Bland det roligaste och givande jag vet som trafikplanerare är att observera hur människor beter sig i trafiken. Det kan ibland bli en aning påfrestande för min familj när vi till exempel är på semester:

”Var är pappa”

”Han har stannat till för att titta på cyklister”

”När kommer han?”

”Vem vet…”

Låt oss dyka ner och göra en observation på Ringvägen i Stockholm och då en signalreglerad cykelpassage över gatan.

Signalreglerad cykelpassage, Ringvägen
Norrut
Söderut

Ska man cykla norrut och vidare västerut på Ringvägen ska man enligt utformningen på platsen först korsa gatan och sen svänga 90-grader vänster på cykelbanan längs Ringvägen. När man precis korsat gatan måste man där väja eller väva ihop med andra cyklande som kommer på cykelbanan. Man måste också väja för gående. Allt detta på en liten yta, med tvär sväng och låg fart – en krävande balansakt för en del.

Står man här och observerar så ser man att det är inte alla som cyklar på detta sätt – tvärtom få. Många har upptäckt en smidigare, snabbare och bättre förbindelse. De slipper på så sätt en tvär 90-graders sväng och väjningsproblematiken med andra cyklande på cykelbanan samt gående.

Många gör istället så här: när de cyklat över halva cykelpassagen svänger de vänster – ut på körbanorna – tvärs över dem och sen cyklar de in på infarten till Ringvägens lokalgata.

Många väljer att cykla enligt grön pil, inte enligt röd
Svänger vänster efter halva passagen och sneddar över körbanorna

En smidigare väg, en snabbare väg. Enklare att väva med cyklande på lokalgatan som kommer från cykelbanan än att bromsa in och väja vid en 90-graders sväng. Biltrafiken har ju rött när cykelpassagen har grönt så det är inga konflikter med biltrafiken att cykla på detta sätt. Gående som passerade på övergångstället cyklade man antingen framför eller bakom när man sneddade.

Desire lines på asfalt. Då kan man inte se upptrampade stigar. De måste observeras. Vad vi också ser här, och på många andra ställen, är hur otroligt smidig cykeln är som fordon – hur enkelt det är att välja en annan väg än utformarens väg.

Och annan en mycket grundläggande sak: många som cyklar (och går) är väldigt angelägna om att hitta kortaste vägen, smidigaste vägen, enklaste vägen. Det är en mycket viktig faktor att alltid ha med sig som trafikplanerare och utformare av transportsystemet. För mycket svängfest slår ofta tillbaka.

Relaterade inlägg:

Share.
Leave A Reply