Detta är en vanlig syn denna årstid på gång- och cykelvägar som Trafikverket ansvarar för. I tider med Nollvisionen 2.0, med regeringsuppdrag om ökad och säker cykling och en Nationell cykelstrategi. När riksdag och regering hyllar och framhäver cykelns roll i ett hållbart transportsystem.


Foto: Åke Henricsson

I en annan del av verkligheten ser det då ofta ut så här. I stort sett obrukbart för de som går och cyklar. Och det krävs inte rekordnederbörd för att det ska se ut så här, ett vanligt snöfall räcker. Och snömassorna blir liggande – i fler dagar. För många av de som går och cyklar finns det inga andra alternativ färdvägar, man är utlämnad till detta stråk.


Foto: Kjell Andersson

Från Trafikverket får jag beskedet:

”Det är en logistisk utmaning att hålla gång- och cykelbanan plogad eftersom att snön från bilvägen trycks över dit vid plogning.”

Det finns självklart en lösning på denna ””logistisk utmaning”. Om man vill. En lösning är att sätta skärmar på räcket, så att snömassorna inte plogas upp på gång- och cykelbanan. En annan lösning är samordning. Det vill säga att när de röjer vägbanan kör en snöröjare snett bakom och röjer gång- och cykelbanan. Se på bilden så fint de lyckas med detta på vägarna:


Foto: Patrick Trädgårdh

Bara skriva in i kontrakten med entreprenören att så ska ske så får de lösa uppgiften.

Men.

Som vanligt handlar det om att man måste vilja – vilja göra ett bra arbete för ALLA trafikslag. Att inse att nollvisionen faktiskt även gäller för gående och cyklister – att även de behöver och efterfrågar säker framkomlighet. Och det gör uppenbarligen inte Trafikverket och ansvarig personal – de klarar ju inte den ”logistisk utmaning”. För vi som går och cyklar får ju uppleva detta varje vinter – om och om igen. Hade viljan funnits hade det ju varit löst sedan länge. Men icke.

Jag tycker ni ska skämmas.

Toppbild: Karin Johansson

Relaterade inlägg:

Share.

8 kommentarer

  1. Så sorgligt att se. Vilken total oförmåga att lösa en tämligen enkel uppgift. Ett verk som byggt Norra Länken, Södra Länken och nu förbifarten. ”En logistisk utmaning” – vilket pinsamt och avslöjande svar.

  2. Felix Reychman on

    Det är ju förbannat märkligt att det INTE är logistiskt omöjligt att hålla FLERA körfält öppna på bilvägarna.

  3. Min pendlarväg på första bilden ser det ut som. Det går som en knivskarp gräns mellan Danderyds ansvarsområde och trafikverkets. Danderyd lyckas i stort sett alltid hålla bergshamrabron ren från snö – trots att den ligger bredvid E18. Trafikverket försöker inte ens. Bara att bära cykeln.

  4. På Älvsborgsbron i Göteborg så plogar man över snön från bilvägen till cykelbanan eftersom det är så många fler som åker bil än som cyklar (säger Trafikverket själva). Till saken hör att det finns tre bilfiler åt varje håll och att man inte ens bemödat sig att stänga av cykelbanan. Väldigt nonchalant och symptomatiskt för staden som ska vara så ”bilhatande”

  5. Tycker att de flesta cykelbanor (åtminstone stråk) håller rätt bra standard i Stockholm sedan några år tillbaka (med undantag, så klart), så visst GÅR DET – om man vill.

  6. Kanske enda lösningen är att göra som Trafikverket, fast motsatt; ett antal cyklister går samman och skyfflar snön från cykelbanan ut på bilvägen så att det blir stopp i trafiken. Det kan ju inte vara mer olagligt än det Trafikverket gör mot cyklisterna. Lite civil olydnad kanske behövs för att få fokus på problemet?

  7. Egentligen borde cykelbanorna plogas före gator/vägar. Bilar har ju lättare att ta sig fram i snön jämfört med en cyklist.

Leave A Reply