canyon_spectral_cf_online_banner

Med sin Future Shock var Specializeds Diverge en av de första grushojarna med en integrerad framdämpare i ramen. Med ambitionen om en mer följsam åktur har man här applicerat dämpning även i bakändan.

Nya Diverge har påhänget STR, som betyder Suspend The Rider – vilket står i kontrast till att dämpa själva cykeln då som Specialized menar att man annars gör med heldämpade cyklar. Inget fel med det alls, men det kostar både i form av högre vikt och att man ganska direkt tappar den känsla och respons en styv och helt odämpad ram ger.

STR-systemet består i huvudsak av två delar. Dels den så kallade frameposten, som är mest att likna vid en förlängning av sadelstolpen som har ett nedre fäste i höjd med flaskstället. Denna är sammankopplad med en dämpare i överröret via en liten brygga strax nedanför sadelstolpsklämman. Själva sadelstolpen står alltså för det flex som ger dämpning när man sitter i sadeln. Dämparen tar bort den katapultliknande effekt som kan uppstå när stolpen fjädrar tillbaka vilket ger en smidigare rörelse. Räknat i millimeter rör det sig om cirka 30 millimeter dämpning.

Här kan man skönja frampostens infästning

STR-systemet har en hög nivå av justerbarhet, som kan göras i tre olika led. Nivån av dämpning eller flex styrs primärt av framepostens styvhet. Varje cykel kommer med två olika frameposts, vilka i sin tur kan roteras 90 grader för att ge två olika nivåer av styvhet. Totalt finns det nio olika stolpar, vilket alltså ger totalt 18 olika nivåer av styvhet.

Själva dämparen har tre olika nivåer som enkelt justeras när man sitter i sadeln, och fungerar i praktiken även som en lockout. Det går även att ställa in dämparens rebound genom en justerskruv man når från en liten lucka på överrörets undersida.

Det har tagit Specialized inte mindre än åtta år att utveckla nya Diverge STR. Allt började med en uppenbarelse (ja, det är så han kallar det) som ingenjören Chris D’Alusio fick i Eureka Canyon i Kalifornien. Lite kort var hans tanke och idé att dämpningen inte skulle ske vid hjulen, alltså med hjälp av konventionella dämpare eller genom en större däckvolym, utan att det är cyklisten själv som måste dämpas. Ergo: Suspend the Rider 

Första prototypen

I huvudsak gick Specialized igenom tre olika prototyper. Man testade ramar där dämpningen skedde vid ett flytande vevparti, man testade med dämpare i ramen, och man testade sadelstolpar med integrerade dämpare och fjädring. Men ingen av dessa lösningar erbjöd den funktion, enkelhet eller låga vikt som man var på jakt efter. Det var dessutom komplicerade byggen som skulle bli svåra att justera, något man menar är en nyckel till att slutprodukten blev som den blev.

Prototyp nummer två

I slutänden landade man i denna tekniskt ganska enkla lösning, där man helt enkelt förlitar sig på flex runt sadelstolpen. Det är en lösning som så klart för tankarna till Treks snarlika, men något bantade, ambitioner med Iso-Speed.

Efter många om och men

Så på ett plan är lösningen relativt simpel, lätt att justera och så gott som helt underhållsfri. Systemet är kompatibelt med alla sadelstolpar med 27,2 millimeters diameter, och även med dropperposts.

Vi fick testa nya Diverge under några dagar i Schwarzwaldskogarna i södra Tyskland. Rundorna låg på runt fem, sex mil i kuperad terräng på ganska snällt grus. Som alltid med nya system behöver man egentligen ordentligt med tid för att verkligen sätta sig in i hur något känns och fungerar, men känslan och upplevelsen delade ganska snart testpiloterna i olika läger.

Några tyckte att lösningen kändes svampig och fick fippla med olika frameposts och inställningar innan de hamnade mer rätt (och det är just den här höga graden av justerbarhet som gör att systemet nog ändå kan funka för ganska många). För min egen del kändes det bra direkt från start – Diverge STR upplever jag som en responsiv cykel som är lite mer förlåtande än en helt stel. Och det är förstås detta som är den största fördelen med STR-systemet (maximal däckbredd på Diverge är nu förresten 47 millimeter).

Swat box, så du har plats för ditt godis!

Viktstraffet landar på runt 500 gram, vilket är en del men överkomligt med tanke på funktionen. Värre är det med priset. Man får lägga på nästan 10 000 kronor om man vill ha STR-systemet, jämfört med vanliga Diverge. Det är egentligen främst (eller kanske till och med bara) på den punkten som denna nya skapelse står sig lite kort.

Om systemet gör nytta och behövs? Det beror nog mest på hur och var du cyklar. Om du vet att du mest rullar asfalt och ibland hamnar på hårdpackat sportgrus – då är systemet nog overkill – ett viktpåslag med en hög prislapp. Men om det är långa dagar i sadeln på stundtals stökigt underlag som är din grej så är det knappast fel med denna typ av lösning. Mer komfort gör helt enkelt att du kan ha roligare, köra längre och snabbare – och blir trött lite senare.

Billigaste versionen Diverge STR Expert kostar 85 000 kronor. En Diverge S-Works går loss på närmare det dubbla.

Share.
Leave A Reply