För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om att det vore bra att använda Årstabrons serviceväg också som cykelbana. Servicevägen ligger på östra sidan av bron, och den är helt tom stora delar av dygnet. Resursslöseri kan ju tyckas att asfalten bara ligger tom.


Servicevägen – en helt ny cykelförbindelse mellan Årsta och Södermalm. Vilket skulle innebära en rejäl avlastning av gång- och cykelbanan på västra sidan av bron.

Nu har Trafikverket svarat på mitt förslag om att kombinera servicevägen med en cykelbana på Årstabron. Så här lyder Trafikverkets svar:

”Hej Krister!

Din idé är väldigt god men servicevägen på Södermalm slutar med en vändplats och är omgiven av järnvägsspår från gamla och nya Årstabron.

Det finns ingen möjlighet att på ett enkelt sätt ansluta till omgivande GC-vägnät. Entrén från Årsta är även omgiven av spår med full trafik. Ingen trevlig miljö för en GC-väg.

Med vänlig hälsning

XXXX
Kundtjänsthandläggare”

Se där, Trafikverket tycker det är en ”väldigt god” idé!

Men… där kom just en av de invändningar som jag skrev skulle komma:

Nästa invändning är att det finns ju inga ramper i var ände av servicevägen som ansluter till gång- och cykelvägnätet. Då bygger vi dem säger jag då. Ett statligt verk som byggt Södra Länken, Norra Länken, Citybanan, Citytunneln och till slut kom igenom Hallandsåsen borde nog klara av en så liten och enkel uppgift som att fixa två gång- och cykelramper i var ände av bron – tycker i varje fall jag.”

Men det går inte, det är för komplicerat att bygga cykelramperna. Säger den statliga myndighet som nyligen byggt klart Norra Länken och snart Citybanan. Som nu ger sig på Förbifarten med full kraft och provborrar för Östlig förbindelse. Det är för komplicerat…


Från den röda lilla byggnaden högst upp till höger i bilden och ner till bron är det för komplicerat att bygga en ramp för cykeltrafik. Det kan man inte tro när man ser både den nya och gamla Årstabron i bakgrunden…

Invändningen om att det inte när någon trevlig miljö såg jag inte komma, är väl för skadad av allt cyklande och planerande i en storstadsmiljö full av olika trafikmiljöer. Många som är avsevärt tuffare och eländigare än vad Årstabron är (Hej Långholmsgatan!). Årstabron är ju rena rama lyxen tycker jag, att så centralt i staden slippa motorfordonstrafiken är ju underbart. Miljön kan ju göras trevligare, om man vill. Trafikverket la ju ut 50 miljoner kronor på konst för att göra Norra Länken lite trevligare för dem som färdas där. 50 miljoner kronor, det skulle ju inte ens cykelramperna kosta. Så då blir det ju lite pengar över till konst för att göra miljön kring Årstabron lite trevligare.

Om det nu är en ”väldigt god idé” så tycker jag att det minsta man bör göra är ju att studera hur idén skulle kunna förverkligas, hur mycket det skulle kosta och vad samhällsnyttan av en sådan investering skulle vara. Men så fungerar uppenbarligen inte Trafikverket. När det gäller cykeltrafik.

Relaterade inlägg:

Share.

9 kommentarer

  1. En grej som jag hade inte tänkt på är att man kan åka under spåret istället för över. Just innan broarna avslutas passerar dem över Tanto busshållplats. Det finns nog plats att få en ramp att landa där, och det blir en trevlig miljö för cykelväg (för visst är idén att separera gång på ena sidan av bron och cykel på andra sidan?).
    När rampen byggs, tänk på att cyklister, i bägge riktning, vill ha fart få att åka upp (på bron, eller på Tantogatan).

  2. Låter inte som om de redan kollat på denna möjlighet, eller åtminstone kände personen som svarade inte till det. Söderifrån är ju rampen du föreslår klockren, bara några meter. I svaret menar hen fortsättningen söderut tror jag, vilken slutar mellan spåren ( =sista biten otrygg). Där skulle man behöva en bro/tunnel förbi spåren, så knepigare men vettigt på sikt då tusentals nya bostäder tillkommer på Årstafältet. Det skulle ge en flackare profil än med dagens ordentliga backe från Årsta gård.
    Angående anslutning norrut ser en bro/tunnel från vändplanen, över spåren till Tantogatan rimlig ut.

  3. Jag har cyklat här flera gånger. Det är påfallande vad mycket trafik det är, med hundar, barnvagnar och cyklister. Samtidigt ser man den tomma arbetsvägen på andra sidan. Det känns helt efterblivet att inte kunna använda den.

  4. Det är jättesvårt att bygga en ramp för cykeltrafik, eftersom det inte finns någon kompetens inom infrastruktur för cykel. Eller någon vilja.
    Man skulle ju i och för sig kunna bygga någon trevlig utsmyckning som lättar upp miljön. Kanske en stor, ljussatt snöboll?

  5. Nu har jag bara tittat på bilderna.
    Skulle inte servicevägen kunna bli enbart för gående och befintlig gc reserveras för cykel?

  6. Krister Isaksson on

    Stefan, jo det är möjligt – i teorin. I praktiken tror jag inte at det skulle fungera särskilt väl. Beroende på var man kommer ifrån och vart man ska innebär den ena sidan en kortare väg och den andra en längre väg. Och sett till hur vi ofta strävar efter den kortaste vägen kommer många gå resp cykla på bägge sidor av bron.

  7. Liten bit till mot Årstaberg och det finns redan anslutande väg till denna, en u-sväng upp mot bron det är fotat ifrån. Allt handlar om (i alla fall på denna sida av bron) att flytta lite staket.

Leave A Reply