Media ställer ju gärna ansvariga till svars för olika brister i samhället, det är ju så att säga deras uppgift att granska makten och maktstrukturer.  Att de ser sig själva som en del av dessa brister, rådande förhållanden och kanske tom hjälper till att befästa och bevara dem är kanske inte lika vanligt.

Jag skrev ju tidigare ett inlägg om Stockholm stads bristfälliga felanmälningssystem och dess konsekvenser för cyklister men vad är Sveriges Radios och de kommersiella kanalernas trafikinformation och trafikrapportering om inte också ett föråldrat och befästande synsätt av rådande trafikmaktordning.

Trafikinformation, men bara om du åker bil eller kollektivt!

När ser eller hör vi någon trafikinformation som tar upp väsentlig information för cykeltrafikanter? Aldrig! Det beror ju inte på att det inte finns något att rapportera, kanske är det snarare så att trafikredaktionerna skulle gå under om de började med cykelinformation! Se bara bloggserierna Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? och Kommer vi komma fram i vinter? 

Det beror ju inte heller på att det inte finns några cyklister som skulle vara betjänta av trafikinformation eller att det saknas cyklister som skulle kunna vara trafikrapportörer. Bara i Stockholm är det över 150 000 cyklister som cyklar varje dag och säkert skulle en hel del av dem gladeligen ställa upp som rapportörer. Att få veta att Fredsgatan och Strömgatan är avstängd pga. Hillary Clintons besök, att få veta att ena sidan av Nynäsvägens cykelbanor är avstängda, att hela Västerbron är avstängd då någon fått för sig att hoppa från bron, att Årstabron inte är snöröjd, att cykeltunneln under Folkungagatan är avstängd, att Stadshusbron är avstängd flera dagar…

   Det kan ju finnas några cyklister som är betjänta av informationen att stora delar av cykelvägnätet på Götgatan är uppgrävt! Foto: Cyklistbloggen

Jag frågar mig, är detta förenligt med Public service? Är det att vara i allmänhetens tjänst?

Så P4-kanalerna och andra kommersiella kanaler som håller på med trafikinformation. Är det inte dags att vakna upp och cykla ikapp verkligheten? Att frigöra er från trafikmaktordningen och inte längre vara dess lakej. Här har ni en stor grupp tittare/lyssnare som är i behov att trafikinformation för sina dagliga resor.

Det här skulle ju också sätta press på kommuner och Trafikverket att skärpa till sina felanmälningssystem och den information de tillhandahåller trafikredaktionerna. Se bara på Trafiken.nu, vilken cyklist har nytta av den information och material ang. cykel som finns där? Verkar mer vara ett slarv och hastverk, vad har vi långt ner i byrålådan om cykel som vi kan lägga ut? Vi måste ju lägga ut nåt om cykel på sidan, skit samma i vad! Under Stockholmsdelen hittar du information om cykel först under rubriken Smart resande, inte på startsidan. Den är reserverad för den riktiga och viktiga trafiken… Verkligen ett smart sätt att verka för ökat och säkert cyklande må jag säga!

Så varför inte sända iväg ett mail till chefen för Sveriges Radios trafikredaktioner, Jan Peterson, och påtala dessa brister, att behovet av information finns och varför inte passa på och meddela att ni ställer upp som cykelrapportörer!

Om ni har lust får ni gärna cc:a mig! 

Share.

14 kommentarer

  1. I princip håller jag med, men under mina nu 26 år som cykelpendlare i Stockholm kan jag inte påminna mig att jag någon gång skulle varit hjälpt av speciell trafikinformation för cyklister. Vi lyssnar ju (förhoppningsvis) inte heller på radio medan vi cyklar!
    Något som jag skulle uppskatta på vinterhalvåret är en hemsida där man kan gå in och kolla snöröjningsstatus på vägar och cykelbanor. När det har snöat halva natten känns det alltid som en chansning att försöka cykla till jobbet.

  2. Krister Isaksson on

    Bengt, nu är det ju inte förbjudet att lyssna på radio när man cyklar, lika lite som det är det när man sitter inkaplsad i en plåtlåda eller är ute och går. Sen handlar ju inte trafikinformation alltid om att meddela trafikanter som redan är på resa utan lika mycket om att informera trafikanter som är på väg att genomföra en resa. Får man då veta att den eller den bron är avstängd så slipper man ju upptäcka det när man är framme vid bron. Hela poängen är ju att informera, underlätta och ge människor valmöjligheter.

  3. Krister Isaksson on

    Peter, det kanske jag har gjort! 😉 Men du anar inte vilket inflytande och påverkan antal kan ha, det är därför jag uppmanar er som tycker detta verkar bra att höra av er.

  4. Bra där! Men risken blir väl att om trafiknyheter för cyklister sänds i radion kommer det bli ännu fler som cyklar med lurar i öronen helt avskärmade från omvärlden. 🙂 Men visst borde mer aktuell och korrekt trafikinfo för cyklister spridas både via radio och nät. För de som har tid så är nog telefonsamtal effektivast, mail kan ignoreras.
    F ö slutade Lasse P på radio Sthlm idag och börjar på Radiosporten imorgon. Bara att önska honom lycka till och hoppas att någon annan blir Kapten Hjälm framöver.

  5. Krister Isaksson on

    Lasse, då får vi tacka Lasse P för alla strålande insatser som Kapten Hjälm under åren och önska honom lycka till på Radiosporten, ett klart lyft för dem!
    Och så ser vi med spänning fram mot vem nya Kapten Hjälm blir!

  6. Lite trist med moraliserandet över att lyssna på saker när man cyklar, det är ju som Krister säga inte förbjudet, och vad jag vet inte heller tal om att förbjuda det. Nu kan ju iofs företeelser vara olämpliga trots att de inte är olagliga, som den inofficiella tävlingen att ha så stark frambelysning som möjligt…
    Men jag förstår inte om det skulle vara värre att ha ett par traditionella öronsnäckor eller öppna hörlurar som släpper in ljud från omgivningen än att lyssna på musik i bilen, eller när man är ute och går. Att det är olämpligt med ljudapparatur som dämpar ljud från omgivningen håller jag med om, men det finns som sagt alternativ.

  7. Krister Isaksson on

    Robert, visst är det underbart med alla dessa magshines och blinkljus framåt på cykelvägarna. Höjden av egoism, jag ska se/synas och skiter fullständigt i om jag bländar ögonen av dom jag möter. Som att köra omkring med helljus på bilen och aldrig blända av. De visar upp stor omtanke och hänsyn till sina medtrafikanter må jag säga…

  8. Visst har du en poäng i att man inte tar hänsyn till cyklister på samma sätt som bilister vid avstängningar och arbeten. Jag tror att jämförelsen inte är så rättvis då cyklisters restid inte påverkas i lika stor grad. Det ligger lite i bilens natur att köer uppstår vid störningar. Cykelköer är inte lika vanliga men kanske blir vanligare med ökad cyklism. Däremot tror jag att du har en viktig poäng kommunen antagligen inte har någon sammanställning av hur många avstängningar och arbeten som påverkar cyklisters framkomlighet det finns.

  9. Krister Isaksson on

    Olof E, detta handlar väldigt lite om cykelköer. Det handlar mer om rätten till information och skyldigheten att tillhandahålla den. Att få veta att den eller den bron är avstängd, att få veta att den cykelbanan inte kan användas på x-antal veckor, att cykeltunneln renoveras och trafiken leds annan väg osv. Att sätta upp kameror utmed de stora cykelstråken så som för biltrafiken så man kan se om sträckan exempelvis är snöröjd. Ytterst handlar det om att behandla cykeltrafik som transportmedel och där människor behöver veta hur förhållandena är i detta system.

  10. Krister
    Jag inte trafikplanerare utan sitter bara och gissar. Jag tror att cyklister är intresserade av information om det påverkar restiden eller vägvalet. Men jag tror att de flesta vägarbeten och avstängningar inte påverkar cyklisters restid särskilt mycket, det är i alla fall min personliga erfarenhet. Andra saker som vindriktning är viktigare. En avstängning av Västerbron kan säkert ge en lite större restidsökning och ändring av vägval/färdsätt men det sker väldigt sällan och då är nog inte radio och trafiken.nu rätt kommunikationskanal. Jag tror att informationen måste vara mer personlig anpassad för att inte drunkna i brus. Man kanske kan rita in sin ”till jobbet rutt” på en karta online och få information i mobilen om aktuella störningar.

  11. Olof: Håller med om vindriktningen, men det där med västerbron kan vara en glädjedödare för en pendlare. Det finns ju absolut inget annat sätt att ta sig över från Hornstull till Västerbroplan/Fridhemsplan utan västerbron, för en cyklist. Alternativen är att ge sig ut i vägen (som bilister använder som om det vore en motorväg och kör minst i 70), eller köra på fel sida av cykelbanan, om den inte heller är avstängd, men även det kan vara farligt en mörk morgon då man fortfarande inte ha riktigt vaknat till.
    E man på väg från Fridhemsplan till Hornstull och Västerbron är avstängd, måste man ta en rätt stor omväg om man inte har planerat detta i förväg.
    Samma kan sägas om t.ex Skanstullsbron, Götgatan och flera andra viktiga ”cykelpulsådror”. Tänk dig t.ex en som inte har så bra lokalsinne och cyklar samma rutt varje dag. Den personen kan få stora problem att hitta alternativa vägar, om man inte har kolla på hindren i förväg. Du och jag kanske kan alla ”shortcuts” och sidogator, men många jag känner har stora problem med att hitta i stan och skulle få stora problem.
    Sen det där med att lyssna på radio – bilförare gör det, varför inte cyklister?
    Personligen gör jag inte det för att jag tycker om att cykla väldigt snabbt och då är det bra att ha 100% av sina sinnen öppna, men är man en ”normal” cyklist så ska man inte behöva ge upp komforten och möjligheten att ha lite radio i örat tycker jag. Det finns ju till och med portabla högtalare som man kan ha på styret, och som andra ha nämnt, öronsnäckor som inte blockerar uteljud!
    Vi vill ju trots allt att det ska vara skönt och trevligt att cykla, för att då cyklar ju fler!
    //D

Leave A Reply