Jag hade inte tänkt skriva detta inlägg. Men häromdagen upptäckte jag en ny skylt som inte funnits förut. En skylt placerad på ett utpekat prioriterat pendlingsstråk tillika regional cykelväg – de stråk som ska vara de bästa av bästa. En skylt som gjorde mig minst sagt förbannad.
Hoppsan, här får jag inte cykla längre! Jag måste visst hitta en annan väg, kanske byta sida?
Låt oss backa bandet lite. En gång i tiden tog staden fram en cykelplan. Med målsättningen att göra det enklare och lättare att cykla samt att framkomligheten och trafiksäkerheten ska förbättras för cykeltrafiken.
Sedan togs en Framkomlighetsstrategi fram – prioritet för cykel säger den. Även ett trafiksäkerhetsprogram togs fram – stort fokus på förbättrad trafiksäkerhet för cyklister, särskilt korsningspunkter där cyklister är mycket utsatta.
Pendlingspotentialer och framkomlighetsstudier för cykeltrafiken genomfördes – gäller att göra rätt åtgärder på rätt plats. Och veta vad som ger framkomlighet och vad som inte ger framkomlighet om man ska lyckas. Mätningar av cykeltrafik genomfördes på massor av platser – var cyklar man och var vill man cykla. Allt detta för att få ut största möjliga nytta av kommande investeringar – att göra rätt och göra det kostnadseffektivt. För det är ingen lekstuga eller gissningslek vi håller på med.
Eller?
Jo, det är exakt vad som händer när detta sedan sätts i händerna på vissa yrkesmänniskor som inte har en aning om vad de sysslar med – det blir rena rama lekstugan. Det blir också en farlig lek, en lek med människors liv och hälsa. Dessa män och kvinnor fattar beslut som får rakt motsatta effekter till vad cykelplanen och övriga styrdokument säger ska skapas. Dessa personer och deras chefer vet uppenbarligen inte vad de håller på med. Men de har mage att påstå att det som de nu har byggt innebär att såväl trafiksäkerheten som framkomligheten har blivit bättre.
Detta är vad jag talar om:
Magelungsvägen. Rött streck: ett utpekat pendlingsstråk och tillika regionalt cykelstråk i södra Stockholm, på den södra sidan av vägen. Stråket sträcker sig genom stora delar av södra Stockholm – knyter ihop östra delen med den västra. Utpekat både i stadens och regionens cykelplan för att åtgärdas: breddning av cykelbanan samt separering från gående.
Så är det då dags att genomföra åtgärderna. Trafikkontoret har av politiken fått 1 miljard för att förverkliga så mycket som möjligt av åtgärderna i cykelplanen. Genom att bygga nytt och förbättra befintligt enligt den nya standarden i cykelplanen.
Så nu ska cykelbanan på Magelungsvägen breddas och separeras från gående. Och bland det första projektgruppen på Trafikkontoret gör är att fullständigt skita i allt vad cykelplanen säger och allt som ligger till grund för planen. De struntar även i framkomlighetsstrategin och trafiksäkerhetsprogrammet. De beslutar att på en kort sträcka flytta cykelbanan och lägga stråket på andra sidan, på norra sidan av vägen:
Inte längre cykla rakt fram. Nu ska vi istället byta sida och korsa vägen. Två gånger, samt korsa en lokalgata.
Så på en sträcka av 300 meter ska nu cyklisterna byta sida på vägen – två gånger. Samt passera över en lokalgata. En passage i anslutning till en cirkulationsplats och en signalreglerad passage. Ingen av passagerna med prioritet eller trafiksäkerhetshöjande åtgärder för cykeltrafiken. Så från att cykelbanan på södra sidan hade noll passager, konflikter och trafiksäkerhetsproblem med biltrafiken har vi nu genom att cykelbanan ligger på norra sidan fått tre sådan konfliktpunkter – på 300 meter. Bra jobbat får man väl säga, inte helt lätt att lyckas med en sådan bedrift.
Varför fattar då projektgruppen detta beslut? För att de menar att det var enklare och eventuellt billigare (blev dock aldrig utrett) att bygga en bredare cykelbana på norra sidan än på södra. Så på grundval av enbart anläggningstekniska skäl skiter projektgruppen totalt i alla målsättningar i så väl cykelplanen, framkomlighetsstrategin och trafiksäkerhetsprogrammet. De väljer istället den enkla vägen – den enkla vägen för dem.
Vad var det då som var så svårt och som gjorde att man valde norra sidan? Man föredrog att spränga berg istället för att göra en stödmur/flytta en slänt för att få plats med den breddade cykelbanan.
Här var det för komplicerat och kostsamt att göra en ny slänt eller en stödmur (något man visserligen klarade av att göra när vägen byggdes, för sisådär 50 år sedan).
I stället valde projektet att spränga berg och bygga cykelbanan på andra sidan:
Om nu projektet inte ville göra en ny slänt eller bygga stödmur hade man ju kunnat spränga berg på norra sidan, flytta hela vägen norrut för att på så sätt få plats med den bredare cykelbanan på södra sidan. Inte heller detta prövades. Bättre enligt projektets deltagare att de som cyklar, ung som gammal, får korsa vägen två gånger. Det ska visst både förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten – på något sätt…
Så istället för att cykla rakt fram ska jag nu över två cykelpassager där jag inte har prioritet. Inte heller är det några hastighetsdämpande åtgärder på passagen så någon bra trafiksäkerhet kan vi ju knappast kalla det. Sen har vi det där med sikten, kanske kan det finnas vissa synpunkter på sikten vid passagen?
Där bakom trädet har vi utfarten från cirkulationsplatsen och sedan över cykelpassagen. Hur vi trafikanter ska se varandra och kunna interagera på ett bra och säkert sätt är något av en gåta för mig. Hur ska barn klara av en sådan här komplicerad situation? Hur ska vi ens kunna se barnen bakom denna vägg av grönska? Tala gärna om det för mig Trafikkontoret.
Men hej, jag får väl ställa upp och utsätta mig för detta när Trafikkontoret och dess personal väljer den enkla vägen. Och anser sig ha rätten att fullständigt skita i vart enda ord i samtliga styrdokument. De talar heller inte om något om detta i sina tjänsteutlåtanden till politikerna i trafiknämnden – inte ett ord om konsekvenserna av att bredda cykelbanan på norra sidan i stället för på södra sidan, inte ett ord.
Eller förresten, i slutredovisningen av projektet till trafiknämnden har de fräckheten (eller okunskapen) att inför nämnden påstå att såväl framkomligheten som trafiksäkerheten nu har blivit bättre för cykeltrafiken. Från tjänsteutlåtandet:
”De oskyddade trafikanterna har getts en bättre framkomlighet”
Allt undertecknat av den tidigare trafikdirektören. Kanske fanns det fler anledningar till att han fick gå?
Som jag skrev inledningsvis tänkte jag inte skriva detta inlägg. Jag har inte brytt mig så mycket om denna minst sagt usla cykelinvestering. Jag har bara fortsatt att cykla på den södra sidan, som de flesta andra gör. Tills jag såg den nya skylten häromdagen – då blev jag skogstokig. En skylt som säger att nu måste jag byta sida – jag får inte cykla rakt fram längre.
Jag kom cyklande med mina barn när jag såg skylten. Och barnen börjar bli så stora att de många gånger nu cyklar själva – hur ska de klara av att hantera denna nya situation? För nu vill, nej inte vill, nu tvingar Trafikkontoret barnen att byta sida – att korsa vägen. För att man valde den enkla vägen och breddade cykelbanan på norra sidan. Och sedan förbjöd cykling på den södra sidan.
Så från att tidigare inte kommit i konflikt med biltrafiken ska nu barnen ta sig över den starkt trafikerade vägen två gånger samt korsa en lokalgata. Fullständigt skymda av ett träd. Så bygger Trafikkontoret ett transportsystem – de fullständigt exkluderar vissa grupper. Trots att de har ett politiskt uppdrag att inkludera alla – att skapa en stad för alla. Det är även så att Trafikkontoret har uppdraget att underlätta för barn att cykla till/från skolan genom att skapa så kallade trygga och säkra skolvägar.
Det här är mina tidigare kollegor som har gjort detta. Jag vet exakt vilka de är, jag vet deras bakgrund och deras yrkeskunskap. Jag känner deras chefer. De kan inte särskilt mycket om cykeltrafik och trafiksäkerhet. Och det märks ju – minst sagt. Men ändå får de göra sådan här uppdrag och fatta sådan här helt avgörande beslut – utan någon som helst kvalitetssäkring i organisationen. De meddelar inte ens politiken om dessa kraftiga avsteg från målen i styrdokumenten. Kanske för att de inte begriper bättre? Och nu har de lyckats med att fullständigt fucka upp detta. För flera miljoner. Och det kommer vara så här i många, många år framöver.
För jag ska berätta vad som nu kommer att hända. I stort sett ingenting kommer att hända. Man kommer knyta näven i fickorna och svära lite över sin tidigare kollega som skäller på dem. Men en sak kommer att ske: Trafikkontoret kommer att ändra på cykelvägvisningen. Så att man kommer få information att man nu ska byta sida – två gånger – för att ta sig fram på detta cykelstråk.
För cykelvägvisningen har de inte ändrat på sedan breddningen av cykelbanan – den visar precis som tidigare att man ska cykla rakt fram – på södra sidan. Rakt fram på det som var det gena, säkra och prioriterade pendlingsstråket (om än lite smalt – det skulle ju breddas enligt planen):
Rakt fram säger vägvisningen. Som leder fram till skylten för gångbana. Där jag inte längre får cykla. Nu måste jag byta sida. Det ska visst vara enklare och säkrare så. Enklare för de som byggde.
De gjorde det så enkelt för sig att de inte ens orkade eller brydde sig om att ändra vägvisningen – ni vet, man kan ju göra lite som man vill när man leker och har lekstuga.
Det verkar som att en del personer på Trafikkontoret resonerar på följande sätt: vi bygger enligt standard i cykelplanen. Skit samma var och hur vi bygger den standard.
Det här är så uselt, jag hoppas ni skäms ögonen ur er. Men känner jag er rätt gör ni inte det. Ni kommer inte rannsaka er själva eller lära er av detta. Inte heller era chefer som ju har ansvaret – ni byggde ju billigt och enkelt samt höll budget. Där är inställningen att vem som helst kan väl fuska fram en cykelinvestering – inte så noga. Och ni kommer därmed fortsätta fucka upp fler cykelinvesteringar. Och värst av allt, ni kommer tycka att ni fullföljt ert uppdraget på ett bra sätt. Att ni gjort ”väl avvägda kompromisser.”
Så i ett cykelprojekt – för cykelmiljarden – det enda ni lyckats med är att slösa bort pengar på att försämra trafiksäkerheten och framkomligheten för de som valt att cykla. Det var väl inte så begåvat…
Här kan ni läsa del 2 och del 3 i denna galenskap
Relaterade länkar:
- Hahaha, jösses vilken soppa!
- Cykelvägen som försvann
- Den obotlige alkoholisten – hur går det?
- Staden – en obotlig alkoholist
- Cykeltrafiken måste väck – för biltrafikens skull
- Cykeltrafiken måste väck – för biltrafikens skull. Del 2
- Staden växer – cykeln får flytta på sig
- Så bygger du farlig cykelinfrastruktur
- Finns alltid en ursäkt att bygga usel cykelinfrastruktur
- Cykelvägen som försvann
- Katastrofbygget i Älvsjö
- Hägerstensvägen – nybyggd cykelbana så farlig att den skrotas
- Nybyggd cykelbana skrotas
- Hornsbergs strand – fullt med stolpar i cykelbanan
- Arenaleden – här stängs pendlingsstråket av vid match
- Så klart vi tar bilen
- Vi gör fel – det blir ingen cykelrevolution
24 kommentarer
Men… Det är ju helt galet detta! Fast ändå inte. När du beskriver hur det går till så förklarar det ju varför i stort sett hela cykelsystemet är full av dessa felaktigheter o brister – man tar den enkla vägen. Och har uppenbarligen alltid gjort det. Så sorgligt, det hade kunnat blivit bra men på grund av några enstaka personers inkompetens blir det i stället ett totalt haveri. Med våra gemensam pengar får alltså vilken stolle som helst ha lite lekstuga och bygga dålig och farlig cykelinfrastruktur.
Tyvärr är det här ett vanligt förfarande som inte alls är isolerat till södra Stockholm. Istället tror jag du hittar liknande idiotier runt om i Sverige. Att cykel inte är prioriterat är bekant och gäller tyvärr inte bara trafiksäkerheten utan alla delar i samhället. Man blir trött!
Stackars dig …du får lära dig svänga!
Så de har i biltermer dragit om huvudleden så att man istället korsar samma järnvägsspår (obevakade överfarter) två gånger på 300m?
Tack för att du skrev artikeln. Bra att lyfta fram där det blir fel, då går det att rätta till.
Stackars alla cyklister. Måste kännas för jäkligt att behöva korsa vägar.
Det trevliga och behagliga med att skriva en blogg på en cykeltidning är att man ofta slipper obegåvade människors kommentarer. Läsarna är så att säga bildade, intelligenta och kloka. Men då o då hittar mindre begåvade människor till bloggen. Sådana som tycker det är ok att vi slösar bort våra gemensamma resurser på dåliga och farliga lösningar. Lösningar som få kommer att använda. Skulle man inte veta bättre så kunde man ju tro att det var dessa människor som utformat och byggt detta. Men inte ens det skulle de nog klara av.
Borde inte detta publiceras i ett bredare forum, som DN debatt?
Pontus, ”Stackars alla cyklister. Måste kännas för jäkligt att behöva korsa vägar.”
Cykelbanor byggs för att cyklister och bilister inte ska blandas i onödan. Om du inte förstår detta så är du nog dum i huvudet tyvärr.
Krister, tack för att du skrev detta och de övriga inläggen. Det är mycket värdefullt för alla som vill engagera sig för bättre cykeltrafik.
Mia, ja detta är helt galet. Och det kunde ha blivit så bra, så bra. Utan att det blivit särskilt mycket dyrare. Men nu är det kört, kört de närmaste 20 – 30 åren…
Mats, helt klart dräller det av liknande förhållande för cykeltrafiken runt om i landet. Problemet här är att ALLA stadens styrdokument säger att det INTE ska byggas o se ut på detta sätt. Men det skiter förvaltningen i och bygger som DE vill. Det är mycket allvarligt.
Joel, bra jämförelse! Så kanske man inte ska utforma huvudleden om uppdraget är bättre framkomlighet och trafiksäkerhet. Det vore närmast idioti.
Joel, bra jämförelse! Så kanske man inte ska utforma huvudleden om uppdraget är bättre framkomlighet och trafiksäkerhet. Det vore närmast idioti.
Jag som cyklar där ibland har gjort exakt samma reflektion, helt utan expertis.
Dårarnas antal är oändligt!!!
Stefan Lindbergh och Pontus, för att översätta det här till bilspråk. Det handlar inte om att lära sig svänga. Det handlar om att flytta cykeltrafik från ett ställe där den inte störde biltrafiken (eller biltrafiken störde cykeltrafiken) till ett ställe som numera stör biltrafiken. Nästa gång du åker där och få stå och vänta vid övergångstället på att 100 cyklister ska över gatan blir du nog inte lika glad utan svär över alla cyklister som är i vägen.. Sedan 300 meter senare händer samma sak igen. Men det är ju såkalrt cyklisternas fel..
Gillade Claes Jonsson förslag. Tyvärr läser inte de personer som borde den här bloggen
Hur kan man komma fram till att det är billigare och enklare att spränga berg, än att fylla ut en liten slänt och eventuellt ta ner några träd? Minst sagt fascinerande.
Bara en liten undran: när det blir så här stor skillnad mellan det chefen (=politikerna) har beställt och det arbetarna (=tjänstemännen på diverse kontor) levererar, är det inte befogat att sparka de som gjort jobbet?
Jag må vara cynisk, men jag ser egentligen bara två anledningar till den absurda skillnaden mellan beställt och levererat: antingen har de som skall göra jobbet struntat i vad beställaren vill ha, vilket borde vara grund för att avskedas. Eller så är de som gjort jobbet inkompetenta, vilket också är grund för avsked.
Finns det någon annan rimlig anledning till skillnaden mellan beställt och levererat?
Enkel lösning: Ta bort nya cykelbanan på norra sidan, flytta bilvägen ett antal meter norrut = plats för cykelbanan på södra sidan utan att slänten behöver fixas. Enda nackdelen är väl då att bilisterna kanske måste svänga lite..
En bra tumregel för infrastruktur för oskyddade trafikanter är att fundera över om man skulle låta sina egna barn färdas där på egen hand. Om man nu ändå inte bryr sig om riktlinjer, handböcker och politiska beslut.
Skiljer sig alltså utförandet från vad som stod i genomförandebeslutet? Jag kan inte se vilket ärende det är.
Detta är så bra skrivet, du borde pröva att skicka in en variant till någon sthlmstidning
Pingback: Stockholm använder ”cykelpengen” för att göra det sämre – för cykeltrafiken - Cykelmagasinet