canyon_spectral_cf_online_banner

Styrdämparen K.I.S (Keep it stable) från Canyon kan mycket väl vara nästa stora grej inom cyklingen. Det är en nygammal teknik som kort och gott ska ge dig en stabilare styrning och bättre cykelhantering.

Styrdämparsystemet K.I.S består av två fjädrar som är fixerade i ramen, som sen är sammankopplade med en oval kamlänk på gaffelröret via så kallade dyneemaslingor. Effekten blir att man får en återfjädrande eller självcentrerande styrning. Men till skillnad från andra system med en fjäder, tänk exempelvis en svängdörr, ökar inte motståndet progressivt i K.I.S-systemet utan är mest direkt tidigt i styrningen för att sedan avta.

K.I.S vid högersväng.

Tekniken är väl egentligen inte helt ny, det har sedan länge funnits liknande men enklare styrstabiliserande lösningar för både cyklar och en del motorcyklar. Förr i tiden var en styrstabiliserande fjäder en vanlig lösning på standardcyklar för att motverka den negativa effekten av väldigt flacka styrrörsvinklar i låga farter (dessa finns fortfarande att köpa). Moderna styrdämpande lösningar har däremot oftast varit baserade på hydraulik eller elastomerer, där en nivå av tröghet eller friktion ofta har adderats för att uppnå stabilitet från oväntade rörelser. Men det är inte det som är målet här. Genom att styrningen återfjädrar ska systemet helt enkelt stabilisera din cykling och hjälpa dig att hålla en bättre linje – i synnerhet när du stöter på saker som stenar, hala rötter eller annat löst bös på stigen.

K.I.S i neutralt läge.

K.I.S-systemet är helt integrerat i ramen och väger så lite som 110 gram. Trögheten kan man justera enkelt genom en liten puck på ramens ovansida och systemet är så gott som helt underhållsfritt. Canyon har kommit fram till att systemet sparar energi både utför och uppför, då det hjälper cyklisten att hålla en rakare linje och inte slösa energi på att svaja runt.

Pucken som gör att man enkelt kan justera fjäderns spänning.

K.I.S är utvecklat av Syntace och Canyon har tillsammans med Liteville (som tillhör Syntace) ensamrätt på systemet det kommande året. Första hojen i Canyons modellprogram som får K.I.S är bästsäljaren Spectral CF8 – man ville helt enkelt att så många som möjligt skulle få chansen att testa systemet så fort som möjligt. Om du inte är bekant med Canyons cyklar är Spectral en allätare med 150 millimeter slaglängd bak och 160 millimeter fram. Det är en modell som vi skulle klassa som en endurohoj för det mesta. Även om Canyon förmodligen kommer analysera hur detta tas emot så är planen att det K.I.S-teknologin på sikt ska spilla över på andra stighojar framöver. I framtiden kanske vi även ser K.I.S på triathloncyklar?

Canyon har kommit fram till att systemet sparar energi både utför och uppför, då det hjälper cyklisten att hålla en rakare linje och inte slösa energi på att svaja runt

Som koncept för K.I.S osökt tankarna till steget från 26-tums till 29-tumshjul. Det tog några år innan alla var övertygade och vi kunde begrava de små hjulen för gott (nästan i alla fall). Men det tog även enskilda åkare ett tag att vänja sig, och det tog ännu längre tid innan geometri och annat hade hunnit i kapp de större hjulen. Nu är det i stället tvärtom. Att cykla med 26-tumshjul och en femton år gammal geometri i dag känns mer som att cykla på en BMX.

Den här kurvan visar hur K.I.S-systemets tröghet avtar under en sväng och alltså varken är linjär eller progressivt ökande.

På så vis är K.I.S lite i sin linda, och systemet levererar inte en helt självklar känsla när vi gör våra första teståk på en K.I.S-utrustad Spectral. Men vi har bara möjlighet att testa det under en dag, och både uppfinnaren Jo Klieber och ingenjörerna på Canyon säger att det tar ett bra tag innan man vänjer sig. Men de menar också att man till slut inte kan tänka sig att cykla utan systemet när man väl vant sig vid det (ungefär som 29-tumshjulen alltså).

Hur känns det då? På en stökig och snabb stig tyckte jag mig uppleva en högre grad av stabilitet – men på en tajt led med mycket serpentinsvängar blev jag i stället osäker på om K.I.S-systemet hjälpte eller stjälpte.

Vi hoppas på att få testa detta lite mer ingående framöver helt enkelt, eller kanske lita på lovorden från dem som kört med det längre. För jag blir absolut sugen på att testa om K.I.S-systemet verkligen förändrar och stabiliserar min cykling något – det står helt klart.

Länk till Canyon

Share.

1 kommentar

  1. Pingback: Ny Spectral CF från Canyon - fullproppad med finesser - Cykelmagasinet

Leave A Reply