År 2022 levererade Transportstyrelsen beskedet att det inte är möjligt att införa svänga höger vid rött för cykeltrafiken. En sådan reglering skulle strida mot FN:s konventioner om vägtrafik, det skulle vidare inte bli några påtagliga tillgänglighets- och restidsvinster för cyklande samt åtgärden skulle ha negativa trafiksäkerhetseffekter. Transportstyrelsens besked fick svidande kritik från flera håll, bland annat från forskare på Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) och Trafikverket.

Trafikverket mer eller mindre underkände Transportstyrelsens utredning och slutsatser:

”Transportstyrelsen avrådde i en utredning från oktober 2022 från att införa denna möjlighet, dels för att man ansåg att detta skulle strida mot FN:s konventioner om vägtrafik, dels för att man menade att tillgänglighetsvinsterna var små i förhållande till negativa trafiksäkerhetseffekter. Vad gäller den första bedömningen noterar Trafikverket att många länder har gjort en annan bedömning av förenligheten med FN-konventionerna. Vad gäller den andra bedömningen delar inte Trafikverket uppfattningen att tillgänglighetsvinsterna skulle vara små. Tvärtom kan de ofta vara betydande, i synnerhet i tätorter med många signalreglerade korsningar. Vad gäller eventuella negativa trafiksäkerhetseffekter noterar Trafikverket att Transportstyrelsen inte anför några empiriska utvärderingar som stöd för sin uppfattning (utöver en studie från USA på 1980-talet som handlar om riskerna med att tillåta högersväng mot rött för biltrafik), och att många länder möjliggjort denna reglering utan att det framkommit indikationer på negativa trafiksäkerhetseffekter.”

Så landets största väghållare (Trafikverket) vad gäller antal mil cykelväg, som har ansvaret för ett tillgängligt transportsystem, som leder det Nationella cykelrådet och som ansvarar för Nollvisionen sågar Transportstyrelsen vid fotknölarna. Inte illa gjort av Trafikverket må jag säga.

Sågningen blir än tydligare och förståelig när vi tar del av hur man i Tyskland och Danmark hanterat frågan. I dessa länder ansågs det negativt för cykeltrafiken att behöva stanna vid rött när de ska genomföra en högersväng. Grundinställningen är att trafiksystemet är inte särskilt väl anpassat för cykeltrafiken – och så är det, trafiksignaler är främst en uppfinning för biltrafiken. Cykeltrafiken får det negativa på köpet.

Så i Tyskland genomfördes en omfattande studie. Bland annat innehållande en omvärldsstudie och en fältstudie vid 43 korsningar i nio städer. Frågeställningen var:

Vad skulle det innebära om cykeltrafiken gavs möjlighet att svänga höger vid rött?

Sagt och gjort, ett omfattande forskningsarbete genomfördes med för- och efterstudier. Och resultatet?

I Tyskland är det nu möjligt att tillåta högersväng vid rött med väjningsplikt för cykeltrafiken när ett antal kriterier uppfylls. Borta är det helt onödiga stoppet. Det fungerar utmärkt att undanta cykeltrafiken från trafiksignalen och möjliggöra högersväng vid rött. Det är inte ett trafiksäkerhetsproblem och det förbättrar cykeltrafikens tillgänglighet och framkomlighet. Resultaten visar också att regelefterlevnaden förbättras och att antalet allvarliga konflikter mellan trafikanter minskar.

Slutsats: att införa svänga höger vid rött är en enkel och kostnadseffektiv åtgärd att åstadkomma förbättringar för cykeltrafiken. Utan negativa konsekvenser.

I Danmark genomfördes 2016 en liknande studie. En studie som sedan låg till grund för en regeländring. Från 2018 är det nu under visa förutsättningar möjlighet att undanta cykeltrafiken från trafiksignalen och möjliggöra svänga höger vid rött. Och det kan då se ut så här vid signalreglerade korsningar i Danmark:

Odense Danmark. Foto: Troels Andersen

Detta är utvecklings- och förändringsarbete – baserat på kunskap och fakta. Transportstyrelsen bedriver i stort sett raka motsatsen, myndigheten för fram åsikter och tyckande. Kort sagt, vi har en myndighet som har killgissningar som arbetssätt. Och det är ju därför Trafikverket och trafikforskare med flera reagerar starkt på hur Transportstyrelsen hanterar regelfrågor som rör cykeltrafiken. Skillnaden på hur man angriper frågan och genomför sitt myndighetsutövande är avgrundsdjup när vi studerar tillvägagångssättet i bland annat Tyskland och Danmark.

Det slutar ju inte bara i Tyskland och Danmark. Det är även sedan länge möjligt att svänga höger vid rött i Nederländerna. Och i Frankrike, och i Belgien, i Schweiz… baserat på kunskap och fakta.

Bild från studien Introducing Right Turn On Red for cyclists: a before-after study in Germany

Men i Sverige väljer vi i stället helt andra vägar när det gäller cykel. Inte vägar baserade på kunskap, inte baserade på fakta. Ett mer tilltalande och framför allt professionellt tillvägagångssätt hade ju varit att göra så som man gjort i Danmark och Tyskland – genomföra studier och tagit fram fakta för hur vi ska förhålla oss till och genomföra förändringar av regelverket. Om man nu inte litar på andra länders studier, kunskap, fakta och erfarenheter och kopierar deras framgångsfaktorer.

Frankrike. Svänga höger vid rött och med väjningsplikt

Toppbild: Odense Danmark. Foto: Troels Andersen

Relaterade inlägg:

Share.
Leave A Reply