Året var 2006. Jag och två kollegor var på studieresa i Nederländerna och bland annat besökte vi Utrecht. Detta var långt innan det fanns någon Dutch Cycling Embassy. Det kom senare då man i Nederländerna insett värdet av sin kunskap angående cykelplanering och cykelinfrastruktur och påbörjat en internationell marknadsföringskampanj. Vi fick själva gör research inför resan och söka upp kontaktpersoner med mera. Och vilken studieresa det blev! Möta, cykla och samtala med de nederländska kollegorna. Så stor kompetens, ingen idioti och borta var fördomar och förutfattande meningar. Vi mötte genuin kunskap, insikt och förståelse vad gäller cykeltrafik. Och en vilja att hela tiden utveckla och förbättra.

I Utrecht träffade vi bland annat representanter för NS-Fiets. Den nationella tågoperatören och dess särskilda bolag för cykelparkeringar vid tågstationer runt om i landet. Det pågick (och pågår) en stor omvandling och modernisering av cykelparkeringar runt om i Nederländerna. Och i Utrecht och vid stadens centralstation finns nu världens största cykelgarage – Stationsplein – med plats för mer än 12 000 cyklar.

Entré till världens största cykelgarage – Stationsplein. Foto: Ector Hoogstad Architecten/Petra Appelhof

Med en cykelandel på närmare 50 procent är efterfrågan på cykelparkeringar stor. Därför finns P-ledsystem runt om i staden för att hjälpa och informera om beläggningen på de olika cykelparkeringarna.

Vredenburg – trafikeras av drygt 40 000 människor på cykel varje dag. Foto: Dutch Cycling Embassy
Foto: Dutch Cycling Embassy
Behöver du byta sid? Då cyklar du tvärs över korsningen, inte runt den som är vanligt i Sverige. Foto: Dutch Cycling Embassy

I Utrecht tar man bort trafikleder och återställer kanaler som en gång fick ge plats för vägar. Det skapas nya cykelstråk och gröna oaser i staden.

Cykelbroar byggs för att skapa gena förbindelser och överbrygga barriärer. Som exempelvis Dafne Schippers bro.

Så arbetar man i en cykelstad i världsklass. Och detta är inget unikt för Utrecht, det finns flera andra städer i Nederländerna som tillhör världseliten på området. Ni finner länkar på fler exempel längst ner i inlägget.

Relaterade inlägg:

Share.

1 kommentar

  1. Jag var i Utrecht srnast nu i september. Infran för cuklister är fantastisk – men jag fick hela tiden passa mig för att inte bli överkörd när jag försökte korsa cykelbanorna. Den hänsyn mot fotgängarna som jag upplever i t.ex. Rotterdam eller Arnhem såg jag inget alls av i Utrecht, och övergångsställen var också väldigt få utanför gamla stan.
    Det är lika trist och enfaldigt att inrätta en stad för enbart cykeltrafik, som att göra det för biltrafik.

Leave A Reply