Stenpiren i Göteborg. Ett prisbelönt stadsbyggnadsprojekt. Som fullständigt nonchalerat cykeltrafiken (och gång). Gestaltningen var så mycket viktigare än att skapa trygga och grundläggande förutsättningar för cyklande och gående. Och nu står man där, och måste erkänna sitt kapitala misslyckande. Genom att ännu en gång kladda ut lite färg – ni vet i ett desperat försök att lösa den konfliktdesign som man själva skapat. Genom sin okunskap, och nonchalans. Undra om inblandade följt upp projektet och lärt sig något?

Så kan man också utforma en cykelbana. Men det blev inte särskilt tydligt för någon. Allra minst för de som går och cyklar på platsen. Foto: Rolf Broberg Trafik i stan

Men nu har konfliktdesignen fått sin räddare – lite färg har kladdats ut. Så nu gäller det att ”Se upp”! Antagligen för att undvika attackerande sjöfåglar…

Glasklart! Foto: Jonathan Frykberg

Men visst blev det fint med lite gul färg på den mycket påkostade granitbeläggningen – jättefint. Vi kan även kalla det för ett fullständigt underkännande av utformningen – när man nu känner sig tvingad att ta till sådan här sminkagrisenåtgärder.

Läs gärna Trafik i stan´s mycket läsvärda och utförliga genomgång av projektet Stenpiren och utformningens konsekvenser för gående och cyklande.

Inom kort kommer vi i Stockholm få uppleva något liknande, bara i något större skala – Nya Slussen. Svenskt stadsbyggande verkar ha en förkärlek att behandla cykeltrafik (och gång) med nonchalans och förakt. Samt stor okunskap.

Jag hänger även på Twitter och Instagram

Share.

6 kommentarer

  1. Hanna Ljungblad on

    Detta är ett forskningsprojekt som genomförs av högskola/universitetet i Odense tillsammans med COWI för att testa mätningsmetoder och åtgärder för fotgängarrörelser och samverkan med cykel. Ytterligare projekt görs i andra städer bla Köpenhamn. Forskningsprojektet har polistillstånd för att genomföra sin studie. Det är alltså inte ett initiativ från trafikkontoret.

  2. Andreas Fredriksson on

    Detta är ett forskningsprojekt som bedrivs av bland annat Roskilde universitet och COWI. Detta är alltså inte ett försök att åtgärda, i ditt tycke, misslyckad utformning. Det vore väldigt bra om du tog reda på fakta innan du raljerar över saker och ting.
    Vänliga hälsningar
    Andreas

  3. Krister Isaksson on

    Andreas – tack för info, alltid bra att få mer kunskap.
    Blir nyfiken på bakgrunden till forskningsprojektet – kan du redogöra för det eller finns kanske en länk där det går att läsa mer?
    Funderar även över problembeskrivningen för forskningsprojektet – finns de tillgängliga eller att du redovisar dem?
    Och varför denna plats har valts ut – kan du informera om detta?

  4. Hej,

    För att undvika missförstånd kring detta vill COWI förtydliga vad detta handlar om och varför det nu finns tillfälliga markeringar som målats.

    De tillfälliga markeringarna kommer att finnas på plats under cirka en vecka för att testa och utvärdera olika lösningar för att förbättra Stenpiren ur ett fotgängarperspektiv. När testveckan är över kommer markeringar tas bort. Den data som samlas in genom registrering av rörelser, kommer ge svar på om de nu testade markeringarna skapat några förändringar i exempelvis hastighet på platsen eller rörelsemönster.

    Testet är en del av ett större forskningsprojekt som ska hitta metoder som kan göra platser mer fotgängarvänliga. Projektet drivs av oss på COWI och liknande tester utförs i Oslo och Köpenhamn. Trafikkontoret i Göteborgs kommun är inte en del av projektet. Testerna från Göteborg och Stenpiren kommer vara en del av ett forskningsprojekt, vars resultat planeras att publiceras i slutet av 2023.

    Läsa gärna mer om projektet på : https://www.cowi.se/insights/urban-walking-vart-aer-vi-paa-vaeg

    /Pontus Haag, kommunikationschef COWI.

Leave A Reply