrethem on

    Kul läsning Christer.
    Som relativt jämnårig cykelpendare och året runt-cyklist sedan 1977 (då jag var 6) som bor i Stockholm sedan 1998 – och sålde min bil är jag flyttade upp hit från Örebro – kan jag tipsa dig om att det finns uppenbara flrdelar med att ha en separat vintercykel och en allround- och oenslingscykel (som din Meter Cade). Detta då en cykel såväl som alla dess delar slits på ett helt annat sätt under vinter- och vårvinterhalvåret.
    Du borde skaffa dig en sådan. Då kommer din allround- och huvudsakliga pendlingscykel hålla mycket längre.
    Jag är själv inne på min andra ”vintercykel”. Den första skaffade jag 2005 under mitt andra år i Nederländerna och tog med mig hem till Stockholm när jag flyttade hem i oktober/november 2006.
    Det var en Altra (nederländskt märke) och under tiden jag bodde där jade jag en hyfsad 21-växlad Nishiki med hudrauliska skivbromsar (det finns enligt mig i get bättre) som jag tagit med mig I flytten över som allroundcykel.
    Den senare stals tyvärr när jag var tillbaka i Stockholm (vid Cebtralstationen) så jag köpte 2010 2n finsk 21-växlad Helkama med hydraulik i både gaffeln och sadeln samt hydrauliska skivbromsar. Den stals sommqr3n 2016 när den stod i cykelställ utanför huset (sa nolikt var det en lastbil som kom och plockade upp massvis med cyklar för från en dag till en aknan var det nästan tomt i cykelstället.
    Efter två år insåg jag att Altra-vintercykeln inte fungerade bra som allroundpendöarcykel. Den var för otymplig och fick återgå till att bli vintercykel då kag I maj 2018 köpte en ny Nishiki – inte helt olika min tidigare Helkama men med skillnaden att den är 24-växlad och har högre ram 56 tum i stället flr 54 tum) men samma dimension på däcken (26 tum).
    Min Altra-vintercykel blev söndersparkad av ligister i Vasastan vintern 2019 så i februari 2020 köpte jag en begagnad 24-växlad Gitane (rätt robust) med hydrauliska skivbromsar, 54 tums ram och 26 tums däck som fick bli min nya vintercykwl. Den fungerar skivbranschen som sådan.

    Och tack vare detta att ja en alleoundcyjel samt en vintercykel förlänger man såväl livslängden på bägge genom att man fördelar och mi skar det individuella slitaget på dem men man minskar (eller snarare flrenköar) också servicen de behöver.

    Nästa steg är att skaffa en sprint/racer som se.erxykel för långrurer i såväl Sverige som Europa.

Leave A Reply