En majoritet av bilförare i Sverige gör regelbundet osäkra och farliga omkörningar av cyklister. Endast fyra av tio uppger att de aldrig gjort en riskfylld omkörning. Det är den bistra och obehagliga sanningen som kommer fram i en studie genomförd av IF, Väg och transportforskningsinstitutet (VTI) med flera.
I undersökningen, som omfattar ett representativt och tillräckligt antal av 1 000 förare som kör bil på landsväg, svarar:
- 31 procent att de kört om på ett osäkert sätt när cyklister cyklat i bredd, och
- 12 procent att de blivit otåliga efter att ha väntat länge bakom en cyklist.
- Sju procent erkänner att de kört om trots dåliga förhållanden, exempelvis i kurvor, backar eller vid dålig sikt.
- Ytterligare sju procent anger att de kört om när det bildats köer bakom bilföraren.
- Och så många som 8 procent svarar: ja, omedvetet. De är alltså inte helt närvarande när de framför sin bil.
När bilisterna fick frågan hur ofta detta sker svarade
- 70 procent att det händer ibland
- 27 procent att det har hänt en gång.
- Tre procent uppger att det händer ofta.
Undersökningen genomfördes i september 2025 och omfattade 1 000 intervjuer med män och kvinnor i åldern 18–80 år och som kör motorfordon på landsväg. Urvalet var nationellt representativt utifrån ålder, kön och region, och datainsamlingen gjordes genom en webbenkät via paneler.
Undersökningen sätter ljuset på något som Transportstyrelsen fullständigt ignorerade i sitt uppdrag vad gäller regeländringar för ökad och säker cykling. I uppdraget ingick bland annat att utreda en tydligare regel för just omkörning av cyklister. En regel som idag säger att omkörning ska ske på ett ”betryggande avstånd” – utan att på något sätt ange vad ett betryggande avstånd är, och för vem.
VTI har förslagit en regeländring som säger att en säker omkörning av cyklist måste ske genom filbyte samt att omkörande ska sakta ner:
Slutsatsen är att det behövs tydligare regler som fastställer vad ett betryggande avstånd är. För att alla cyklister ska känna sig säkra och trygga ska fordonsföraren genomföra ett filbyte och sakta ned. Det behöver kommuniceras tydligt hur alla trafikanters trygghet ska säkerställas.

Men Transportstyrelsen avfärdar bestämt en sådan regeländring med dessa motiv:
Bedömningen är dessutom att en sådan regel skulle skapa köer och förseningar och sannolikt öka frustration och agg mot de som cyklar.
Bilisters känslor är alltså viktigare än cyklandes säkerhet och trygghet enligt Transportstyrelsen och dess utredare Christopher Patten. Även bilisters framkomlighet och restid är viktigare än cyklandes säkerhet. Sekunder före liv.

Så ”betryggande avstånd” för Transportstyrelsen är helt och hållet godtyckligt och dagens regel är främst till för att inte orsaka köer, några sekunders förseningar och arga bilister. Med andra ord: kör om som ni vill
Studerar vi sedan cykelolyckor där cyklister dödas på landsvägar så visar Folksams genomgång av cykelolyckor på det statliga vägnätet detta:
- Den vanligaste olyckssituationen för cyklister på landsväg är att de cyklade längs med vägen och blev påkörda av upphinnande och omkörande motorfordonsförare.
- De flesta cyklister blev påkörda av en personbilsförare och på vägar med en skyltad hastighet på 70 till 90 km/h.
- Cirka 8 procent av dödsolyckorna med cyklister inträffade på mötesfria vägar.
- Merparten av olyckorna inträffade vid torrt väglag (76 %).
- De flesta av cyklisterna blev påkörda i dagsljus (71 %).
- Majoriteten av cyklisterna var män (71 %). Närmare 75 % av männen som dog i en cykelolycka var 55 år eller äldre.
Så den vanligaste olyckan där cyklister dödas på landsvägar är alltså när bilister ska köra om cyklister.

Men enligt Transportstyrelsen behövs inga tydligare regler när det gäller omkörning av cyklister.
Och nu har vi genom IF:s och VTI:s studie svart på vitt: massor av bilister på våra vägar gör medvetet farliga omkörningar av cyklister. Då väntar vi bara på nästa ”olycka” där en cyklande människa kommer att köras ihjäl av en bilist som kör om.

För Transportstyrelsens är dock allt frid och fröjd, och dagens regelverk är helt i linje med regeringsuppdraget Ökad och säker cykling enligt myndigheten.
Relaterade inlägg:



3 kommentarer
Anmäl transportstyrelsen till riksrevisionen om hur dom hanterar sitt uppdrag- förmodar att det är enda vägen fram om politikerna inte vill göra en förändring
Så har vi dem som ska upprätthålla regelefterlevnad och säkerhet på vägarna.
Min vän ”cyklisten” blev omkörd snävt av polisen som sedan stoppade hen.
P-” Du måste hålla dig så långt till höger som möjligt!”
C -”Varifrån på hela ekipagets bredd räknar du då?”
P-”???”
C-”på en bil räknar du väl inte dess placering enbart utifrån 25mm i centrum av fordonet?”
P -”Du uppehåller trafiken”
C -”Nej jag ÄR trafiken. Man får köra så fort omständigheterna tillåter, dock max 70 km/h just här. Ett fordon får enbart köras om om det kan ske på ett säkert sätt för alla inblandade parter. Så kan man inte köra om på ett säkert sätt är högsta tillåtna hastighet den som det långsammaste fordonet håller.”
P -”Men du skapar irritation i trafiken. Bilisterna blir arga och det skapar osäkra och farliga omkörningar.”
C -” Så du menar när vi kommer in i stan och jag kan hålla högre hastighet än bilarna i sina köer, att när jag blir hindrad i min framfart att jag har rätt att bli irriterad och använda mitt fordon till att hota, skrämma och misshandla bilförarna?”
P -”ÖÖH???”
Ja, det är ett sjukt förhållningssätt mot cyklister! Jobbar som förarprövare och vet inte hur många ggr jag ingripit och underkänt prov just på grund av omkörning av cyklister på landsväg! Speciellt när detta sker vid heldragna mittlinjer – försöker förklara att cyklisten dör om du kör över hen, vilket inte linjen gör…