”Lösningen innehåller många av de fel man kan göra när man utformar en GC-tunnel.”
Så inledde jag mina granskningssynpunkter när jag fått ta del av ritningarna över den planerade gång- och cykeltunneln under Mikrofonvägen i södra Stockholm:
Sedan listade jag upp alla de fel och brister som tunnelförslaget innehöll. I stort sett inga av mina synpunkter tog Exploateringskontoret hänsyn till, utan byggde tunneln med alla dessa fel och brister. Så snart tunnel stod klar började olyckorna ske, många olyckor. Så många att den lokala cykelhandlaren i området hörde av sig till mig och undrade vad vi höll på med. Han fick frekventa besök av kunder som skadat både sig själva och sina cyklar.
Detta är en av de mörkaste stunder i min yrkeskarriär. Låt oss gå tillbaka i tiden, mer än 10 år. Jag jobbade då på Trafikkontoret. Det är inte helt lätt att beskriva sådana här plan- och exploateringsprocesser. Kort kan man säga att Stadsbyggnadskontoret tar fram ett planförslag över området som ska exploateras, och med hjälp av Exploateringskontoret utvecklas sedan ett förslag på hur trafiksystemet ska se ut i området. Många gånger sker detta arbete i nära samarbete med Trafikkontoret, men inte alltid.
Sedan ska trafiksystemet stämmas av och godkännas av Trafikkontoret, som ju är den förvaltning, som när allt är färdigbyggt, tar över och förvaltar trafiksystemet. Med andra ord så väger Trafikkontorets ord tungt i dessa fall – det är så att säga svårt att bygga ett trafiksystem som Trafikkontoret säger nej till. I varje fall om det gäller biltrafiken.
Jag blev inkopplad på projektet någon gång under 2004-2005 för att granska och lämna synpunkter på det som planerades för cykeltrafiken. Det planerades bland annat en gång- och cykeltunnel under Mikrofonvägen, då befintlig passage för gående och cyklister var oreglerad i plan över fyra körfält. En riktigt otäck passage, för er som minns. Bygget av tunneln och investeringen motiverades med trafiksäkerhet – det skulle bli så mycket bättre för gående och cyklister, framförallt för skolbarnen, som skulle ta sig till och från Västbergaskolan.
När jag fick ta del av tunnelförslaget reagerade jag på hur illa utformat det var. Förslaget innehöll i stort sett alla de fel en gång- och cykeltunnel kan ha – trång, smal, tvära och branta anslutningar nära tunnelmynningarna samt mycket dålig sikt. Jag skrev ihop mina granskningssynpunkter och informerad Exploateringskontoret om de stora bristerna. Vi hade även ett så kallat granskningsmöte. Jag informerade även mina chefer om dessa brister.
Gång- och cykeltunneln under Mikrofonvägen
Och vad hände? I stort sett ingenting. Synpunkterna avfärdades med alla möjliga invändningar och jag fick inget stöd från mina chefer. Tunneln byggdes med alla sina fel och brister. Kort efter färdigställandet började olyckorna ske. Nu, mer än tio år senare, har fler personer skadats här än under motsvarande period innan tunneln byggdes. Då passagen skedde i plan, oreglerat – över fyra körfält.
Några år efter tunneln var färdig utredde staden vad som kunde göras för att förbättra förhållandena, men varken Trafikkontoret eller Exploateringskontoret ville ta kostnaderna för detta, så inga åtgärder genomfördes. Senare har ansvariga försökt sminka grisen på platsen genom massor av färg och målning och en marginell förbättring har uppnåtts.
Men alla de grundläggande och omfattande bristerna och farorna i tunnel kvarstår. Och allt ansvar för att det ska fungera säkert och tryggt på platsen läggs helt och hållet på trafikanterna – inga inbyggda marginaler eller trafiksäkerhet där inte.
Varenda gång jag passerar denna plats tänker tillbaka på vad jag kunde ha gjort annorlunda. Måste ärligen säga att jag inte vet. Jag följde de rutiner som fanns. Jag tog fram den kunskap och fakta som fanns om gång- och cykeltunnlar och trafiksäkerhet, och jag informerade ansvariga om detta. Upprepade gånger påtalade jag för mina chefer vad som skulle hända om tunneln byggdes på det sätt som planerades. Inget spelade någon roll.
Man kan väl säga att jag på ett sätt fått en form av upprättelse på senare tid. I Cykelplan 2012 finns nu en cykelbro som ska gå över Mikrofonvägen. Den hade ju aldrig kommit in i cykelplanen om uppfattningen var att nuvarande gång- och cykeltunnel var bra och funktionell. Cykelbron finns i planen för att tunneln är minst sagt usel – och farlig.
Trafikkontoret har nu utrett hur det kunde gå så fullständigt fel i detta projekt, trots att man fick tidiga och tydliga varningssignaler att detta kommer leda till att människor kommer skada sig. Slutsatsen i utredningen är:
”Att resultatet inte blev trafiksäkert nog har flera förklaringar. Lösningen i sig med en tunnel kan fungera för cyklister även om det blir en omväg i pendlingsstråket. Däremot är tunnelns utformning med siktproblem m.m. ett resultat av anpassning till befintlig miljö, att kostnaderna inte fick dra iväg samt att landskapsgestaltningen delvis fick styra.”
Rapport: Erfarenheter cykel 2015. Om ni studerar bilderna på rapportens framsida så ser ni att det är platser jag bloggat om tidigare…
Svart på vitt: det ska vara så billigt som möjligt. Även gestaltningen är viktigare. Människors framkomlighet, trygghet och säkerhet är underordnat. Känner du igen detta?
Jag kan dock inte släppa att priset för allt detta är att människor kommer till skada och far illa. Det är ingen lek det vi håller på med. Det är kött och blod och allas rätt att komma hem helskinnade. Motivet att bygga tunneln var trafiksäkerhet – men en trafiksäker tunnel ville staden inte kosta på att bygga.
Är detta då något unikt, ett undantag i arbete? Nej, tyvärr inte. Det upprepas hela tiden – det är ett systemfel av stora mått. Gång på gång får vi exempel på hur cykeln sätts på undantag när våra städer växer, se bara länkarna nedan. De är bara ett litet axplock, och det finns många fler. Martin Emanuel beskriver det så väl i sin avhandling Trafikslag på undantag: det handlar om cykelns låga status i samhällsplaneringen – något ansvariga tar lite hänsyn till, och det blir som det blir. Allt kokas ned till att handla om pengar och estetik. Grundläggande funktioner som säkerhet och framkomlighet är som bortblåsta när det kommer till cykeltrafik.
I stället är det lättare att komma med pekfingrar till de som cyklar. Säga att de måste visa hänsyn, ta det lite lugnt och inte fara fram som dårar. Själv funderar jag mer på om det inte är hög tid att vi som planerar börjar visa de som cyklar hänsyn och omsorg. På riktigt.
Relaterade inlägg:
- Trafiknämnden stoppar idiotbygge
- Farsen i Farsta
- Viktig cykelbana blir p-plats för bilar
- Katastrofbygget i Älvsjö
- Hägerstensvägen – nybyggd cykelbana så farlig att den skrotas
- Nybyggd cykelbana skrotas
- Hornsbergs strand – fullt med stolpar i cykelbanan
- Stolpskotten i Solna
- Solna – där cykeln är satt på undantag
- Solna – kommunen där cykelplaneringen havererat
- Knasig cykelbana i Hjorthagen – ”nära att smälla varje dag”
- Cyklisterna sågar nya tunneln – för farlig
19 kommentarer
Holy shit alltså. Här fick man i ett tidigt skede vetskap om att detta är en farlig lösning men man sket fullständigt i det och byggde tunneln! Det är ju helt otroligt, vilka cyniska idioter vi har som bygger våra så kallade cykelbanor. Det är ju inte konstigt att cykeltrafiken är bland det mer olycksdrabbade trafikslagen. Och vad är det VTI säger är en av de stora källorna till cykelolyckor jo usel cykelinfrastruktur. Jo tack, det förstår man ju när man läser detta.
Jag cyklar förbi där med jämna mellanrum och har alltid tyckt att tunneln var, tja… intressant, för att uttrycka det diplomatiskt. Nu kommer jag att tänka på dig och din blogg varje gång jag passerar stället framöver.
Mia, du har helt rätt, det är inte särskilt konstigt att cykeltrafiken är högt olycksdrabbad. Det skulle biltrafiken också vara om man byggde motsvarande infrastruktur för dem. Men det gör man inte. För vi värderas olika beroende på hur vi tar oss fram.
Hans, det var minst sagt ett diplomatiskt uttryck! 😉
Jag ser många likheter med SL:s pågående ansträngningar för att bygga planskilda korsningar längs Roslagsbanan. Många föreslagna lösningar är skrämmande farliga, trots att enda syftet med ombyggnaderna är att öka trafiksäkerheten.
Precis som vid Mikrofonvägen blir det förstås nästan alltid lättare och säkrare för bilister. Övriga människor är det inte så noga med.
Lite snö och is i den backen, så är ”lyckan” fullbordad………..
Hoppas att alla förstår att jag är gigantiskt ironisk 🙂
Björn, exakt. Som att en tunnel, oavsett hur den ser ut eller är utformad, per definition är säkrare. Vilket vi ju vet inte är fallet. Särskilt inte när utgångsläget är att tunnlarna alltid ska vara så billiga som möjligt, inte så säkra som möjligt. Säkerheten från SLs sida är ju att DE vill slippa springet över spåren. Och finns sedan tunneln, oavsett hur usel den är, kan de alltid hänvisa till att det finns en säker passage.
Henrik, jag förstår och precis det du tar upp nämnde jag också i mina granskningssynpunkter – att det skulle bli mycket besvärliga förhållanden vintertid. Som tur är sopsaltas denna sträcka nu mera.
Såna byggs än i detta år!
http://cykelframjandet.se/uppsala/2015/10/31/farlig-cykellosning-vid-nya-granby-centrum/
Lösningen gör också att folk med rullator och rullstol får en extra lång väg. Och att man passerar köpcentrumets blivande garageinfart.
Torbjörn, absolut och de produceras om och om igen. Just detta fall du tar tror jag tom jag känner till företaget bakom… Detta visa tydligt cykeltrafikens låga status i stadsplaneringen. Det är inget man tar höjd för i utgångsläget och skapar bra förutsättningar för. Utan det är det som blir över som lämnas till cykeltrafiken. Som det inte finns något större värde till något annat.
Att cykla via tunneln känns allt för riskabelt för min del, så jag väljer istället att ta mig mellan Kontrollvägen (öster om E4:an) och cykelbanan på västra sidan E4:an, via Västbergarondellens norra sida istället.
I rondellen har man bättre sikt än tunneln (sikten i rondellen är också dålig), men man måste vara på sin vakt, då inte alla förare kontrollerar att cykelpassagen är fri innan de dundrar in i cirkulationsplatsen…
Men trots att stora och lilla Västbergarondellen är läskig, så är tunneln läskigare…
Så jag är helt enig om att man misslyckats.
Jonas, din beskrivning visar ju tydligt vilket kapitalt misslyckande tunneln är. Du väljer alltså bort den på grund av dess usla utformning och dåliga säkerhet och väljer istället ett antal passager i plan. Hela tanken med tunneln är som bortblåst för att man byggt en gc-tunnel med i stort sett alla fel man kan. Hoppas projektledaren på Exploateringskontoret är nöjd, han fick säkert ihop ekonomin i projektet…
Åh ja Torbjörn – Uppsala ÄLSKAR såna lösningar! Tittade på tunneln på bilderna ovan och jämförde bl.a. med den som går under Dag Hammarskjölds väg ungefär mittemot BMC, eller på bortre sidan Ikea mot Årsta. För att inte tala om Centralpassagen som inte ens blev en tunnel 😉 (jag är övertygad om att varje arbetsdag i morgonrusningen vid Resecentrum förkortar busschaufförernas totala livslängd med en vecka, så stressigt måste det vara).
Krister, går det att få tag på rapporten Erfarenheter cykel?
Den låter som intressant läsning.
mvh Åsa
Åsa, det tror jag säkert. Vänd dig till Trafikkontoret och be att få den.
Ok, det ska jag göra. Är det trafikkontoret i Stockholms stad vi pratar om?
Åsa, ja det stämmer.
Av många bra artiklar av Krister är denna fantastiskt bra. Mycket lärorikt om processen och beslutsgången.
Arne, stort tack!