I dag startar jag en ny serie på bloggen och ni avgör hur lång den blir! Serien handlar om cykelbanans mångsidighet och användbarhet. Endast fantasin sätter gränser för vad en cykelbana kan användas till och jag tänkte genom bilder visa en mängd olika användningssätt. Här behöver jag er hjälp, sänd gärna bilder till mig på märkliga saker som finns på cykelbanan, hinder, kreativ användning osv. Bifoga gärna en kort beskrivning och var bilden är tagen så lägger jag ut dem vartefter. Jag börjar med att ge några smakprov och tack Oskar för några av bilderna.

Betong och cykelbanor!

Går inte att skilja åt, verkar vara ett evigt äktenskap! Helst gråa, utan reflexer och svåra att upptäcka, då är det som bäst!

Fredsgatan/Strömgatan stängdes av i samband med Hillary Clintons besök. Avspärrningen på en av stadens mest trafikerade cykelbana blev kvar i tre dagar efter besöket… Körbanan öppnades omgående efter avslutat besök.

Varför står dom här? Hur ska man se dessa betonghinder när det är mörkt?

Så lätt att se i mörker!

Tänk er detta på en bilväg, vad tror ni skulle hända? Men där ”leksakstrafikanter” färdas är det uppenbarligen ok att placera ut dessa mer eller mindre farliga hindren.

Share.

7 kommentarer

  1. Är det inte det som skiljer bilväg och cykelväg, betongsuggor? Om de inte finns där så är det ju bil- och traktorväg. Vi bilister följer nämligen inte skyltar bättre än vi cyklister.

  2. Krister Isaksson on

    Förvisso är det kanske så att någon form av bilhinder behövs på ett fåtal cykelvägar då det ibland finns bilister som inte klarar av att följa trafikregler. Dessa hinder behöver ju dock inte vara farliga, olämpligt utformade, otydliga osv. för cyklister. Med lite tanke och möda så finns det utmärkta alternativ till dessa betongsuggor som är mer ”cykelvänliga”.
    Två av bilderna ovan visar heller inte bilhinder utan är exempel på där cykelbanan används som förvaringsplats/lager.

  3. Krister Isaksson on

    Nix, inte Malmö! Stockholm med omnejd!
    Malmö är en av få kommuner i landet som har tagit fram riktlinjer ang. avspärrningar av cykelbanor, så här lyder den:
    Cykelbanor avspärrning
     
    Gatukontoret har tagit som policy att endast i extrema undantagsfall sätta upp avspärrningar över våra cykelvägar.
    Anledningarna är bland annat följande:
    1) Risken är stor för att någon cyklist i mörker skall köra på och allvarligt skada sig.
    2) Hindret försvårar eller rent av gör det omöjligt att sköta driften på ett effektivt sätt. Speciellt gäller detta renhållning och vinterväghållning.
    3) Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera hindret, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Värst vore om de då väljer att cykla längs en bilgata. Hela idén med cykelbanor är då förfelad.
    4) Alla typer av cyklar kommer inte igenom de avspärrningar som behövs för att hålla undan mopeder, t.ex. handikapp cyklar, tandemcyklar och cyklar med packfickor eller barnsadel.
    5) Om cykelbanan är rätt skyltad, är det sedan polisen som har att övervaka att de regler och förordningar vi har i samhället efterlevs.
    Bra Malmö!

  4. Hej!
    Jag cyklar också till jobbet, och upprörs, precis som du, ofta av idiotiska konstruktioner, fast ju de här (nej, inte alla, men flera av dem) är ju där för att hindra bilister att köra på cykelbanan.
    Betonggrisarna vid infarten till tunneln är iofs heeeeelt underbara, och som skapta för att döda cyklister.

Leave A Reply