Den 13:e maj levererade Riksrevisionens sin granskning av regeringens, Trafikverkets och Transportstyrelsens arbete för ökad och säker cykling. Kritiken var minst sagt hård. Ineffektivitet, bristande uppföljning och avsatta medel används inte utan cykelprojekt skjuts hela tiden på framtiden
Riksrevisionens påtalar vidare bristande konsekvensanalyser i Transportstyrelsens utredningar om regeländringar för cykeltrafiken. Den gemensamma nämnaren är att konsekvensanalyserna är resonemangsbaserade utan hänvisning till empirisk grund, såsom forskning eller utvärderingar.
En läsare av bloggen ställde en fråga till Transportstyrelsen med anledning av Riksrevisionens rapport och hårda dom – myndigheten killgissar.
Frågan till Transportstyrelsen:
När kommer ett officiellt svar på Riksrevisionens rapport som slår fast att ni är sämst på cykeltrafik?
Hej XXXX!
Transportstyrelsen välkomnar Riksrevisionens granskning av statens insatser för cykeltrafiken, som är viktigt område utifrån transportpolitisk måluppfyllelse.
Riksrevisionen rekommenderar Transportstyrelsen att förstärka forskningsunderlaget och konsekvensanalysen utifrån det regeringsuppdrag som analyserade regelfrågor för att öka cykeltrafiken (I2021/02731). Transportstyrelsen välkomnar mer forskning inom området men anser att den forskning som funnits att tillgå vid tiden för uppdraget och som bedömts relevant för svenska förhållanden har beaktats i arbetet samt att den konsekvensutredning som gjorts varit tillräcklig, inte minst mot bakgrund av att vi bedömde att det fanns rättsliga hinder för att ändra reglerna.
Riksrevisionen rekommenderar i sin rapport regeringen att ge Transportstyrelsen ett tydligare ansvar att ta hänsyn tillfyrstegsprincipen vid utveckling av regler som berör
transportsystemet. Transportstyrelsens bedömning är att ett tillräckligt uppdrag redan finns i myndighetens instruktion eftersom vi inte har ansvar att planera transportsystemet.
Med vänlig hälsning,
Transportstyrelsen
Ingen självkritik, en avsaknad av självrannsakan och insikt – allt är frid och fröjd. Det finns ingen probleminsikt vad gäller myndighetens interna process. Hur kan internationell forskning och studier om standardfrågor inte vara relevanta för svenska förhållanden? Om myndigheten och dess handläggare har svårt att översätta internationella erfarenheter till svensk verklighet så finns det ju forskare och experter att ta hjälp av.
Det finns ingen redovisning i Transportstyrelsen material vilken forskning och vilka studier som har ”beaktats” och sedan avfärdats i arbetet. Där hade det ju varit smakfullt och seriöst att se vilka studier det var och myndighetens argument varför de inte är relevanta. Var är transparensen undrar jag?
Transportstyrelsen har meddelat att myndigheten anser sig inte skyldig att genomföra en omfattande konsekvensutredning. Detta i och med att de inte lämnat några förslag rörande de möjliga regeländringar som regeringsuppdraget omfattade. Riksrevisionens uppfattning är att det krävs kunskaper om hur åtgärder påverkar transportsystemet för att ha förutsättningar att uppfylla de transportpolitiska målen. Vidare konstateras att valet att inte föreslå en ändring (ett s.k. nollalternativ) i sig utgör en form av förslag, vilket därför motiverar en tillräcklig analys av konsekvenser.
Kort sagt: Transportstyrelsen utreder inte på ett fackmannamässigt sätt



Nej säger Transportstyrelsen.







Sverige är verkligen inget särfall när det gäller landets transportsystem men Transportstyrelsen är ett särfall som killgissande myndighet. Minst sagt beklämmande, och bekymmersamt.
Relaterade inlägg:
- Riksrevisionen: statens insatser för cykeltrafiken – ett fullständigt haveri
- ChatGPT granskar Riksrevisionens rapport om statens cykelinsatser: ”Det brinner – men ingen håller i slangen”
- Riksrevisionen granskar statens arbete för att förbättra förutsättningarna för cykeltrafiken
- Remissvaren är tydliga: Transportstyrelsens cykelbanor håller inte måttet
- Transportstyrelsen vill ha 100 år gamla mått på våra cykelbanor
- Transportstyrelsen satsar på att eliminera cyklister som inte kan cykla spikrakt
- Trafikverket idiotförklarar Transportstyrelsen
- Kör ihjäl en människa – då återkallar Transportstyrelsen inte körkortet
- Transportstyrelsen struntar i forskning och studier – killgissar hellre
- Transportstyrelsens massiva tankevurpa
- Transportstyrelsen ute och cyklar
- Svänga höger vid rött – att killgissa eller inte
- En sorgens dag för svensk cykling
- Mångmiljardkostnad för nya bevakade cykelöverfarter?