Vi sätter upp lite bommar tvärs över cykelbanan!

Detta är något som förekommer tämligen ofta på landets cykelbanor och endast undantagsvis är denna styggelse motiverad. Motiven till bommarna kan vara att hindra biltrafik, försvåra eller försöka förhindra otillåten mopedtrafik, hindra att cyklisterna cyklar rätt ut i gatan (för det gör vi ju ofta!) eller hastighetsdämpa cyklister. Av någon märklig anledning är dessa bommar ofta öppna under vinterhalvåret. Då kanske det påhittade problemt är borta? Nä så är det visst inte utan det är pga vinterväghållningen, man kan ju inte gå ur och in i traktorn varje gång för att öppna och stänga bommen!

Sällan tänker man på konsekvenserna för cyklister och man utformar dessa hinder på ett mycket cykelovänligt sätt (det är ju inte heller särskilt lätt för gående, än mindre med barnvagnar, människor med rullatorer, rullstol osv). Om nu motivet är att hindra biltrafik behöver ju inte passagerna vara så smala och besvärliga som de ofta är. Jag har vid olika tillfällen gått igenom olycksdatabasen Strada och det finns en hel del olyckor där cyklister kommit till skada vid dessa typer av avspärrningar, tyvärr finns det även dödsolyckor. Det finns även forskning på området, What cyclists need to see to avoid single-bicycle crashes?

I Holland har man tagit fram en typlösning för hur dessa ”Bilhinder” ska utformas, mycket med tanke på att de ska vara ”cykelvänliga” och säkra för cyklister.

Malmö är en av få kommuner i landet som har tagit fram riktlinjer ang. avspärrningar av cykelbanor, så här lyder den:

Cykelbanor avspärrning
 
Gatukontoret har tagit som policy att endast i extrema undantagsfall sätta upp avspärrningar över våra cykelvägar.
Anledningarna är bland annat följande:
1) Risken är stor för att någon cyklist i mörker skall köra på och allvarligt skada sig.
2) Hindret försvårar eller rent av gör det omöjligt att sköta driften på ett effektivt sätt. Speciellt gäller detta renhållning och vinterväghållning.
3) Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera hindret, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Värst vore om de då väljer att cykla längs en bilgata. Hela idén med cykelbanor är då förfelad.
4) Alla typer av cyklar kommer inte igenom de avspärrningar som behövs för att hålla undan mopeder, t.ex. handikapp cyklar, tandemcyklar och cyklar med packfickor eller barnsadel.
5) Om cykelbanan är rätt skyltad, är det sedan polisen som har att övervaka att de regler och förordningar vi har i samhället efterlevs.

Bra Malmö!

Kanske skulle vi slippa flertalet av dessa bilder om fler kommuner arbetade som Malmö? Studerar man bilderna så ser man att gående och cyklister ofta passerar på utsidan av dessa idiotiskt utplacerade bommar. I lera, grus och jord ska ni färdas… Vad är detta för synsätt på cyklister?

Effektiv avspärrning av cykelbanan!

Här passerar man enkelt med cykel och cykelkärra!

Dessa bommar har en rolig historia. De kom upp i samband med att cykelvägen byggdes och i förebyggande syfte. Det kunde ju bli biltrafik…

Undrar om man cyklar på gångdelen?  Genom denna olämpliga utformning får man majoriteten av cyklisterna att cykla på gångdelen (till höger i bilden). Bra jobbat Solna Stad! Men ert borgarråd anser ju att detta är nödvändigt med bommar och hinder för cyklister så det är bara att bita ihop!

Share.

10 kommentarer

  1. Tack Krister!
    I Norrtälje har man byggt en jättefin cykelbana på norra sidan om Norrtäljeviken, 800 meter lång. På denna korta sträcka har man lyckats lägga in fyra (4) stycken sådana här alldeles för trånga dubbelbommar. Undrar vem som bestämt avståndet – den människan har garanterat aldrig cyklat. Kanske dags att upplysa Kommunförbundet?

  2. usch dessa har man varit så van vid att man inte ens sett dom som de hinder de är ! men egentligen är de riktigt hemska saker. En gång hade de i min dåvarande stad lidköping ställt ut blomlådor istället med den följden att jag den vårdagen körde rätt in i dem. Cykeln blev skrot men jag klarade mig helskinnad!

  3. Dom kostade min käre far en ny höftkula. Jättefiiffigt att sätta dessa på en gammal banvall utanför Falkenberg. Som tur var hindrade inte ingreppet farsgubben ifrån vidare cykling och nu har den pallat 2 CV o Vätternrundor.
    /Kent S.

  4. borde sitta i varje övergångsställe då (alla) cyklister bara kör rakt ut oavsett om det kommer bilar eller inte . det är ju trots allt gångare man ska lämna företräde för .

  5. kan vi inte lägga ihop till en polsk lastbil med kran och hydraulisk avbitare och klippa av allt sådant skräp? Stena metall kan väl bli finansiär trotts att det inte är koppar?

  6. Om det finns en cykelbana så finns det också biltrafik på den. Om man inte sätter upp hinder. Skyll inte på trafikplanerarna utan ta och skäll ut närmaste bilist du ser.

  7. Självklart ska vi ha sådana där bommar vid alla cykelbanor. De på dina bilder ser dock delvis lite felplacerade ut. De ska ju sitta där bilar ska hindras från att köra in på cykelbanan. På bilderna 4,6,7 och 8 är de visserligen på rätt plats, men i fel riktning. De ska vridas 90 grader.

  8. På de få ”ersättningscykelvägarna” kring E18-bygget vid Tensta Rinkeby Kista där biltrafik inte är tillåten, förekommer grindar flitigt. Och eftersom underlaget är mer eller mindre lös grus blir det extra roligt. Hur en handikappcykel, tandem, eller nån med cykelkärra ska tas sig igenom begriper jag inte. Jag antar att de finns där för att förhindra att man far ut i byggtrafiken, men med dessa tvingas man koncentrera sig på att ta sig genom hindret i st f på korsande trafik …
    Å andra sidan, utan bilhinder körs det bil på cykelbanan: har varit nära att bli nedmejad av en taxi som körde som en biltjuv och har hamnat mitt i en biljakt på cykelvägen. Och vad lider man av för vanföreställningar när man kör sin SUV som knappt får plats på GC-vägen förbi Påbjuden gång- och cykelbana med tilläggsskylt ”Ej moped”?

Leave A Reply