canyon_spectral_cf_online_banner

I 20 år har Scott Genius varit en av hörnstenarna på stigcykelscenen. För varje ny generation har modellen gått igenom en ordentlig omarbetning. Den femte upplagan av Genius följer i samma fotspår som nyaste versionen av Scotts XC-hoj Spark och får integrerad bakdämpare.

Den femte generationen av Scott Genius är precis som tidigare en mångsidig och lätt historia, som nu får Scotts (via köpet av Bold) patenterade teknik för integration av dämparen inne i ramen. Själva länkaget är av traditionell Horst-typ, där dämparen ­inuti ramen kopplas ihop med baksvingen via en speciell länk. Detta ger cykeln en cleanare look och en lägre tyngdpunkt, och gör att den blir bra mycket styvare runt vevpartiet och dämparens infästning. Dämparens placering gör att den även är bättre skyddad mot smuts, lera och fukt.

Ramdetalj på en Scott Genius
Ett integrerat geni

Att komma åt dämparen kräver inte att man monterar isär halva ramen. Det räcker med ett plocka bort en lucka som sitter under ramen, något som görs med ett enkelt knapptryck och utan verktyg. Då man inte ser sag-ringen på själva dämparen hittar man i stället en extern indikator på baksvingen, vilket gör inställningen busenkel.  

SAG-Markeringarna

Förutom Genius släpper Scott nu även en Genius ST. Förkortningen ST står oftast för ”short travel” men betyder i detta fall ”super trail”. Båda modellerna är byggda runt samma ram, med en slaglängd på 150 millimeter bak och 160 millimeter fram. För att passa olika budgetar kommer både Genius och Genius ST i kolfiberversioner, aluminiumversioner och en hybridversion med kolfiber i framtriangeln och aluminium i baksvingen. Skillnaden mellan ST och vanliga Genius hittar man i stället i vilka dämpare de är utrustade med.

Bakom luckan

Standardversionen har Scotts Nude 5T-dämpare som fortfarande existerar i symbios med Scotts Twinloc-system. Genom ett reglage på styret kan man sätta både bak- och framdämparen i tre lägen: descend, traction control och lock out.

Fin liten detalj

En annan finess med nya Genius är att gaffelvinkeln är justerbar mellan 65,1 grader och 63,9 grader. Genius ST levereras med den senare gaffelinställningen. Den har inte heller ett Twinloc-reglage utan ett enklare Tracklock som bara styr bakdämparen ­– en Fox Float X Nude-bakdämpare med piggyback. Fram hittar man en Grip 2-gaffel. Detta kanske låter som rena grekiskan för många, men lite kortfattat rör det sig på Genius ST om dämpare med fler och mer avancerade inställningsmöjligheter. Allt för att du ska kunna hitta de egenskaper som passar just din åkstil ute på stigen.

Dämparen på en Genius ram
Om man hade haft röntgensyn

Men vilken version man än väljer får man en cykel med en del kablar. Scott har ansträngt sig lika mycket för att integrera dessa som man har gjort för att integrera bakdämparen. Så trots alla avancerade egenskaper är Genius en visuellt mycket avskalad historia.

Totalt finns det åtta olika versioner av Genius. Värstingversionerna Ultimate respektive Tuned går loss på hissnande 140 000 respektive 127 000 kronor. Betydligt billigare är aluminiumversionen 940 som kostar något mer överkomliga 42 000 kronor.

Det magiska länkaget

Integrerade prylar delar ofta oss cyklister i minst två läger, och det är samma sak med lockout på endurohojar. Genius är ju trots allt fortfarande en av få modeller på marknaden som har en lockout på styret. Men med sin låga vikt på under 12,8 kilo – och delvis tack vare just lockouten ­– så är Genius fortfarande en av de kanske mest mångsidiga enduroriggarna där ute.

Då denna femte version är något längre än tidigare, och har en hjulbas på 1 229 millimeter (när gaffelvinkeln är 63,9 grader), är den kanske en gnutta mer orienterad för utförskörning än tidigare. En längre hjulbas med flackare gaffelvinkel gör sig helt enkelt bättre när det går fort utför. Den låga tyngdpunkten man får med dämparen i den integrerade positionen bidrar ytterligare till cykelns unika egenskaper.

Under våra tester på långa stökiga åk i Aosta i Italien kände sig cykeln mer än hemma – precis som om den vore gjord för exakt den typen av cykling. Men vi tror också att Scott Genius fortfarande gör sig bra som Hellasmoppe eller på stigarna i Änggårdsbergen ­– där den också ska få visa vad den går för nu i vår.

Länk till Scott

Share.
Leave A Reply