Blott fyra månader efter att man lanserat sitt nya koncept Eagle transmission så släpper Sram nu en ”budgetversion” i GX format.
Grunden i SRAMs Transmission är att infästningen för växeln nu monteras direkt i ramen och griper om båda ändarna av bakgaffeln, istället för i ett klassiskt växelöra. En utveckling av konceptet UDH – universalderailleurhanger som man försökt lansera i några år. Nytt är även något som Sram kallat T-type komponenter (bakväxel, kejda, kassett och klingor) som bara funkar med denna nya version av Eagle.
Kolla här för mer om Eagle transmission
I våras släppte man Transmission i XX, XO och XX SL versioner och nu kommer det alltså även i det mer plånboksvänliga formatet GX.
Viktmässigt är skillnaden mot gruppen snäppet ovanför XO inte så enorm. Växeln väger lika mycket 470 gram, komplett vevparti 743 gram (XO – 700 gram) och GX kassetten 447 gram (XO – 380 gram) och kedjan blott 6 gram mer.
Men priset då? Ja ett komplett gruppset (utan bromsar) kostar 1300€ vilket är ca 1000€ billigare än lanseringspriset för toppgruppen XX. Samtidigt har det verkliga utpriset rasat sen lansering så vad GX kommer ligga på i verkligheten om någon månad återstår att se!
Vi har en testgrupp som ligger och väntar på oss så ett längre och mer utförligt test kommer!