På ena sidan av gatan en stor skola och förskola. På andra sidan ett stort bostadsområde. För några år sedan färdigställdes också en ny stor förskola på ena sida av gatan. Detta innebär att det finns ett stort behov för barn att korsa gatan – det är så att säga en del av deras skolväg. Och för att göra det säkert för barnen att korsa gatan har kommunen ansträngt sig och gjort så här:


Trafiksäkerhetshöjande åtgärd för barn – en skylt

Gatan är ökänd bland oss boende för motorfordonsförare som ständigt kör för fort och struntar i att väja vid övergångsställena. Gatan är också välkänd hos polisen – varje år vid den så kallade trafikantveckan kommer den i topp när polisen genomför sina övervakningsinsatser – och bilister blir av med sina körkort.


Mitti Söderort

Men jag kan vara trygg. Allt kommer snart bli så mycket bättre. Kommunen jag bor i har en plan. Kommunen föreslår att hastighetsgränsen ska höjas från 30 km/t till 40 km/t på denna gata. Då kommer ju en hel del av fortkörningarna försvinna och gå upp i rök – tänk så bra! Och de som vill bli av med körkortet måste ju faktiskt anstränga sig lite mer nu och köra fortare. På det här sättet ser vi ju också till att andelen yrkesförare som kör för fort ökar – de verkar ju ha särskilt svårt för att behärska sig på gator med 40 km/t:


Tunga fötter på yrkesförare visar Folksams studie. Vidare säger Folksam: ”Vid överträdelse var de uppmätta hastigheterna i genomsnitt femton procent över angivna gränser. Det motsvarar en ökning av risken för olyckor med dödliga utfall med 88 procent och en ökning av risken för olyckor som leder till svåra skador med 52 procent.”

Nu ska jag gå hem och förklara för mina barn hur vi vuxna arbetar för att skapa en trafiksäker miljö för dem. Så att de tryggt och säkert kan ta sig till och från skolan.

Share.

3 kommentarer

  1. Jag är med dig, och bor ju bara ett par hundra meter söder om dig, på andra sidan 30-väg.
    Det är helt fantastiskt hur ointresserad kommunen är att lösa de problem vi har där.
    När jag frågade för ett par år sedan, när det var som allra värst med byggtrafik, och vad man kunde göra åt det fick jag svaret att man gjort en mätning. Goddag Yxskaft, alltså.
    Jaha, vad visade mätningen då? Jo, att snitthastigheten på gatan var 20% över hastighetsgränsen. Tydligen utgjorde mätningen i säg lösningen på det. För att skona busschaffisarnas ryggar, de är bland de värsta fartsyndarna här, kan man inte sätta upp farthinder.
    Vi andra menar kanske, att om de körde som de skulle, hade de inte fått ont i ryggen av farthinder.

  2. Krister Isaksson on

    Felix, jo det är ofta kommuner och/el SL drar arbetsmiljökortet när det kommer till farthinder. Då ska jag lära dig något nu – det är bullshit! Det finns något som heter busskuddar och som går utmärkt att använda sig av för att få ned hastigheterna, på både bil- och busstrafiken. Så det går om man vill. Och just på denna gata, Pepparvägen, går det ju ingen busstrafik så det argumentet faller ju platt. Och på gatan närmare dig där busstrafiken går skulle det passa utmärkt med busskuddar. Billiga är dem också!

  3. Busskuddar används på Svartlösavägen i Älvsjö utanför skolan. Enligt uppgift passerar en buss där var femte minut. Så som Krister skriver verkar de gå utmärkt att använda där buss trafikerar vägen.

Leave A Reply