Tänkte berätta lite hur det kan gå till att planera och utforma en cykelbana. Detta exempel är en uppgradering av en befintlig cykelbana – Norr Mälarstrand i Stockholm. Kollegorna och jag fick detta uppdrag för ett antal år sedan. Utgångsläget i uppdraget var att den befintliga cykelbanan skulle breddas – från 2,25 meter till 3,25 meter.


Norr Mälarstrand – cykelbanan som ska breddas

Det som nästan alltid sker i början av ett sådana här uppdrag är att man samlar in mängder av underlagsmaterial som på ett eller annat sätt påverkar eller kan påverka uppdraget. Först gör man en genomgång av stadens styrdokument och vad de säger om cykling. Sträckan inventeras, fotas, filmas och dokumenteras. Grund- och ledningskartor tas fram över området. Finns andra planer, som till exempel detaljplaner, exploateringar, trafikprojekt, ledningsarbeten och så vidare i området? Har Stockholm parkering några planer för parkeringsplatsen utmed cykelbanan? Flöden och olycksdata för de olika trafikslagen tas fram. Vidare inventeras parkeringsplatser och lastplatser samt beläggningen på dessa. Sedan tas uppgifter fram om trädinventeringar och eventuella parkprogram för Rålambshovsparken. Det görs alltså en omfattande inventering, genomgång och sammanställning av en mängd olika uppgifter och data. Detta är avgörande innan man kan påbörja utformningen av cykelbanan – dessa uppgifter sätter så att säga ramarna, eller visar vilka ramar som måste ändras för att få till önskad utformning av cykelbanan.

Vad som tidigt stod klart i projektet var att flödet av cyklister på denna cykelbana började närma sig 10 000 cyklister per dygn. För att det då skulle bli en bra och funktionell cykelbana fanns det anledning att fundera över bredden på cykelbanan, och om möjligt öka bredden på cykelbanan som planerades – från 3,25 meter till 4,5 meter. Vi gjorde Trafikkontoret (vår beställare) uppmärksamma på detta och föreslog att vi skulle ta fram en lösning där cykelbanan var 4,5 meter bred. Vi förslog också att vi skulle ta fram tre olika skissförslag på hur denna breddning av cykelbanan skulle kunna åstadkommas och konsekvensbeskriva dessa förslag. Vår beställare godkände vårt upplägg.

De tre förslagen för hur cykelbanan skulle kunna breddas gick ut på: 

  1. Göra ett intrång i parken på cirka 3 meter längs hela sträckan för att bredda cykelbanan.
  2. Smalna av gångbanorna på norra sidan av Norr Mälarstrand (utmed fastigheterna) och sedan flytta hela gatan och parkeringsplatserna norrut för att på så sätt kunna bredda cykelbanan.
  3. Ta bort den längsgående parkeringen utmed cykelbanan samt justera utformningen av hela parkeringsplatsen längs sträckan för att kunna bredda cykelbanan.


Alternativen för breddning av cykelbanan

Dessa alternativ skissades upp och konsekvenserna för de olika alternativen redovisades. Tämligen omgående var det ett alternativ som framstod som både kostnadseffektivt och rimligt:

Ta bort den längsgående parkeringen och använd yta för att bredda cykelbanan 


Längsgående parkering tas bort för att kunna bredda cykelbanan

Det kommunala parkeringsbolaget, Stockholm Parkering, var också mycket hjälpsamma och möjliggjorde att denna lösning tämligen enkelt kunde genomföras – bolagets ordförande hade också varit mycket tydlig med att bolaget ska underlätta sådana här arbeten. 

Så inget intrång i parken och eller fällande av träd var nödvändiga för att bredda cykelbanan. Inga avsmalnade gångbanor samt en mycket kostsam flytt av hela gatan och parkeringsplatsen behövdes. Det kan kanske ses som omständligt och tidsödande arbete att skissa fram tre olika förslag för att komma fram till vad man ska göra. Men min erfarenhet säger att det finns mycket att vinna på att belysa olika alternativ som finns för att komma fram till vilket som är lämpligast på just denna plats.

Så nu blev det full fart att utforma denna cykelbana – en breddning genom att ta bort parkeringsplatser, cirka 60 stycken. Dessa parkeringsplatser hade en omsättning på cirka 3 fordon per dygn. Till saken hör också att nya parkeringsplatser anlades i närområdet – på Rålambshovsleden. Så totalt sett försvann endast 20 parkeringsplatser i området till följd av breddningen av cykelbanan. Och med en omsättning på 3 fordon per dygn på dessa parkeringsplatser så försvann 60 människors möjlighet att parkera per dygn. Detta ska då ställas mot 10 000 cyklande människors behov av framkomlighet och säkerhet – varje dag. I min värld blir det en mycket enkel ekvation över hur vi ska prioritera när det blir en ”kamp” om ytan.

Nu är cykelbanan längs Norr Mälarstrand klar sedan några år tillbaka. En cykelbana som Trafikborgarrådet Daniel Helldén säger så här om:

”Jag brukar alltid lyfta Norr Mälarstrand som en fantastisk cykelbana, den visar vilken typ av standard vi vill ha på cykelvägarna i Stockholm”

DN kallar cykelbanan för: ”Framtidens cykelstråk”

Detta visar att det är fullt möjligt att, mitt inne i en miljonstad, skapa cykelinfrastruktur med god standard. Det är inga konstigheter. Det handlar om att omfördela och prioritera hur våra gemensamma ytor ska användas. Det handlar om att vilja. Och det handlar om att ha kunskap och kompetens.

Här är några före- och efterbilder:

Relaterade inlägg:

Share.

12 kommentarer

  1. Den är så fin, den är så bra den cykelbanan! Kul att läsa hur du och kollegorna gick tillväga för att åstadkomma denna cykelbana. Som amatör så har man ju ingen aning hur det går till och att det ligger så mycket ”grundarbete” bakom. Så bra att ni hittade ett alternativ som gjorde att träd och grönska kunde sparas. Njuter varje gång jag cyklar här! Kan inte du göra alla Stockholms cykelbanor? 😉

  2. Krister Isaksson on

    Mia, tack! Haha, jo nog skulle JAG vilja göra alla Stockholms cykelbanor! Inte så säker på att andra vill det! Och snart byter jag jobb så då kan jag inte längre göra någon cykelbana i Stockholm!

  3. Elisabeth Hellman on

    Tack för en mycket intressant artikel. oerhört positivt att ni tog fram tre olika alternativ. Jag har själv varit fritidspolitiker i många år och många gånger efterfrågat mer än ett förslag till beslut.

  4. Krister Isaksson on

    Elisabeth, tack! Ja det är många gånger ett bra sätt att arbeta på tycker jag. Initialt tar det lite längre tid. Men sett till att den stora kostnaden ligger i byggandet och det vi bygger kanske ska vara där i 30 – 40 år, så tycker jag det är ett högst rimligt tillvägagångssätt att ta fram fler alternativ och försöka beskriva konsekvenserna. Rimligare borde det även bli lättare för er folkvalda att beskriva och förklara varför ni valde just denna lösning också.

  5. Var det hårt motstånd från billobbyns sida?
    Denna cykelväg är så pass bra att jag tar omvägar för att kunna nyttja den. Man tjänar in tiden, eftersom den är rak och effektiv och inte har lika många störningsmoment som de flesta andra alternativ i stan

  6. Krister Isaksson on

    AL, nej inget motstånd från det hållet.
    Roligt att du uppskattar cykelbanan och tom gör omvägar för att cykla på den!

  7. Förutom att den nu målats med fyra fem olika linjer. Vad gäller ? De gula, vita , är det två banor, tre ? Hur mycket plats är det för gångtrafikanterna ?

  8. Om ändå alla cykelvägar var så här fina.. Kan bara hoppas att det ser ut såhär i hela Sthlm om ett halvt sekel

  9. Pingback: ”Aldrig fått så många och så positiva reaktioner på ett cykelprojekt – otroligt roligt” - Cykelmagasinet

  10. Pingback: Önskelista julen 2023 - Cykelmagasinet

Leave A Reply