canyon_spectral_cf_online_banner

Första upplagan av Canyons komfortracer Endurace kom 2014 och har sedan dess tweakats i olika versioner. Vi har precis satt tänderna och kört ett långtidstest på den senaste versionen.

Tidigare i somras körde jag Vätternrundan på en Canyon Ultimate och min kollega på cykelstudion Anders Ekh körde en Canyon Aeroad. Senaste versionen av Endurace ärver flera attribut från båda dessa nu närmast ikoniska cyklar. Framförallt kommer nu även Endurace i CFR format (canyons bästa och lättaste kolfiber)

Från Aeroad ärver den en något mer aerodynamisk ram än tidigare, vilket märks kanske främst i formen på sadelröret. Resten är mer likt en Ultimate. Cykeln har även fått Canyons integrerade CP0018 Aerocockpit. Sammanslaget menar Canyon att effektbesparingen ligger på sju watt vid 45 km/h jämfört med den tidigare modellen.

Jämför man CFR med den snäppet billigare CF SLX versionen (priser från 43 500) rör det som om en viktbesparing i ram och gaffel på ca 100 gram.

Snäppet mer Aero

Men vad är då ens en komfortracer? Enligt Canyon själva en hoj med en mer avslappnad åkposition – du sitter inte lika frammåtlutad – och den har bredare däck för mer komfort, just Endurace har även en inbyggd förvaringslösning.

Kikar man på geometrin Jämfört med en Ultimate och Aeroad har Endurace Canyons sportgeometri, något som ger den ett mer förlåtande förhållande mellan stack och reach. Vinkeln på gaffeln och sadelröret är flackare, något som ger en lugnare cykel och en mer upprätt sittställning. Lustigt nog har alla CFR och CF SLX Endurace nu fått effektmätare, ett attribut man kanske inte alltid kopplar ihop med just komfortracers.

Canyon’s CP0018 Aerocockpit går lätt går att justera 40 mm i sidled och 15 i höjd utan att man behöva kapa alls. Spenderar man mycket tid i sadeln med händerna på styrets ovansida kan dock den gnällige knyssla lite över bristen på styrlinda.
En integrerad packbox på överröret som fått namnet LOAD gör det enkelt att få med en korv full med det mesta man kan tänkas behöva.

Canyon har valt en förvaringslösning som innebär en lucka i överöret som sitter ihop med en lång korv. Det är inte så lite imponerande vad man lyckats få in i denna korv. och verktygen och kittet i sig är riktigt genomtänkta och bra. Nackdelen är att det kan slå lite i ramen när man rör sig över ojämn terräng, man är även lite beroende av att använda just denna neoprenkorv, allt annat riskerar annars att försvinna in i ramen. Korven och verktygen måste dessutom köpas till separat och ingår inte vid köp. Lite snålt med tanke på prislappen på cykeln.

Komfortsadelstolpe S15 VCLS 2.0 ger 20 mm vertikal deflektion (flex) och i essensen är det lite som att cykeln har bakdämpning. Guld för komfort på långa rundor eller på dålig asfalt. Stolpens enda nackdel är att den måste tas ut helt om man vill justera vinkeln på sadeln.

Precis som Aeroad och Ultimate har Endurace omatchande däckstorlekar, här rör det sig om 30 mm däck fram och bak sitter ett par 32or. Man ska få plats med upp till 35 mm men jag tror det där går att pusha uppåt en del utan bekymmer. Det som dessutom gör just denna Endurace så bra är att den går att köra som gravel eller CX hoj. Väldigt mycket cykel för väldigt många ändamål alltså, en perfekt året runt hoj. Eller nja för det går inte att montera skärmar, vill man ha det får man använda sådana man spänner fast.

Jesper Arvidsson på Endurace

Jag har genom åren kört på flera versioner av Endurace och denna senaste är absolut snäppet bättre än föregångarna. Kombination av komfort och fartattribut är kul och cykeln känns lekfull. Den är dessutom väldigt mångsidig. Även om jag inte kört den i en annan tappning (läs med andra hjul och däck) gör just möjligheten till bredare däck mycket för mångsidigheten. Åkposition är mer avslappnad och det märks att det är mindre ”race” över Endurace jämfört med exempelvis en Ultimate. Främst märks det att den kanske inte är lika responsiv och spurtglad, utan en lite mer stillsam historia. Vikten ligger på ca 7.3 kilo vilket är 500 gram tyngre än en Ultimate i samma prisklass. Något som främst spelar roll om du ska ut och klättra i höga berg, eller bara har en faiblesse för lätta cyklar.

Den flexande stolpen och 32 mm bakdäck gör mycket för upplevelsen av ökad komfort. Så är komfort något du är ute efter, eller om du kanske har ryggproblem är detta valet för dig. Med tanke på geometrin är det även en riktigt bra hoj för dig som vill köra Vätternrundan givet på hur många timmar det krävs i sadeln och av kroppen.

Vår testversion är värsta värstingen och verkligen creme de la creme på alla komponenter och kommer med bling bling som SRAM RED eTap och DT Swiss ERC Dicut hjul. Priset landar därefter och ligger på nästan 112 000. Endurace i sin enklaste aluminumform finns dock för närmare en åttondel av det priset….

Läs mer om alla canyons landsvägscyklar här

Share.
Leave A Reply