canyon_spectral_cf_online_banner

För sju år sedan förklarade Sram att man dödat framväxeln med sin nya Eagle 1×12 drivlina. Några år senare dödade man vajrarna med trådlösa och elektroniska Eagle AXS. Med nya Eagle Transmission ger man sig på att slakta växelörat!  

Först, vad är nytt här egentligen?
Allt är nytt, alltså det är så nytt att SRAM nu kallar systemet för transmission, istället för ”växling och drivlina”. Största konkreta förändringen ligger annars i infästningen där växeln nu monteras direkt i ramen och griper om båda ändarna av bakgaffeln, istället för i ett klassiskt växelöra. En utveckling av konceptet UDH – universalderailleurhanger som man försökt lansera i några år. Nytt är även något som Sram kallat T-type komponenter (bakväxel, kejda, kassett och klingor) som bara funkar med denna nya version av Eagle.

Här förklarar Sram allt på sitt sätt
(Kika förresten lite extra på cykeln som syns 4.42 in i klippet, det fina åket kommer vi nämligen snart få berätta mer om)

Kan jag uppgradera min mountainbike med Eagle Transmission?
Alla ramar som är kompatibla med UDH system kan köras med denna nya grupp. Läs mer om det på universalderailleurhanger.com

Men har inte syftet med just växelöron vara att de ska gå av vid en krasch och då spara på ramen och bakväxeln?
Jo, men böjda växelöron skapar andra problem, bland annat riskerar man en växel som far in i bakhjulet och då skapar ännu större skador. För att inte tala om allt det där med dålig växling. Sram har därför valt att skapa en växel som är så robust att den ska hålla för nästan allt man kastar på den.  Dessutom så går det att nu att byta delar i  växeln, så man behöver inte köpa helt ny växel bara för att någon liten del fått stryk.

Förlagan till nya Transmission, Eagle med UDH hängare.
Nya direktmonterade växeln.

Jag tycker att trissorna ser skeva ut redan nu, är det verkligen meningen?
Ja, enligt Sram är det designat exakt så för att man ska får en bättre kedjelina genom hela växlingen.

Snett, precis som det är tänkt

De där reglagen gillar jag, kan jag använda dem på min nu gamla Eagle AXS?
Ja, alla reglage är kompatibla åt båda håll.

Nya reglaget som går att sätta på både höger och vänster sida och kan justeras på flera olika vis.

Kan jag mixa delar mellan gamla och nya Eagle?
Nej, Eagle Transmission funkar inte med några tidigare komponenter.  Med undantaget för framklingorna som funkar tillsammans med den ”gamla” kedjan. Däremot gäller inte det motsatta. Alltså man måste ha T-type klingor om man vill köra T-type kedjor. Förvirrande? Ja en smula…

Notera de integrerade bashgardsen, smart!

När cykeln hänger i mekstället känns växlingen väldigt kärvig, vad är det som är fel?
Systemet är designat för att cyklas på och när det gäller heldämpade cyklar gör man det med en viss nivå av SAG på dämparen. På marken, när du sitter på cykeln, funkar det alltså mer som det ska. Oklart vad som händer för dem som vill köra hardtail måste vi säga.

Ok, men även när jag är ute och cyklar så tycker jag det kan sega lite, att det liksom dröjer lite innan den växlar, det är väl ändå fel?
Nej, enligt Sram är det exakt det som är meningen. Genom så kallad Cassette Shift Mapping använder systemet sig av noggrant designade ramper som gör att växlingen sker vid exakt rätt tidpunkter. Men för att kejdan ska hamna i fas krävs ibland en fördröjning, men det är just den som gör att du kan växla under full belastning.

Kedjan ser precis ut som landsvägsversionerna, är de kompatibla?
Nej, de må se likadana ut men har unika egenskaper för respektive segment.

Drivlinan har inga justerskruvar, hur har de lyckats få till det?
Elektronik i kombination med ingenjörskonst och den nya infästningen gör att det där finliret blir ett minne blott.

XO, den enklaste av tre grupper man släpper nu. Annars kommer den även i en lättare XX SL version för XC och XX för cykling som är mer åt endurohållet.
Share.
Leave A Reply