Grönt är skönt, vi gör en handelsträdgård!

Visst är det härligt när det växer så det knakar, när det är grönt och lummigt. Här  kommer verkligen cykling till sin rätt, man sveper fram i landskapet och njuter. Smack, där fick man sig en reva i ansiktet av grenen som växer in på cykelvägen! Man färdas ibland i rena djungeln och man önskar att man hade en machete med sig!

Mängder av träd, grenar och buskar växer ut i cykelvägen. Redan för smala cykelvägar blir ännu smalare, konflikter och incidenter mellan cyklister och cyklister – gående ökar. För att inte tala om faran dessa grenar utgör för oss som cyklar. Sikten lämnar ju också en del övrigt att önska. Tänk att färdas på dessa sträckor när det är mörkt.

Möter ni ofta motsvarande förhållanden när ni är ute och kör bil? Jag gör det i stort sett aldrig, där av någon outgrundlig anledning följer man riktlinjerna för att inte plantera träd och växter i skyddsremsan. Vidare verkar drift och underhållet fungera. Det gör det mycket sällan på cykelvägen kan jag konstatera efter att ha cyklat på många platser runt om i Sverige och det märkliga är att det ser i stort ser lika eländigt ut var jag än cyklar!

Det måste vara någon form av systemfel eller synsätt då mängder av kommuner och Trafikverket verkar ha samma inställning till att inte underhålla cykelvägarna och se till att de är farbara och säkra. När man ser och upplever detta från cykeln så är det ju inte så konstigt att cyklisters singelolyckor dominerar olycksstatistiken och att majoriteten av dessa olyckor kan knytas till dåliga förhållande på och kring cykelvägen.

Sänd gärna fler bilder på tokigheter från era cykelvägar runt om i landet! krister.isaksson@kadens.se

Share.

2 kommentarer

  1. Det här känner jag igen även från Göteborg. På ”min” cykelväg till jobbet, som går via Backaplan på centrala Hisingen har man dessutom fått för sig att grönt är så skönt att man helt sonika snodde en meter gång-/cykelbana och gjorde till plantering. Detta på en redan alldeles för trång bana i en miljö som kan liknas vid en trafikhärdsmälta, där gående, cyklande och bilåkande knötts ihop på en väldigt komprimerad yta. Shopping, parkering stress och genomfartstrafik i en osannolik blandning. Varför inte kasta in lite grönt också?
    På vintern kan man också se (och känna på) ett annat smart sätt att använda nämnda cykelbana: som dumpningsplats för snön som skottats bort från parkeringsplatserna.
    Tack för en bra serie och bra blogg!

  2. ekstromenator on

    Det är alltså inte bara jag som undrar varför man inte kan spara 1-2m gräs mellan buskar och gång/cykelbana ? 🙂

Leave A Reply