Marcus, det skiter man i. Väghållaren har ju löst det hen anser vara viktigt att lösa – biltrafiken. Övrigt är inte lika viktigt, något gående och cyklister själva får se till att det fungerar och är säkert.
Och kolla nybyggda norra länken vid Ropsten. Där plockade de helt enkelt bort cykelbanor när de byggde ut vägen. GC från lidingö upp mot Hjorthagen försvann helt och blev istället en större påfart till motorvägen.
Gamla Lidingövägens GC försvann från Hjorthagen och ersattes med en u korsning med åtta (8) rödljus för gående/cyklister för att ta sig de femtio meter till anslutande gc vid kungliga tennishallen.
Tack för det bilverket och Stockholm Stad!
Apropå norra länken så ändrade man i samband med invigningen av den, trafikljusintervallerna vid övergångsstället över Vallhallavägen strax innan norrtull. Förut var det korta intervaller. Nu är troligen övergångsstället synkroniserat med hela norrtullsrondellen (som inte är en rondell utan har tre trafikljus i sig) vilket gör att det är mycket långa intervaller, när man som cyklist måste vänta samtidigt som bilarna står still i kö. Suck!
Bilderna är ifrån Hökarängen, Stockholm. Jag saknar bilder på hur det ser ut på motstatt sida om bild 2 och bild 3 hållpatsen för Linje 173 mot Skärholmen. Den jämförelsen hade varit intressant.
7 kommentarer
Det ser ut som Stockholm med tanke på t-banan och bussen men det kan det ju inte vara, så dåliga är de väl inte på att trafikplanera i Stockholm.
sven, det är Stockholm men dessa förhållanden finns på många platser i vårt land.
Att det inte ringer en varningsklocka när två målade cyklar inte får plats att mötas i bredd på cykelbanan…
Marcus, det skiter man i. Väghållaren har ju löst det hen anser vara viktigt att lösa – biltrafiken. Övrigt är inte lika viktigt, något gående och cyklister själva får se till att det fungerar och är säkert.
Och kolla nybyggda norra länken vid Ropsten. Där plockade de helt enkelt bort cykelbanor när de byggde ut vägen. GC från lidingö upp mot Hjorthagen försvann helt och blev istället en större påfart till motorvägen.
Gamla Lidingövägens GC försvann från Hjorthagen och ersattes med en u korsning med åtta (8) rödljus för gående/cyklister för att ta sig de femtio meter till anslutande gc vid kungliga tennishallen.
Tack för det bilverket och Stockholm Stad!
Apropå norra länken så ändrade man i samband med invigningen av den, trafikljusintervallerna vid övergångsstället över Vallhallavägen strax innan norrtull. Förut var det korta intervaller. Nu är troligen övergångsstället synkroniserat med hela norrtullsrondellen (som inte är en rondell utan har tre trafikljus i sig) vilket gör att det är mycket långa intervaller, när man som cyklist måste vänta samtidigt som bilarna står still i kö. Suck!
Bilderna är ifrån Hökarängen, Stockholm. Jag saknar bilder på hur det ser ut på motstatt sida om bild 2 och bild 3 hållpatsen för Linje 173 mot Skärholmen. Den jämförelsen hade varit intressant.