Kommer ni ihåg denna valaffisch från 2014. Nya cykelbanor villkoras med att det först måste till nya jobb.


Foto: Cyklistbloggen

Nu i dagarna kom ett annat utspel från några moderata kommunalråd:

Dödens gång- och cykelbana får inte byggas om förrän Östlig förbindelse är på plats.

Det finns alltid något att villkora mot när det kommer till moderaterna och förbättringar för cykeltrafiken. Alltid.

När hör vi tvärtom?

”Gärna Tvärförbindelse Södertörn men först vettiga regionala cykelstråk”

Relaterade inlägg:

Share.

6 kommentarer

  1. Peter Zethraeus on

    Nu gäller väl önskan om Österleden den borttagna bilfilen och inte det utbyggda cykelstråket? Alla är ju för att cykelinfrastrukturen förbättras, så även vi Moderater. Jag tror på att förbättra cykelinfrastrukturen och göra det attraktivt att cykla är en bättre väg framåt än att försämra för övriga fordonsslag och hoppas att det gör att flera cyklar.

  2. @Peter Z:
    Jag gillar att du försvarar ditt parti och samtidigt villkorar utbyggnad av cykelinfra.
    Man kan välja att se det hela som en satsning på cykel eller som en nedmontering av biltrafiken. Cykelinfrastruktur har visat sig vara samhällsekonomiskt mycket lönsam medan satsning på motsvarande för biltrafik är en ren kostnad. Visst finns det nytta, men kostnaden är högre.
    I detta fall är Slussen ett nålsöga som på detta sätt flyttas några hundra meter åt Nackahållet. Även i fortsättningen går det motorväg till Saltsjöbaden, Orminge, Gustavsberg och större delen av Nacka. Långa sträckor finns tre filer i vardera riktning.
    Pröva att cykla sträckan det handlar om i rusningstrafik. Gärna åt motsatt håll.

  3. Krister Isaksson on

    Peter,
    För att kunna bygga ut och förbättra för gående och cyklister på denna sträcka har staden kommit fram till att ett körfält måste tas i anspråk, så det handlar i allra högsta grad om cykelstråket. Andra lösningar har prövats och detta är den kompromiss staden anser lämpligast att gå vidare med. I min värld handlar politik om att prioritera. Prioritera våra begränsade resurser, som t ex kan vara ekonomiska eller som i detta fall – en begränsad yta att lösa uppgiften på. Att i detta läge säga att det ska vara bra för ALLA fordonslag är ju på gränsen till naivt. ALLA kan inte få allt. Det är ju väldigt tydligt när vi tittar på äldre så kallad cykelinfrastruktur, då har verkligen inte ALLA fått allt – och får det fortfarande inte. Staden fullföljer nu sin beslutade Framkomlighetsstrategi, som är mycket tydlig ang vilka trafikslag som skall prioriteras i stadens transportsystem. Staden följer vidare sitt beslutade Trafiksäkerhetsprogram – minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken – det dör människor på denna gc-bana. Och sist men inte minst följer staden såväl sin egen som regionens cykelplan. Jag tycker det är bra att staden fullföljer sina politisk fattade beslut.

  4. Anders Andersson on

    Det rimliga är väl att Moderaterna lägger fram sin lösning till hur man både kan förbättra cykelinfrastrukturen och behåller bilfilen, så kan man sen föra en vettig diskussion istället för att slå varandra i huvudet.
    Stadens tjänstemän verkar inte ha hittat någon lösning, men de kan naturligtvis ha förbisett något.

  5. Intressant vinkel på nyheten, de hittar en upprörd resenär som visar sig vara kollektivresenär, vars körfält ska bli bredare som jag förstår det? Det hade varit roligt om de intervjuat några tour de france-pendlare från Nacka, en del av dem är nog moderater.

  6. Moderaternas förslag är inte seriöst och det handlar inte om att ställa trafikslag mot varandra. Problemet med en storstad som Stockholm är att bilarna tar för mycket plats och bygga nya trafikleder leder bara till mer biltrafik det kan man redan konstatera. Som biltrafiken ser ut idag, där det sitter en person i varje bil oftast så ta bilen för mycket plats jämfört med andra trafikslag som används för persontransporter. Det har gjort försök i andra lände med att gynna bilar som transporterat fler än en person, men det har inte gett någon större effekt. Bilar behöver minst två parkeringsplatser (en vid bostaden och en vid arbetet) och flerfiliga vägar. Det skapar utrymmes problem i storstäder, så det finns andra transportslag som utnyttjar utrymmet, så som bussar, cyklar, el-cyklar, mopeder och motorcyklar. Ser man sedan till miljöaspekten så är ju bilar ingen höjdare och det kommer att ta lång tid innan alla bilar driv med tex. el.

Leave A Reply