canyon_spectral_cf_online_banner

Energimat och sportdryck kan vara en dyr utgift för den som cyklar ofta och länge. Inte för att det är något fel på de kommersiella produkterna men ibland kan det vara kul med lite variation. Här är två snorbilliga och riktigt bra tips på hur du gör egen energimat och sportdryck – som du dessutom kan variera i all oändlighet.

Blanda:
1 del maltodextrin
0,8 delar fruktos
En nypa mineralsalt (elektrolyter) Blanda med vatten och smaksätt

Blanda till exempel 0,5 deciliter maltodextrin och 0,4 deciliter fruktos med 5 deciliter vatten för en vanlig cykelflaska. Men hur koncentrerad dryck du vill ha är förstås lite av en smaksak och kan varieras utifrån tänkt konsumtion per timme.

Sikta på att få i dig 60–90 gram kolhydrater per timme vid högintensiv träning eller tävling. En deciliter malto- dextrin eller fruktos motsvarar ungefär 65 gram/260 kalorier (1 gram kolhydrat motsvarar 4 kilokalorier).

Denna blandning kommer att vara relativt smaklös – lättaste sättet att addera smak är med en liten skvätt koncentrerad vanlig saft, en skvätt citron eller liknande.

Maltodextrin hittar du i storpack hos de stora kosttillskott- och gymtillskottkedjorna, kilopriset ligger på runt 50 kronor. Fruktos hittar du i vanliga matbutiker och även där ligger kilopriset på runt 50 kronor.

Share.

Leave A Reply