Nu är det klart hur den nya cykelbron mellan Södermalm och Gamla Stan ska se ut. Eller en cykelbro blir det ju inte, det blir en gång- och cykelbro. Den tidigare beslutade bron skrotades ju i sista sekunden och i all hast då SL och region Stockholm hade missat att grundförstärka sin gamla tunnelbana när de renoverade tunnelbanan. Så då drog ett antal herrar ett streck över den tidigare bron och dess ramp och allt var ett minne blott. En massa miljoner slussades rätt ut i slussen.

Men nu är alltså utformningen av den nya bron färdig. Nu en bro utan en ramp till kajplanet och med en ny design och utformning. Bron har delvis fått en ny placering och är numera svängd ut från tunnelbanebron cirka 18 meter och sen böljar sig bron över till Gamla Stan.

Bild: DBOX/Foster + Partners
Den nya gång- och cykelbron. Bild: White arkitekter
Vy från Gamla Stan mot Södermalm. Bild: Foster + Partners
  • Cykeldelen på bron blir 5,2 meter bred, beläggning asfalt och med en mittlinje
  • Gångdelen på bron blir 3 meter bred, beläggning betong
  • Mellan gång- och cykeldelen blir det ett räcke som separation. Ett räcke som har öppningar var 20:e meter
  • Belysningen placeras i räcket på var sida bron samt i mitträcket
  • Budgeten för bron är 450 miljoner
  • Bron/beläggningen kommer inte vara uppvärmd utan snö- och halkbekämpas på traditionellt sätt. Eventuellt kommer sopsaltning att ske
Vy mot Gamla Stan. Bild: Foster + Partners

Pålning för bron påbörjas nästa vecka och förhoppningsvis ramlar inte tunnelbanan i bitar då. Bron beräknas vara klar och öppna för trafik i början av 2027.

Illustration över belysningen som placeras i räcket på var sida bron samt i mitträcket
Sektion över bron
Bild: Foster + Partners

Det är inte så lyckat att broräcket (enligt illustrationerna) lutar inåt. Särskilt inte i innerkurva. Det får till följd att den faktiska bredden på cykeldelen minskar och det finns en ökad risk att haka i räcket genom denna utformning.

Bron är på många sätt väldigt lik Cykelslangen i Köpenhamn. Än mer så när man studerar brons undersida – som en kopia.

Cykelslangen i Köpenhamn. Foto: Rasmus Hjorthöj
Undersidan på den nya gång- och cykelbron i Slussen – en kopia av Cykelslangen? Bild: Foster + Partners

I samband med skrotningen av den tidigare bron gav vice stadsdirektören löfte om att nu skulle det arbetas fram alternativa lösningar för cykeltrafiken i och med att rampen försvinner. Av detta löfte blev det absolut inget. Inga förstärknings- eller kompensationsåtgärder kommer att genomföras. Cykeltrafiken som skulle använda rampen till och från bron hänvisas nu till att använda lågbroarna utan att några extra åtgärder vidtas. Det handlar om cirka 5000 cyklande varje dygn som nu i stället ska cykla via lågbroarna.

Här ett tidigare inlägg om den ”gamla” bron – bron som skrotades. Den bron var rak och med ramp till kajplanet. Då var också broräcket rakt och det fanns en skyddszon mot räcket. Det fanns heller inget räcke mellan cykel- och gångbanan:

Gång- och cykelbron som skrotades, med ramp till kajplanet
Sektion över den skrotade gång- och cykelbron

Toppbild: Vy mot Södermalm


Share.

1 kommentar

Leave A Reply