I Altinget den 4 juni kan vi läsa att ansvarig utredare på Transportstyrelsen anser att Riksrevisionens kritik vad gäller utredningen av regeländringar för cykeltrafiken är missriktad och orättvis.

Kritiken Riksrevisionen bland annat framförde var:

”Den gemensamma nämnaren är att konsekvensanalyserna är resonemangsbaserade utan hänvisning till empirisk grund, såsom forskning eller utvärdering.”

Det jag reagerade på i artikeln är detta uttalande av utredaren på Transportstyrelsen vad gäller forskningsstudier angående cykling mot enkelriktat:

”Ja, men den forskningen kom vad jag kan se efter uppdraget 2022. Så om vi inte hade en tidsmaskin hade det varit svårt, svarar Christopher Patten.”

Urklipp från artikeln:

Den 6 december 2021 fick jag en inbjudan via e-post av utredarna på Transportstyrelsen.

”En inbjudan till en onlinediskussion om ett Regeringsuppdrag att analysera regelfrågor för cykling. Syfte med detta möte är att vi på Transportstyrelsen samla in åsikter och faktaunderlag från aktörer som på ett eller annat sätt påverkas av dessa möjliga förändringar.”

Mötet hölls den 13 december 2021. Inbjudna var andra kommunala representanter, Polisen, Svenska Cykelstäder, Sveriges kommuner och regioner med flera.

Som inbjudan nämnde efterfrågades faktaunderlag. Dagen efter mötet, den 14 december, e-postade jag två stycken mejl till utredarna på Transportstyrelsen.

Mejlen innehöll forskningsrapporter och utvärderingar angående bland annat cykling mot enkelriktat, svänga höger vid rött samt så kallad allgrön reglering av  cykeltrafiken vid trafiksignaler. Mejlen innehöll även länkar till aktuella frågeställningar, bland annat TÖIs Trafiksäkerhetshandbok där ett avsnitt om cykling mot enkelriktning finns med en sammanställning av ett antal internationella studier.

Samma dag fick jag svar från ansvarig utredare på Transportstyrelsen som tackade för materialet.

Den 16 december sände jag ännu ett mejl, denna gång med länkar rörande svänga höger vid rött för cykeltrafiken.

Och i gårdagens Altinget kunde vi alltså läsa att forskning rörande cykling mot enkelriktat kom efter 2022. Trots att jag mejlade utredarna på Transportstyrelsen flera rapporter rörande cykling mot enkelriktat i december 2021.

En sammanställning av ett antal studier innan 2022 gjord av norska TÖI i Trafikksikkerhetshåndboken säger så här om cykling mot enkelriktat:

”Sykling mot envegsregulering reduserer antall sykkelulykker.”

”Et uvektet gjennomsnitt viser en nedgang på 45% i antall sykkelulykker (95% konfidensintervall [-64%; -25%]).”

Att tillåta cykling mot enkelriktat leder alltså till bättre trafiksäkerheten för de som cyklar.

Transportstyrelsen påstår vidare att regeländringarna som de har utrett inte skulle leda till ökad cykling. Även här redovisar TÖI något helt annat:

”Når sykling mot envegskjøring tillates, øker sykkeltrafikken.”

Tillåts cykling mot enkelriktat ökar alltså cykling visar studier. Transportstyrelsen påstår att så inte är fallet, men visar inget stöd för sitt påstående.

Vidare redovisar TÖI att det blir stora restidsvinster för cyklande när cykling mot enkelriktat möjliggörs. Transportstyrelsen kommenterar överhuvudtaget inte den effekten i sin rapport. De väljer i stället att enbart kommentera förslagens effekter för motorfordonstrafikens framkomlighet och restider. Är detta rimligt – att så att säga ensidigt beskriva effekter? Som att restid, omvägar och framkomlighet vore oväsentligt för de som cyklar.

Avslutningsvis i TÖIs redovisning: det är en stor samhällsekonomisk nytta att tillåta cykling mot enkelriktat:

”De viser likevel at dersom sykling mot envegskjøring tillates, og dersom dette stimulerer til økt sykling og gjør at syklistene føler seg tryggere, kan det oppnås en samfunnsmessig nytte som klart overstiger kostnadene ved å innføre tiltaket.”

Vad vi också ska ha klart för oss är att TÖI (motsvarigheten till vårt VTI) är en kvalitetssäkring i sig. De rapporter som återfinns i Trafiksäkerhetshandboken uppfyller kraven på vetenskaplig metodik och genomförande.

Så summa summarum:

  • Det fanns forskning innan 2022
  • Den har hög kvalitet
  • Den har jag tillhandahållit utredarna på Transportstyrelsen 2021

Men Transportstyrelsen hävdar alltså att det inte fanns forskning rörande cykling mot enkelriktat innan 2022. Det är minst sagt ett häpnadsväckande påstående. Ja det gränsar väl till och med till att vara en lögn.

Relaterade inlägg:

Share.

1 kommentar

  1. Pingback: Transportstyrelsen: det spelar ingen roll att det finns forskning och vad den säger – vårt tyckande gäller - Cykelmagasinet

Leave A Reply