Trafikverket och kommunen ville förbättra trafiksäkerheten för bilister genom att sätta upp en fartkamera. Då beslutade de sig för att sätta upp fartkameran i cykelbanan. Så ökad trafiksäkerhet för bilister är försämrad trafiksäkerhet för cyklister. Det var väl inte så lyckat tycker jag. Och detta av en kommun som prisats för sitt cykelarbete.


Fartkamera på väg att monteras i cykelbanan. Foto: Pär Båge

Kommunens svar på varför stolpen står i cykelbanan gör mig bekymrad:

Fartkameran måste stå där av ”tekniska orsaker” enligt Trafikverket. Och de ser inga trafiksäkerhetsproblem för de som färdas på cykelbanan.

Låt oss bena ut detta:

1, Kameran, stolpe och fundament måste inte alls stå i cykelbanan. Det finns alltid en annan lösning om man anstränger sig. Varför den står där är för att detta är en standardlösning som används på många platser, det vill säga det är den billigaste och enklaste lösningen. Men inte den enda lösningen. Men andra lösningar kräver lite större insatser och andra tekniska lösningar – och kostar då mer pengar. Enklare och billigare är då att ställa kameran i cykelbanan. Det är ju inget trafiksäkerhetsproblem med stolpar i cykelbanor. Eller…

2, Väg- och transportforskningsinstitutet och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap visar i sina studier om cykelolyckor att brister i cykelinfrastrukturen, som exempelvis stolpar i cykelbanor, utgör en påtaglig del av landets alla cykelolyckor. Det kan till exempel gå så här illa:

Placerar man stolpar ”olyckligt” sker olyckor – så enkelt är det. 

Självklart finns det riktlinjer för placeringar av fasta föremål i anslutning till cykelbanan. Bland annat i skriften GCM-Handboken. Som Trafikverket och Sveriges kommuner och landsting tagit fram. Riktlinjerna finns där för att uppnå grundläggande funktioner på cykelinfrastrukturen, till exempel vad gäller säkerhet. För det är ju ingen lek vi håller på med. Det är kött och blod och människors säkerhet och hälsa. Utdrag ur GCM-Handboken angående placeringar av bland annat stolpar:

0,6 meter från cykelbanan, helst 1 meter – inte i cykelbanan. Men kommunens och (?) Trafikverkets bedömning är att ställa stolpen i cykelbanan inte är något trafiksäkerhetsproblem. Stick i stäv med deras egna rekommendationer och känd kunskap från forskning om cykelolyckor – de kan och vet bättre än forskning, empiri, råd och riktlinjer.

Tittar vi sen runt i Stockholms län upptäcker vi fler platser där Trafikverket ställt fartkameror i cykelbanan, som här på Gudöbroleden:


Ännu en fartkamera i cykelbanan, kanske inte så enkel att upptäcka i mörker. Foto: Mats Ohlson

Det är märkligt detta med stolpar i cykelbanan. Ibland är de inte ett trafiksäkerhetsproblem enligt vissa och ibland är de det. Som här, när Trafikverket byggt en helt ny cykelbanan i norra Stockholm:


I cykelbanans ena körfält står det stolpar, som det gör på Saltsjöbadsleden och Gudobroleden. Artikel i Metro


Stolpar = stor olycksrisk för cyklister.

Då var stolpar i cykelbanan ett säkerhetsproblem och tämligen omgående togs de bort och placerades på lämpligare ställen. Och vips så blev både framkomligheten och trafiksäkerheten bättre för cykeltrafiken.

Ett systematiskt och framgångsrikt trafiksäkerhetsarbete kan aldrig grundas på dessa ad-hoc lösningar där tyckande, åsikter och billigaste lösningen får fälla avgörande. För att nå framgång gäller det att använda forskning, kunskap, råd och riktlinjer. Och att hela tiden samla ny kunskap och utveckla råd och riktlinjer. Än så länge har jag inte funnit någon forskning eller råd och riktlinjer som säger att det är lämpligt och en trafiksäkerhetsförbättrande åtgärd att ställa stolpar i cykelbanan – av den enkla anledningen att det är det ju inte. Det förstår även min 9-åriga dotter. För att nå framgång i trafiksäkerhetsarbetet är det ju också avgörande att alla trafikslag omfattas av nollvisionen och inte som Trafikverket ständigt gör – sätter cykeltrafiken på undantag.

Vi kan se detta exempel. Stolpar med vägmärken, kameror och annan teknisk utrustning behöver inte placeras i cykelbanan. Det finns alltid andra lösningar. I detta fall krävdes att en politiker pekade med hela handen och en engagerad förvaltning – det går om man vill.


Det går alltså att hänga skyltar, kameror och annan teknisk utrustning på en arm över cykelbanan – det finns alltid en annan lösning. Foto: Martin Söderlund Ek

Men som sagt, det krävs att man vill och anstränger sig lite. Vilket vi alltid gör när det gäller biltrafiken – för inte är det ofta vi ser stolpar i körbanorna. Det skulle inte gå så bra då. Då väljer vi att följa riktlinjerna. Då är människors säkerhet och hälsa viktig. Det är märkligt att vi slutar se det på det sättet när det gäller människor som cyklar – då är det inte lika viktigt, då bryr vi oss inte lika mycket. Då kan svaret bli: ”de har väl ögon och styre”

Relaterade inlägg:

Share.

7 kommentarer

  1. Fascinerande att fartkameran inte ens kan stå utanför den heldragna linjen, till skillnad från den höga lyktstolpen som står precis intill räcket längre bort i bild. (Den borde för övrigt ha reflexer då den syns dåligt.)

  2. Krister Isaksson on

    Staffan, det beror säkert på att kamera och radar i denna utrustning måste stå på visst avstånd, vinkel och höjd från körbanan. MEN, om det inte fungerar att ställa den så på platsen får man ju ta fram en annan utrustning som kan placeras annorlunda. T ex i portal, som man gjort i Södra Länken – det finns ALLTID en annan lösning. Men den kräver lite mer av inblandade och kostar sannolikt lite mer än den standardlösning vi ser på denna plats.

  3. Haha, kan man annat än skratta åt eländet? Här sitter alltså yrkesmän, som aldrig skulle komma på tanken att sätta stolpar i körbanor och gör exakt det i cykelbanor. Detta trots att det finns forskning, studier och kunskap om hur olämpligt det är. Lika olämpligt som i körbanan verkar det som. Men ändå ser vi detta upprepas gång på gång. Det är ju för sjutton tragiskt, här bygger kommunen en fin och funktionell cykelbanan med god standard. Det går något år, sen väljer de att ställa en stolpe i cykelbanan. Hur tänker inblandade? För bygger vi bra – sen förstör vi! Som du tar upp, det finns annan teknisk lösning om man vill ha en fartkamera här. Men då måste man anstränga sig lite mer och använda lite mer pengar, då är det enklare och billigare att ställa den i cykelbanan. Häpnadsväckande och samtidigt så avslöjande att när det kommer till kritan så tvekar man inte att ännu en gång sabba cykelinfrastrukturen – till förmån för biltrafiken. Trots att det inte behövs.

  4. Jag hör till dem som har kraschat in i en stolpe (Ulvsundavägen i Bromma). En mörk, dimmig morgon smälter en grå lyktstolpe utan reflexer in väldigt bra i grå asfalt…
    Klagade hos kommunen, fick svar att detta skulle åtgärdas och att omfattande förbättringar för cykeltrafik är planerade för den sträckan.
    Det var ett par år sedan, och vad hände?
    Tja, fortfarande fem stolpar i cykelbanan på kort sträcka, och numera kantrat med vägarbeten som tar upp cykelbanan och dessutom informerande skyltar om vägarbeten för bilisterna – som placerats mitt i cykelbanan.
    Hade lättare köpt det ifall de nämnda vägarbeten faktiskt varit de utlovade förbättringarna. Men det är istället ledningar som grävs upp just nu.
    Förbättringar/försämringar? Det verkar vara rätt utbytbart i kommunens värld när det gäller cyklismen.

  5. Peter Zethraeus on

    Borde väl gå att sätta stolpen till vänster om linjen och lägga en 90 graders vinkel höger x meter upp och få kameran på exakt samma ställe som med en en rak stolpe med placering som på bilden? Inte raketforskning.

  6. Krister Isaksson on

    Peter, som jag skrev: det går ALLTID att göra en annan lösning. Men då måste viljan finnas. Och ett synsätt där även cykeltrafiken omfattas av Nollvisionen.

Leave A Reply