Svaret på detta är att det behövs tydligare regler vad som gäller vid omkörning av cyklande. Dagens reglering med ”betryggande avstånd” vid omkörning är trubbigt och förlegat. För att alla som cyklar ska känna sig säkra och trygga ska fordonsföraren som kör om genomföra ett filbyte och sakta ned.

Det behövs alltså tydligare regler som fastställer vad ett betryggande avstånd är och inte godtyckligt vara upp till varje enskild förare att tolka och avgöra.
Detta är Väg- och transportforskningsinstitutets (VTI) slutsatser efter att ha studerat ett antal testcyklister som fick cykla med VR-headset i VTI:s cykelsimulator på olika typer av asfaltvägar – allt från smal landsväg till 2+1-väg.

VTI:s slutsatser och rekommendationer är ju på direkt kollisionskurs med Transportstyrelsen. Myndigheten menar att allt är frid och fröjd med dagens lagstiftning när det kommer till omkörning av människor på cykel. Transportstyrelsens uppfattning om att ändra och förtydliga regelverket kring omkörning av cyklande:
”Bedömningen är dessutom att en sådan regel skulle skapa köer och förseningar och sannolikt öka frustration och agg mot de som cyklar.”
Ja ve och fasa om någon fick några sekunders längre restid – det är ett på tok för högt pris för säkerhet och trygghet. Och blir ännu mer frustrerad och arg. Det låter ju snarare som att Transportstyrelsen skulle lagstifta om någon form av ”anger management” för en del bilförare…
Läs gärna inläggen som jag länkar till här nedanför. De handlar uteslutande om Transportstyrelsen och hur myndigheten ser på och väljer att arbeta med cykeltrafik.
Relaterade inlägg:
- ”Omkörningar av cyklister på landsväg är en röd flagga i trafiksäkerhetsarbetet”
- Transportstyrelsen vill ha 100 år gamla mått på våra cykelbanor
- Transportstyrelsen satsar på att eliminera cyklister som inte kan cykla spikrakt
- Remissvaren är tydliga: Transportstyrelsens cykelbanor håller inte måttet
- Trafikverket idiotförklarar Transportstyrelsen
- Kör ihjäl en människa – då återkallar Transportstyrelsen inte körkortet
- Transportstyrelsen struntar i forskning och studier – killgissar hellre
- Transportstyrelsens massiva tankevurpa
- Transportstyrelsen ute och cyklar
- Svänga höger vid rött – att killgissa eller inte
- En sorgens dag för svensk cykling
- Mångmiljardkostnad för nya bevakade cykelöverfarter?
4 kommentarer
”Bedömningen är dessutom att en sådan regel skulle skapa köer och förseningar och sannolikt öka frustration och agg mot de som cyklar.”
Så om jag cyklar snabbare inne i stan än bilarna och tycker att jag blir hindrad av bilköerna, har jag då rätt att bli irriterad, frustrerad och arg på bilisterna enligt tansportstyrelsen?
Jag kanske också blir ursäktad för att använda mitt fordon för att hota, skrämma eller misshandla bilförare? De har ju skapat köer varit i vägen och hindrat min framfart.
Word!
Kan vi kanske…
Ersätta trafikverket och transportstyrelsen med ett par myndigheter som fungerar, och kräva att deras arbete baseras på den vetenskap som finns, istället för enskilda tjänstemäns fingertoppskänsla? Särskilt när det gäller tjänstemän vars samtliga fingrar sitter mitt i handen?
Håller med om att bilisterna ska genomföra ett filbyte vid omkörning av cyklister på landsväg. Detta är enligt mig en bättre lösning än att försöka ange ett avstånd i meter, då vi brukar ha ganska dåligt omdöme när det gäller att bedöma sådana avstånd. Vissa bilister verkar tro att det är direkt förbjudet att korsa mittlinjen när de kör om en cyklist, och ett uttrykligt krav på att man ska göra exakt detta skulle kanske ändra inställningen hos somliga.
Däremot motsätter jag mig ett övergripande krav på att omkörande bilister ska sakta ned. I vissa fall, ja, men långt ifrån alla. Riskmomentet i en omkörning ligger i tiden då bil och cykel är bredvid varandra, och dessutom då bilen kör i mötande körfält. Man ska helst köra om så fort och smidigt som möjligt, inom gällande fartgräns. Cyklar man i 30-40 på en 50-väg vill man att bilisterna kör om i 50 om möjligt. Det sista jag vill är att en bil befinner sig bredvid mig, och på fel sidan vägen, längre än nödvändigt.
En sak som lyser med sin frånvaro såväl här och i trafikreglerna i övrigt, men som för mig som cyklist ter sig självklart: Avståndet som krävs mellan mig och en omkörande bil beror *lika mycket* på min hastighet som på bilens. Om jag cyklar i 10 km/h uppför en brant backe behöver jag inte lika mycket plats som jag gör när jag cyklar nedför samma backe i 50.