Om du ger din cykel lite kärlek och omtanke då och då. Har med reservslang, pump, kedjebrytare och ett litet multiverktyg på dina cykelturer så rullar du nästan i oändlighet – inget stoppar dig.

Väljer du bil eller kollektivtrafik i huvudstaden så ser tillförlitligheten och friheten inte lika bra ut…

 

Just den överlägsna tillförlitligheten och friheten som cykeln ger är några av anledningarna till att jag cykelpendlar i ur och skur. 


Morgonpendling till jobbet. Is i skägget efter cykelturen i 16,2 minusgrader. 

Relaterade inlägg:

Share.

10 kommentarer

  1. Snyggt jobbat.
    Själv har jag lite av motsatt problem. Får förlita mig på bussen så fort det är minusgrader. Anledningen? Jag får inte upp mitt cykellås! Tydligen är det så konstruerat att viktiga rörliga delar sitter så långt ifrån de öppningar man kommer åt att 5-56 och likande paniklösningar inte går att använda för att lösa upp det inom rimlig tid. Hade så sent som förra veckan låset inne över natten så att vattnet skulle torka ut, vräkte på ordentligt med olja & fett. Var inte tillräckligt när det gick under noll igen igår morse. Var väl de mycket blöta dagarna innan som sabbade mitt fina oljande. Har tyvärr inte möjlighet att på ett någorlunda praktiskt sätt ha cykeln inne,

  2. En annan sak som stoppar de flesta cyklister är ju annars just väderbetonat, och handlar om ungefär samma sak som stoppar alla andra trafikslag, nämligen framkomlighet.
    Det är SKIT att cykla i för djup snö, fruset slask, halka (smaksak kanske, med dubbdäck och annat), samt en infrastruktur som med snövallar i cykelfälten tvingar ut cyklister framför bilar.
    Själv ställer jag cykeln när det blir minusgrader och för mörkt, till förmån för kollektivtrafik, men jag beundrar er som inte gör det.

  3. Snö, slask, regn, blixt och dunder stoppar inte mig. Men jag har en gräns vid -10 grader, då blir det för kallt. Hur gör man för att hålla sig varm om fingrar och tår när man cyklar? Jag behöver tjocka handskar men då blir det för otympligt att växla och bromsa. Och jag kör med dubbla ullstrumpor och skoöverdrag men blir ändå kall om tårna. Har under vinterförhållanden ca en timme till jobbet. Och jag är inte en frusen person.

  4. Var oerhört sugen på att cykla i morse, det såg så fint ut, men vid -18 säger bihålorna ifrån. Kanske skulle skaffa sådan där isoleringstejp som längdskidåkarna sätter i ansiktet på femmilen?

  5. Olle H. Man kör utan växlar. Då slipper man både problemen otympliga handskar ger och risken att växlarna/-vajern fryser. Bromsar (rätt monterade) på rakt styre är väl också generellt lättare att nå (med bibehållet gott grep om styret) än de på bock när fingrarnas vighet blir sämre pga tjocka handskar.
    Sen hjälper nog inte flera tjocka material OM det klämmer åt(!) – som två tjocka sockor i samma storlek i för trång sko tenderar göra. Isåfall behöver du investera i ett par sockor och skor i större storlek (skon ska också vara hyffsat vindtät – tjockt läder eller nåt nymodigt). Det blir luftigare och varmare. För händerna finns ju alltid sk bar mitts.
    Du behöver kanske inte ta hela sträckan i ett streck. Om du fryser och har möjlighet – ta en paus i mitten av sträckan – lås cykeln, hoppa innanför entrén till en butik, restaurang eller tbana och värm upp dig och kläderna (öppna jackan; stoppa handskarna innanför)! Den korta tid det tar att återfå värmen (går snabbt om du inte avvaktat för länge) sparar du kanske tom in på att du känner dig varm och go igen.

  6. enda problemet när temperaturen går under -20 är väl att allt går så tungt. sedan att snösvängen använder cg-banor till upplag, är väl bara att förvänta sig, oavsett snömängd.
    jag klarar mig långt med underställ i ull, merino tror jag att det är, en fukttransporterande tröja i tekniskt material, sedan en skjorta i bomull på det.ytterst har jag täckjacka och täckbyxor med lite tunnare isolering. sedan har hestra bra handskar, de jag använder får jag handsvett i om temperaturen är över -10.

  7. Olle H.: Bar Mitts eller pogies eller vad de kallas gör underverk för händerna. I stället för att frysa i lobstervantarna i -15 klarar jag mig med tunna vår-femfingerhandskar i Bar Mittsen. Strax under nollan kan man köra utan handskar.
    Fötterna är svårare, men principen samma: Mycket luft runt fötterna. Tajta skor går bort när det är riktigt kallt.
    Tänk även på att hela kroppen räknas. Är det kallt om benen kommer du snart frysa om fötterna.

Leave A Reply