Oj se där! Fullt av desire lines. Gräsytan existerar inte överhuvudtaget, helt söndercyklad för att så många väljer att cykla över vägen i denna punkt. Över 30 cyklister under de 15 minuter jag stod på platsen. Och…

…inte bara cyklister utan även gående gör likadant. Varför gör dom så här då?

Här är den väg som väghållaren tycker cyklister och gående ska ta:

Och här är den väg som många väljer istället, grönt streck:

Den röda vägen är ca 130 meter längre. Vilket blir 2,9 kilometer extra i månaden för en som cykelpendlar här på heltid, eller nästan 30 kilometer per år. Räknar vi på en snitthastighet på 15 km/t så lägger varje cyklist ned 2 timmar extra per år på denna sträcka. 2 timmar per cyklist!

Inte bara väljer många fotgängare och cyklister den kortaste vägen. De väljer också den säkraste vägen. Istället för att behöva korsa sex stycken körfält behöver de bara korsa två stycken. Och det i en punkt där hastigheten på biltrafiken är som lägst. Vilket tillsammans gör en säkrare passage.

Här tycker väghållaren att det är lämpligt att korsa vägen. Över en trafikled. Det är sex stycken körfält att passera där hastigheten på biltrafiken många gånger är hög.

Först ska du kolla vänster, sen cykla över två körfält, sen kolla höger, sen passera två körfält igen, sen ska du kolla höger igen innan du kan passera de två sista körfälten. Samtidigt ska du ha koll på andra cyklister och gående på passagen. Och detta ska alla som cyklar och går klara av, ung som gammal, liten som stor.

När vi studerar olyckor med cykel och motorfordon på denna plats i olycksdatabasen STRADA får vi obehagliga resultat. Passagen som väghållaren tycker vi ska välja har sex stycken olyckor med personskada under tiden 2005 – 2015. (Trots att så många väljer den andra platsen.) Den har i sin tur noll antal olyckor mellan cykel och motorfordon.

Var skulle du cykla?

Kanske är det dags för väghållaren att iordningställa en riktig passage på den plats där många vill passera? En passage som är ännu bättre och säkrare än den som cyklister och fotgängare själva har skapat. Med asfalt, bra sikt, belysning, hastighetssäkrad och varför inte med väjnings- eller stopplikt för biltrafiken. Till exempel en sådan här passage:

Eller en sådan här passage:

Passagen kan göras omgående, går fort att färdigställa och kostar inte särskilt mycket pengar. En ny passage som ger stora restids- och säkerhetsvinster. Rena rama Förbifart cykel!

Klockrent för staden som själv utnämnt sig till promenad- och cykelstaden. Som säger sig ha en framkomlighetsstrategi som prioriterar cyklister och gående högst i sitt transportsystem.


Bild från stadens Framkomlighetsstrategi. När får vi se detta i verkligheten och inte bara som en fin bild?

Relaterade inlägg:

Share.

12 kommentarer

  1. Anders Norén on

    Kantstenen är sänkt på platsen, så det verkar ha funnits något där förut. På Google Earth ser det ut som att det gick en tillfällig väg för byggtrafik där för några år sedan vid något slags bergrumsbygge i Nybohovsberget. (Liljeholmsgaraget?)

  2. Krister Isaksson on

    Anders, stämmer. I samband med byggandet av garaget drogs cykelvägen om och åtgärder gjordes för byggtrafiken.

  3. Krister Isaksson on

    Erik, många, många fler som cyklar nu än för 10-15 år sedan! Även på vintern uppstår en snöstig här, människan kraft att ta sig fram är stark!

  4. Underbart inlägg! Visar så tydligt hur dåligt det är. Jag cyklar här dagligen och det fortsätter så här hel min väg till Skärholmen. Vid gamla Eriksson huset går cykelvägen bergodalbana, E4/E20 är jämn och fin. Sen ska jag genom dödstunneln under Mikrofonvägen inkl svängfesten. Vid Västertorp är det riktigt härliga svängar för att inte tala om omvägen runt Bredängsmotet. När man tänker efter så undrar jag ibland hur jag står ut?

  5. Har själv cyklat där många gånger. Visst är den säkrare, men framför allt tar den andra vägen så extremt mycket längre tid.
    Till saken hör också att det finns en cykelväg som är kanonfin på andra sidan stora vägen, helt utan hinder. Man borde nog ordna bättre connection med den istället.

  6. Krister Isaksson on

    Peter, ja den sträckan är inte allt för rolig. Tänk att borra sig igenom tunnelbanevallen vid Västertorp och sedan göra en öppen tunnellösning rakt genom Bredängsmotet – då snackar vi rakt, gent och bra cykelstråk!

  7. Krister Isaksson on

    John, den connetion är inte helt enkel och billig att skapa. Ökar också belastningen vid Marievik där det redan idag är uselt.

  8. Björn Billung on

    Som jag sagt i andra inlägg: De allra flesta är smarta/lata av naturen!
    Det vet arkitekter och politiker lika bra som vi andra.
    Ändå väljer dom att rita rakt och rätvinkligt – inte ens arme’er rör sig så längre!
    Smarta människor tar oftast den väg som är: kortast, säkrast, bäst underhållen, och med bästa underlaget:-)
    ”Hade inte en aaaning”, verkar dom som ställer till eländena tycka:-(
    Mer sådant här Krister – bomba dem med folkets lösningar!

Leave A Reply