Blott fyra månader efter att man lanserat sitt nya koncept Eagle transmission så släpper Sram nu en ”budgetversion” i GX format.

Grunden i SRAMs Transmission är att infästningen för växeln nu monteras direkt i ramen och griper om båda ändarna av bakgaffeln, istället för i ett klassiskt växelöra. En utveckling av konceptet UDH – universalderailleurhanger som man försökt lansera i några år. Nytt är även något som Sram kallat T-type komponenter (bakväxel, kejda, kassett och klingor) som bara funkar med denna nya version av Eagle.

Kolla här för mer om Eagle transmission

I våras släppte man Transmission i XX, XO och XX SL versioner och nu kommer det alltså även i det mer plånboksvänliga formatet GX.

Nya GX: Lite billigare, lite enklare, lite tyngre.
Pizzakassett i Transmissionformat
Nytt och mer skyddat ställe för batteriet och precis som övrigt i serien så går växeln att serva och byta delar på, det på en växel som tål mer stryk än någon växel tidigare.
Inbyggda och avtagbara bashguards för den som har svårt att hålla klingorna undan stock och sten

Viktmässigt är skillnaden mot gruppen snäppet ovanför XO inte så enorm. Växeln väger lika mycket 470 gram, komplett vevparti 743 gram (XO – 700 gram) och GX kassetten 447 gram (XO – 380 gram) och kedjan blott 6 gram mer.

Men priset då? Ja ett komplett gruppset (utan bromsar) kostar 1300€ vilket är ca 1000€ billigare än lanseringspriset för toppgruppen XX. Samtidigt har det verkliga utpriset rasat sen lansering så vad GX kommer ligga på i verkligheten om någon månad återstår att se!

Vi har en testgrupp som ligger och väntar på oss så ett längre och mer utförligt test kommer!

Share.
Leave A Reply