På senare år har frågan om att tillåta cykeltrafik svänga höger vid rött dykt upp lite då och då. Nu senast i Stockholms stads budget för 2016, staden vill att detta ska testas på lämpliga platser.

Detta förslag väcker ofta massor av åsikter och känslor. Kommentarsfälten på olika mediers sidor visar på en häpnadsväckande allmänbildning på området. Landet är fullt av trafikexperter som självklart vet allt och hur det kommer att gå. Särskilt verkar de ha mycket goda kunskaper om hur cyklister är och beter sig – ingen tvekan där inte.

Och mitt i allt gapandet om hur olämpligt och livsfarligt detta skulle vara så glömmer vi bort det fullständigt självklara. Detta existerar redan idag, i stor omfattning, överallt i hela landet – för biltrafiken. Se här ett litet axplock på lösningen som finns överallt. Allt för underlätta och öka framkomligheten – för biltrafiken.


Hela biltrafiksystemet är fullt med dessa lösningar för att undanta högersvängade motorfordon från rött i trafiksignalen. Foto: GoogleMaps

Och se på tusan, vissa har nått en större mognad, insikt och kunskap vad gäller cykeltrafik! Och har genomfört möjligheten att svänga höger vid rött för cykeltrafiken:


Foto: Patrick Garçon


Foto: Fietsberaad


Foto: Fietsberaad


Foto: BicycleDutch

Samma förhållanden. Cykeltrafiken har väjningsplikt mot gående som korsar gatan på grönt och mot korsande biltrafik som har grönt. Precis som biltrafiken i bilderna ovan.

Men när det gäller att göra detta för cykeltrafiken i Sverige är det förstås omöjligt, fullständigt olämpligt, det är livsfarligt. Som chefen för trafikpolisen i Stockholms län säger:

”Blir det dessutom lagligt för cyklisterna att köra mot rött skulle det bli ännu mer kaos.”

Studier från Väg- och transportforskningsinstitutet visar att 50 procent av motorfordonsförare inte väjer för gående vid övergångsställen. Något som med all tydlighet visas i olycksstatistiken, 74 procent av dödade fotgängare dödas i kollision med motorfordonsförare. 1 procent dödas i kollision med cyklister.

Så vad är skillnaden?

En två tons bil eller 25 tons buss kan undantas och ges möjlighet att svänga höger vid rött, men inte en 10 kilos cykel. För går det åt helvete…

Ser vi till olycksstatistiken är det ju motorfordonstrafikens möjlighet att svänga höger vid rött som borde förbjudas. För att använda ord som ofta förs fram om cykeltrafik – det är ju livsfarligt!

Kanske dags att bli professionella och lämna amatörerna bakom oss.

Relaterade inlägg:

Share.

9 kommentarer

  1. Förbannat bra! Hade själv inte ens gjort jämförelsen med hur det ser ut för biltrafiken.
    De mest frustrerande rödljusen där man vill svänga höger är utan tvekan de där man helt sonika fortsätter höger längs ett cykelfält efter trafikljuset och känner sig mer än lovligt dum när man står där och väntar på att få svänga några decimeter runt en liten trottoarkant. Där känns det nästan underligt att man inte gjort undantag än.

  2. Krister Isaksson on

    Simon, stort tack! Inte helt ovanligt, vi tar så mycket för givet när det gäller biltrafiken, när sedan motsvarande påtalas för cykeltrafiken kommer alla möjliga och omöjliga invändningar. Ofta utan någon som helst fakta eller kunskap bakom. Mer okunskap, fördomar och förutfattade meningar…

  3. Lysande Krister! Har inte heller tänkt på hur högersvängar har anpassats för biltrafiken. Det är så trist att rödljus många gånger är helt utan cykelperspektiv. Ta t ex rödljuset på Hägerstensvägen vid Kilabergsvägen i riktning västerut.

  4. Krister Isaksson on

    Arne B, stort tack! Ja den signalen är helt otrolig. Där skulle cykeltrafiken ledas utanför signalen. Och om det var många gående i signalen (vilket det ju inte är då det inte finns någon start-/målpunkt i den förbindelsen) är det ju bara att uppföra ett oreglerat övergångsställe över cykelbanan.

  5. Underbart, vilken bra och tydling jämförelse! Det som sägs omöjligt för cykel, är självklart för bil. Vi är så låsta och fångade av rådande tillstånd och normer. Vi har så svårt att frigöra oss. Tack för att du hjälper oss med det!

  6. Krister Isaksson on

    Mia, stort tack! Vad roligt att du uppfattar inlägget så, lite av min ambition med bloggen. Att visa alternativ, att visa att det finns andra och bättre lösningar/vägar att gå. Det behöver inte vara som det är.

  7. Efter att ha funderat lite på detta efter att jag läste inlägget, så inser jag att det egentligen redan finns denna lösningen för cyklister som du efterfrågar. Det finns många korsningar där cyklister redan kan svänga höger utan att behöva åka igenom trafikljuset, precis som du exemplifierar för bil. Det är ganska vanligt att cykelvägen helt enkelt går innanför bilvägen och genar runt kvartershörnet utan att få något trafikljus alls. Tänkte på det idag när jag cyklade hem från jobbet och kom i korsningen sankt sigfridsplan i Göteborg. Där kunde jag som cyklist enkelt svänga höger utan några stopp för rött, hade jag dock cyklat rakt fram så hade jag behövt stanna för rött. Så jag tycker inte att det är så svart och vitt som du påstår Krister, inte i detta fallet. Håller annars med dig angående principen att det borde skapas möjligheter att kunna svänga höger vid rött om det är säkert.
    https://www.google.se/maps/@57.6978044,11.9980012,3a,75y,129.14h,76.92t/data=!3m6!1e1!3m4!1snvjovqnQXy9M_FBOziHaqQ!2e0!7i13312!8i6656

  8. Komplettering till tidigare text. I bild fyra som du visar ovan finns exempel på att cykeln också får samma fördel att kunna svänga höger utan att behöva stanna för något trafikljus, precis som bilen som svänger höger.

Leave A Reply