Jag är en nörd – när det kommer till att ha en blank och skinande cykel. Då lägger jag gärna ner lite extra tid och kraft. Tänkte gå igenom hur jag lackskyddar min nya cykel. Lackskyddet är ett så kallat keramiskt spraylackskydd. Det bildar en hård och blank yta på lacken och komponenter och skyddar samt gör det enklare att hålla cykeln ren. Skyddet varar cirka 3 månader, lite beroende på hur mycket du använder cykeln, hur och var du cyklar samt tvättar cykeln.
Det finns keramiska lackskydd som har längre hållbarhet, över 1 år. Men denna gång har jag valt ett lackskydd som är lite enklare att arbeta med och som inte kostar så mycket.
Det här behöver du:
- Spraylackskydd, finns en rad olika på marknaden. Detta heter Tershine Refract
- Isopropanol (IPA)
- Microfiberdukar av bra kvalitet
- Applikator av microfiber
Från vänster till höger: IPA och microfiberduk (grön). Spraylackskydd med tillhörande microfiberduk (röd) och applikator. Avslutningsvis en microfiberduk för att torka av medlet.
Det absolut viktigaste för att lyckas bra med lackskyddet är att cykeln är ren. I mitt fall var det ju tämligen enkelt då cykeln är helt ny. Är den inte det så har jag ett inlägg hur man kan gå till väga när man tvättar sin cykel här. Är cykeln repig i lacken bör man polera den för att få ett bra resultat. Är så att säga inte grundarbetet bra blir inte heller slutresultatet bra. En annan viktig sak att tänka på: blanda inte microfiberdukarna. Utan ha en särskild för varje uppgift. Har du olika färger är det lättare att hålla isär dem.
Men som sagt min cykel är ny så tvätt var inte nödvändig. Däremot måste man alltid torka av de delar som ska lackskyddas med en så kallad IPA (isopropanol, inte öl!) för att få bort eventuell olja, fett, fingeravtryck och så vidare. Detta bör göras även efter en tvätt. Cykeln ska vara så ren som möjligt. Spraya IPA i en microfiberduk och börja torka av cykeln.
Börja med att torka av ram och de komponenter som ska lackskyddas med IPA
Sedan är det dags för att lägga på lackskyddet på cykeln. Jag sprayar alltid medlet i en microfiberduk eller applikator och inte direkt på cykeln. Detta för att undvika överspray på delar jag inte vill ha lackskydd på. Delar du absolut ska undvika att få medel på är bromshandtagen, växelreglagen, sadeln, styret – det vill säga delar du vill ha bra friktion på. Medlet gör dem nämligen mycket glatta och hala.
Lackskyddet läggs på
Så 1 – 2 spray i microfiberduken eller applikatorn. Sen lägger jag på medlet på cykeln, det blir som en oljig hinna på lacken. Jag delar upp cykeln i delar. Börjar till exempel med framgaffeln, väntar 10–20 sekunder för att sen med en ren och mjuk microfiberduk torka av resterna av medlet.
Vänta några sekunder, därefter torkas resterna av lackskyddet bort
Sen jobbar jag mig vidare del för del. Det behövs väldigt lite medel, för hela cykeln och fälgar kanske jag sammanlagt sprayade 10 gånger i microfiberduken. Tar du för mycket medel blir det bara jobbigt att torka av resterna från cykeln. Du får inte mer eller bättre skydd, du bara slösar bort medel.
Låt gärna medlet härda ett antal timmar eller över natten innan du tar ut cykeln.
Det går utmärkt att lägga medlet på vevparti, vevarmar, bromsok, fälgar (inte om du har fälgbromsar), sadelstolpe, styrstam, bak- och framväxel. Har du en cykel med matt lack går det också bra att använda lackskydd. Du bör dock inte polera cykeln om du vill behålla den matta finishen.
Så nu är det bara ta ett steg tillbaka och njuta av en skinande blank cykel!
Spegel, spegel, på väggen – vem är den vackraste av dem alla?
Den stora fördelen – förutom en blank och skinande cykel – är att medlet skyddar lack och komponenter och att det blir lättare att hålla cykeln ren. Smutsen har svårare att fastna och den smuts som ändå fastnar på cykeln är lättare att spola bort.
Ett sista tips. Microfiberdukarna ni använt för att lägga på lackskyddet, lägg dem i en hink med ljummet vatten och lite flytande tvättmedel när ni är klara. Annars stelnar dukarna på grund av resterna av lackskyddet och blir värdelösa. Därefter bör ni inte använda dukarna på lacken och andra känsliga ytor då det kan finnas rester kvar. Jag brukar ”nedgradera” dukarna till kedjor, kransar och däck.
Relaterade inlägg: