För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om att flera länder tillåter svänga höger vid rött för cykeltrafiken – det förbättrar framkomligheten utan att försämra trafiksäkerheten. I Frankrike har man beslutat att ta detta ett steg längre. I Lyon är det i ett antal korsningar möjligt för cykeltrafiken att också cykla rakt fram och vänster vid rött. De har – precis som vid svänga höger vid rött – väjningsplikt gentemot andra trafikslag. Detta regleras genom vägmärket M12 och trafiksignalen R19. Trafiksignalen är speciell för cykeltrafiken och är gulblinkande med pilar som visar tillåtna färdriktningar.

Vägmärke M12 – anger tillåtna färdriktningar och att cykeltrafiken har väjningsplikt vid färd mot röd signal
Vägmärke M12 och Trafiksignal R19
Trafiksignal R19 – gulblinkande cykelsymbol med pilar som anger tillåten färdriktning

Åtgärden är en i ledet för att minska en frekvent förekommande dödsolycka bland cyklande – fordonsförare, främst då av tunga fordon, som svänger höger och kör över cyklande på väg rakt fram. För det är ju som så att vi i vårt transportsystem tillåter fordon där man från förarplatsen har flertalet så kallade döda vinklar och har ingen aning om vad som finns runt fordonet.

Under 2023 genomförde staden Lyon och CEREMA en studie angående denna reglering – cykla vänster och rakt fram vid rött. Studien genomfördes innan införandet av regleringen, strax efter och sedan 6 månader senare. Studien visade att det krävs tid för trafikanterna att ta till sig och lära sig den nya regleringen – därför viktigt med informationsinsatser. Och att trafiksignalen R19 fungerade bäst för att uppnå önskad effekt. Slutsatsen blev att R19 rekommenderas. Studien visade ingen försämring vad gäller trafiksäkerheten.

Ännu ett exempel på hur städer, kommuner och myndigheter arbetar aktivt och målinriktat för att utveckla och förbättra för cykeltrafiken. Här får jag en känsla att en del av våra myndigheter har en del att lära.

En intressant konsekvens av alla dessa förbättringar av trafiksignaler som genomförs för cykeltrafiken runt om i Europa är att FN:s ekonomiska kommission för Europa har föreslagit att en undantagspanel för trafiksignaler för cykeltrafiken ska införas i internationella konventioner om vägmärken. Detta skulle bidra till att standardisera vägmärken och trafiksignaler i olika länder, vilket gör det lättare för trafikanter att förstå och känna igen dessa.

Relaterade inlägg:

Share.
Leave A Reply