En delegation från Transportstyrelsen har varit på studieresa runt om i Europa. Man har där träffat experter och forskare på cykelplanering, cykelinfrastruktur, trafiklagstiftning och trafiksäkerhet. Resan har öppnat ögonen på representanterna från Transportstyrelsen som nu gör helomvändning vad gäller cykel och trafiklagstiftning.

Färre bilar, fler cyklar, snart en vanlig syn även i Sverige!

Styrelsen har nu presenterat ett förslag till regeländringar för cykeltrafiken för infrastrukturministern och regeringen och då fått grönt ljus. Beslut i frågan väntas inom kort och till hösten kommer regeländringarna att införas. Reglerna det handlar om är:

  • Omkörning av cyklande ska ske genom att fordonet placeras i motsatt körfält.
  • Tillåta cykling mot enkelriktat.
  • Cykling i bredd tillåts överallt, utan förbehåll och knepiga regler, max tre cyklister i bredd, fyra om de är smala
  • Alltid grönt för högersvängande cyklister vid ljusreglerade korsningar.
  • Alltid väjningsplikt gentemot cyklande, i alla situationer, undantaget huvudled där hastigheten är över 70 kmh.
  • Som tillsynsmyndighet för Vägsäkerhetslagen kommer Transportstyrelsen villkora för Trafikverket att 2+1-vägar endast får byggas om parallell cykelväg byggs. Detta gäller retroaktivt from 2000.
  • Väglagen ändras så att friliggande cykelvägar kan byggas.
  • För att ovanstående regler ska gälla krävs att cyklande alltid har varselväst.
  • Vidare diskuteras även förändrat lagutrymme för att komma åt de bilister som utsätter oskyddade trafikanter för hot och trakasserier. ”Kan man inte acceptera andra i trafiken så ska man inte ha körkort, utan får hålla sig till radiobilar”, säger Bi Sykell på TRP.

Största inspirationen säg ha kommit från Amsterdam och Köpenhamn, städer där närmare hälften av invånarna använder cykeln i sin vardag, men även Paris, en stad som har siktet inställt på en bilfri stadskärna redan 2024.

Vi är tveksamma till införandet av varselväst, men det sägs ju öka vår synlighet.

Share.

15 kommentarer

  1. Stephen Bjar on

    Det är för bra för att vara sant, precis som regeringens syn på cykling och hållbara transporter är för dålig för att vara en lögn.

  2. Markus Folkesson on

    Jag tänker på hur man ska tolka reglerna om varselväst vs varselfärgad cykeltröja.

    Annars är detta bra förslag

    Jo det räcker med en mindre landsväg bredvid 2+1-vägen också. Och det brukar finnas.

  3. Hade det inte varit för namnet Bi Sykell så skulle jag nog inte reagerat, även om förslaget hade konstiga element i sig också… Tex Retroaktiv lag from år 2000… och företräde oavsett situation..?? Haha…

  4. Trygve Solfjäder on

    Jag tycker att cyklar som framförs på väg ska ha registreringsskylt, betala trafikförsäkring och ha krav på tända lampor hela dygnet.
    Cyklister som åker på väg med annan trafik ska också ta körkort för moped. Orange väst och hjälm är väl självklart när vi cyklar på väg med annan trafik.

  5. Riktigt idiotiska förslag. Alltid väjningsplikt?? Cykla i bredd?? Visst är det tur att första april finns så man kan leka fritt med såna här barnsliga galenskaper en dag om året. Nä, nu skärper vi oss och lägger detta bakom oss.

  6. I Paris röstade man bort elcyckeln. Tror att branschen måste ta detta på allvar nu. För mycket skador i trafiken, dåligt uppförande med felparkering mm.

  7. Cykla i bredd spelar ju föga roll. Man skall ju ändå inte göra omkörning när man får möte och då kan man lika gärna gå över helt i mötande fil som bilförare. Så då är det bättre att cyklister ligger i bredd så klungan blir kortare.

Leave A Reply