Du tar vilka gång- och cykelbanor som helst. Du kollar att de någorlunda hänger ihop och utgör ett stråk. Sen tar du fram några nya fina skyltar som du placerar ut längs gång- och cykelbanan – vips så har du en supercykelväg!

Bild från artikeln i HD och Sydsvenskan

Det är absolut inte nödvändigt att separera gående och cyklande från varandra på en supercykelväg. Inte heller att separera cykeltrafiken från biltrafiken. Man får samspela – ungefär som det är idag alltså. Eller inte ungefär – det är precis så det är.

Och avsnittet med trädrötter som gjort gång- och cykelbanan till en lång tvättbräda får vara kvar. Det åtgärdas eventuellt när man ska förbättra – för biltrafiken, om några år – kanske.

Skylten kommer att bytas ut mot skylten för Supercykelväg…

Att göra något annat är inte tänkbart. För som infrastrukturstrategen i Region Skåne meddelar:

”Det är fruktansvärt dyrt att bygga cykelväg”

Sen höll jag på att glömma: frukostpåsen! Du får en sådan om du kommer på invigningen av supercykelvägen den 4 september. Håll i äpplet ordentligt bara när du cyklar över tvättbrädet!

Så Region Skåne och inblandade kommuner ska inviga – lite vad som helst. Och sen kalla det för supercykelväg. Så inget nytt under solen här, allt som vanligt när det gäller cykeltrafik – lekstuga. Förutom nya fina skyltar.

Det är ett kraftigt sluttande plan där region Skåne och inblandade kommuner tar genvägar för att verka handlingskraftiga. Men det blir ju skit för dom som cyklar. Och för andra som faktiskt har högre ambitioner med ”supercykelvägar” och inte nöjer sig med att sminka grisen.

Tänk vad pengar vi skulle spara om vi hanterade biltrafiken på samma sätt. Vi tog vilken vägsträcka som helst, satt upp lite skyltar och så har vi en motorväg! Som kungen får inviga.

Men hej, det är ju cykelvägar som så fruktansvärt dyra att bygga…

Jag undrar om det är detta cyklande ser framför sig när vi talar om ”supercykelvägar”? Är det en sådan här kvalitet de ser framför sig – ett hopkok av lite vad som helst. Alltså precis som det är idag.

Hoppas frukten smakar gott…

Här kan ni läsa mer om supercykelvägen i HD och Sydsvenskan

Share.

2 kommentarer

  1. Pingback: Trafikverkets förslag till supercykelväg - Cykelmagasinet

Leave A Reply