Förutom andra människor på cykel så är det ju en hel del annat som man råkar ut för på en cykelbana. Och det är ju inte heller alltid enbart en cykelbana, utan ofta en gång– och cykelbana.

Gång- och cykelbanan. Foto: Ola Kvarnbo

Här kommer en liten bildkavalkad över saker man råkar ut för under sin färd på cykelbanan.

Det är inte helt ovanligt att stöta på andra fordon än cykel på cykelbanorna – motorfordon. Av någon konstig anledning så finns där asfalt så finns det alltid bilförare som anser att där ska de köra och parkera sin bil:

Foto: Mikael Auno

Man stöter också på andra metallobjekt än motorfordon på cykelbanor, till exempel container

Foto: Mats Kronblad

Det finns också mindre metallobjekt i form av ramper och burvagnar och annat slit och släng.

Sen kan det vara som så att väghållaren, det vill säga den som är ansvarig för framkomligheten och säkerheten på cykelbanorna anser att matservering är bra att anordna på cykelbanan. Kanske är väghållaren inspirerad av så kallad langning som sker till cyklisterna i Tour de France?

Doften av mat på cykelbanan, mums! Foto: Jon Jogensjö/Cyklandeombud
Foto: Erik Alexandersson
Foto: Malin Hammer

En mer basic variant av matservering än foodtrucks är helt enkelt en spis på cykelbanan. Så du kan laga till ditt eget käk. Och kladdar du ner dig eller känner dig lite svettig är det bara att slänga in smutstvätten i tvättmaskinen!

Foto: BigMollo

Gnejs och granit är alltid närvarande på cykelbanorna – alltid. Det är som strävsamt gammalt par – oskiljaktiga, ingen skilsmässa där inte:

Foto: Hans Andersson
Foto: Hans Andersson
Foto: Rasmus Larsson
Foto: Tomas Wallgren
Sten och räcke i härlig kombination! Foto: Ted Herngren

Det är heller inte ovanligt att sten blir betong på cykelbanan – eller en kombination!

Foto: Peter Hedin
ø
Foto: Joakim Fors
Foto: Leo Wentzel

Det händer att sten mals ner till grus och sedan sopas upp för att förvaras – på cykelbanan. Så bra med multifunktionella lösningar!

Lite då och då dyker det upp metall i form av diverse stolpar – i cykelbanan:

Undra varför en del väljer att cykla i körbanan när det finns en så kallad fin cykelbana? Foto: EttNoll

Ibland är stolpen inte rund utan fyrkantig – och rejält stor! Vilken tur att den fick plats – i cykelbanan. Hade den varit större kanske den behövts ställas i körbanan…

Något mindre men också kantig – ett elskåp. Mitt i cykelbanan. Kanske är det för att hänga på elcykeltrenden och det ökade antalet elcyklar, vad vet jag…

Sen har vi lite mjukare företeelser som poppar upp lite då och då på cykelbanorna – löv. Och då inte att de fallit ner från träden på cykelbanan. Nä, de har sopats upp från marken runt cykelbanan och sedan placerats cykelbanan:

Foto: Jon Jogensjö/Cyklandeombud
Foto: Axel Petersson

En annan mjuk företeelse som förekommer på cykelbanor är snö. Fast när jag tänker efter är den nog inte alltid så mjuk. Det är som så att Trafikverket satt i system att ploga upp snö från körbanorna på cykelbanan. Och använder sen cykelbanan som snöupplag – och den snön är ju inte så särskilt mjuk och fluffig.

Foto: Jonas Pannagel
Foto: Jonas Pannagel

Jag skrev ju inledningsvis att det då och då dyker upp motorfordon på cykelbanorna. Och det är ju inte så bra – att motormännen kör där de absolut inte får köra. Då kan vi, förutom sten och betong, råka ut för en massa olika typer av bilhinder på vår cykeltur. Till exempel bommar och grindar, och dessa är ju inte alltid så lätta att passera när man cyklar – på cykelbanan. Men hej, att man som cyklande enkelt ska kunna använda cykelbanan är kanske för mycket begärt!

Desire lines… Foto: Tomas Eriksson

Vi har också kombinationen bom och sten! Färgglatt värre! Visserligen går det ju utmärkt för motormännen att köra förbi dessa bilhinder på grusvägen bredvid, men hej man kan inte få allt här i världen!

Det ska fan inte vara enkelt att cykla och hör sen! Foto: Jon Jogensjö/Cyklandeombud

Men här är kanske rekordet – allt på en gång! Bom, betong och sten! Det finns uppenbarligen mycket envisa och hängivna motormän som bara måste fram överallt.

Foto: Tom Baro

Ibland dyker också Berlinmuren upp på cykelbanan! I form av en stor grind. SÅ omtänksamt av fastighetsägaren…

Väderskydd och busshållplats – i cykelbanan. Kanske är det tänkt att du som cyklande kan stanna till och söka skydd vid regn. Eller en form av sociodukt – möte mellan människor!

Grönt är så skönt! Fast vill vi hade det i cykelbanan, tillför det något för oss som cyklar där?

Foto: Frank Martin
Foto: Jon Jogensjö/Cykelandeombud

Sist men inte minst har vi olika former av vägarbeten på cykelbanor. Då får man se upp så att man inte blir spetsad när Trafikverket utför arbete!

Foto: Jon Jogensjö

Cykelcross är ju en mycket populär sport i delar av Europa. Man cyklar i lerig, sandig och svår terräng. Ibland så besvärlig att de måste hoppa av cykeln och springa med den. Ungefär som det kan vara vid vägarbeten på cykelbanor – extremsport!

Foto: Jon Jogensjö/Cyklandeombud

Skulle underlaget på cykelbanan vara för jämnt och fint så behöver vi inte vara oroliga. Det fixar Trafikverket och entreprenören omgående. Genom till exempel 105 stycken rumble strips – tänk er 105 farthinder på körbanan, det vore något!

Foto: Christian Valtersson

Studie visar att dessa strips är värdelösa som farthinder, de fyller ingen funktion annat än orsakar obehag för de som cyklar och studien uppmanar väghållare att sluta använda dem. Studien var finansierad av Trafikverket. Så då måste ju Trafikverkets målsättning vara att orsaka obehag för de som cyklar – eftersom Trafikverket inte slutar använda rumble strips på cykelbanorna. Så kan ju myndigheten också tolka regeringsuppdraget ökad och säker cykling – skapa obehag för de som cyklar!

Eller varför inte lite farthinder utvecklade för biltrafiken – på cykelbanan, kamouflerade av löv.

Foto: Jimmy Petersson

Eller utan löv, och inte en utan sex stycken! Bra jobbat Trafikverket!:

Det är dock inte så ofta man råkar ut för 25 personer som står på knä på cykelbanan – i en vecka! Men gjuter man en cykelbanan i betong och slarvar lite med armeringen så blir det tusentals vassa metalltrådar som sticker upp – i cykelbanan. Och dessa måste klippas bort…

Foto: Arvid Lindstam

Det är av betydelse att informera trafikanterna om vilket arbete som pågår och hur länge det beräknas pågå. Det gör man genom att placera informationstavlan – i cykelbanan:

Eller informera om att vägen är avstängd genom att placera skylten – i cykelbanan:

En byggväg – tvärs över cykelbanan. Flera decimeter hög av grus och sten. Det tyckte Trafikverket och deras entreprenör var en bra lösning. De tog också en genväg och följde inte regelverket – de sökte nämligen ingen TA-plan för detta. Kanske inte så noga, det rör ju bara oskyddade trafikanter, och de råkar ju aldrig illa ut vid vägarbeten, eller…

Byggväg rakt över gång- och cykelbanan. Lämplig lösning enligt Trafikverket. Foto: Cyklandeombud

Inte ett vägarbete utan arbete med fastighet. Då är cykelbanan upplag för byggnadsställningen. Och lite längre bort i bilden har vi Big Bags – på cykelbanan…

Varför cyklar de på gångbanan…

Detta var ett litet axplock – bildbanken är på några GB. Det är stor kontrast mot när jag kör bil och förhållandena där. Det är som att det ska inte var enkelt, tryggt och säkert att cykla. I en tid när det sägs satsas på cykel och målen är ökad och säker cykling.

Bara att bita ihop och trampa vidare. Cykla fint därute!

Relaterade inlägg:

Share.
Leave A Reply