Kommer ni ihåg gång- och cykeltunneln under järnvägen i Burlöv? Där massor av människor skadade sig på grund av att Trafikverket gjort en huvudlös utformning. Först var det självklart inget fel på utformningen enligt Trafikverket – säkerhet är ju deras högsta prioritet. Trots detta påstående om säkerhetens högsta prioritet fortsatte olyckorna. Och sen kröp Trafikverket till korset, och bad om ursäkt – det var en minst sagt tokig och farlig lösning de gjort. Och de fick betala ut sveda och värk till skadade.

Nu kan vi läsa att det hänt saker:

”Varm hämtpizza, kortare pendlingstid – och framför allt en enorm skillnad i säkerhet!”

Oj oj det var inte dåligt: ”…och framförallt en enorm skillnad i säkerhet!”

Och detta gäller ju självklart inte cykeltrafiken. Det gäller biltrafikens passage av järnvägen i samma område.

Bilpassagen – med en enorm skillnad i säkerhet. Foto: Trafikverket

Trafikverket har gjort en liten film om bilpassagen – passagen med en enorm skillnad i säkerhet. Och bilförare fick frågan hur det kändes att passera:

Undra hur en film och intervju med cyklande i gång- och cykeltunneln i Burlöv hade blivit? Kanske hade vi fått höra:

”Det är en fantastisk obehaglig och farlig upplevelse. Fruktansvärt att se det live, i verkligheten”

Detta är Nollvisionen i Trafikverkets regi år 2023.

Share.

5 kommentarer

  1. Åh, så besviken jag blir! Trodde att man ansträngt sig lite extra för cyklisternas skull.
    Men tji fick jag, Bilverket fortsätter som vanligt och prioriterar enbart biltrafiken.

  2. Pingback: Trafikverket kommer göra damage control – inget annat - Cykelmagasinet

  3. Pingback: NU jobbar Trafikverket efter Nollvisionen även för cykeltrafiken. 27 år efter beslutet om Nollvisionen - Cykelmagasinet

  4. Pingback: Därför suger Trafikverket när det gäller cykeltrafik - Cykelmagasinet

Leave A Reply