Läser Trafikverkets nyligen publicerade rapport ”Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen”. I den kan vi läsa att Trafikverket föreslår en cykelanpassning av trafikreglerna. Bland annat tillåta cykling mot enkelriktat och att möjliggöra svänga höger vid rött. Trafikverket menar att:
Detta är ju något som många av landets kommuner, SKR, regioner, VTI, cykelorganisationer med flera har påtalat i decennier. Även Trafikverket var tidigt ute att påtala detta, bland annat i den Nationella Cykelstrategin 2000.
Transportstyrelsen har ju tidigare meddelat att dessa regeländringar är inte möjliga med hänvisning till bland annat internationella konventioner, trafiksäkerhetsrisker samt att åtgärderna skulle inte ha så stor effekt vad gäller tillgänglighetsvinster för cykeltrafiken. Vad gäller Trafikverkets syn på detta kan vi läsa:
En gång till:
På ett annat språk än Trafikverkets byråkratsvenska: Transportstyrelsen – sluta killgissa
När det sedan kommer till att regeländringarna, enligt Transportstyrelsen, skulle strida mot internationella konventioner samt ha ringa effekter vad gäller tillgänglighetsvinster för cykeltrafiken meddelar Trafikverket:
Det blir inte mycket tydligare än så här. Med några väl underbyggda stycken idiotförklarar Trafikverket Transportstyrelsen och dess arbete vad gäller cykelanpassning av regelverket.
Som jag skrivit tidigare, det är en myndighet vars handläggare ägnar sig åt killgissningar när det kommer till cykeltrafik. Något som borde oroa både Transportstyrelsens ledning och regeringen.
Men får jag sia om framtiden så kommer ingenting att hända på detta område, det kommer rulla på som vanligt. Jo förresten, en regeländring kommer att komma:
Vi kommer få en cykelhjälmslag som omfattar alla som cyklar – det är Trafikverkets storslagna satsning på ökad och säker cykling – något jag skrev om redan 2021.
Ni kan läsa om det på sid 115-116 i rapporten.
Utan detta avsnitt om cykelanpassning av regelverket i Trafikverkets rapport är det i stort sett tomt vad gäller satsningar på cykel. Detta om ändring av regelverket är mest en utfyllnad, och något som Trafikverket inte behöver ta ansvar för eller avsätta medel för. Det är som vanligt, lite fina ord och absolut ingen handling – ett spel för galleriet. Två myndigheter som bråkar lite med varandra medans det är noll fokus på reella satsningar som leder till ökad och säker cykling.
Toppbild: Odense Danmark, där det sedan flera år tillbaka är möjligt att svänga höger vid rött i vissa signalreglerade korsningar