Share.

15 kommentarer

  1. Joakim von Scheele on

    Fin bild! 🙂
    Det som skulle kännas ännu mer motiverat vore en större cykelparkering, kanske i två eller flera våningar? Jag åker ibland pendel från Karlberg och det är alltid knökfullt, cyklar i gångarna osv. Inte ens mitt i vintern finns det lediga platser, som synes.

  2. Jag kan gott tänka mig betalparkering för cykel men då ska det vara bra!!
    Alltid tak, bevakning , kanske servicemöjlighet etc
    Det på bilden är inte något som lockar folk att ta cykeln till pendeln!

  3. Krister Isaksson on

    Joakim, Tack!, här är det verkligen trångt o besvärligt. Troligen kommer inget hända här då stationen ersätts av Odenplan då Citybanan är klar. Och där blir det ett cykelgarage i anslutning till biljetthallen!

  4. Krister Isaksson on

    Manne, självklart måste det vara kvalitet och innehålla det du beskriver. Man kan även tänka sig ett samarbete med cykelhandlare, man har sin personliga p-plats, toalett, varför inte dusch, realtidsinfo ang. kollektivtrafiken mm mm.

  5. Johannes Westlund on

    Jag är riktigt glad att det finns takparkeringar att tillgå på Chalmers, där jag spenderar dagarna. Saknar dock en på hemmaplan och det är supertrist. Hade velat ha cykeln i varmgarage helst. Men man kan inte få allt, och jag kan inte riktigt lasta kommunen för att det inte finns lyx-parkeringsplats utanför min dörr.
    På vissa stadsbyggnadsbloggar har det varit diskussion om detta med garage, för bil alltså. De byggs ju mer eller mindre per automatik, trots att bilar klarar sig rätt bra utan garage. Många använder istället garaget till gym/förråd/hobbyrum. Varför bygga ett garage då istället för att bygga ett rum till i huset? är frågan som dryftas. Och någonstans där börjar man fundera på varför det byggs garage till bilar ”per automatik” men däremot cyklarparkering, som verkligen skulle ha nytta av tak, så sällan blir byggda med det. Det är inte utan att man undrar hur tankarna gick när de här normerna kom till. Man lyckas ju med att skapa suboptimala lösningar för både cyklister OCH bilister, eller i varje fall en signifikant andel.
    Ska väl sägas att det var ett visst USA-fokus i diskussionen, där finns ju inte kyla och snö på samma sätt. Men där är väl garagen desto fler gissar jag, i deras ändlösa villa-sprawl.

  6. Krister, Odenplans parkering 100 000kr per cykel parkeringsplats, lite för dyrt.
    Johannes:
    Jag har ett bra cykelrum, med lite cykelpussel går det att byta kedja, slang, olja, tvätta av (med trasa) i det rummet och det gör man gärna när det är varmt, men att ha ett gratis varmt cykelrum med så mycket plats är verkligen lyx.
    Vi satt och funderade på vad en cykelparkeringsbod på gatan skulle kosta och kom fram till mellan 100kr/månad och 200kr/månad, antagligen mycket mer egentligen men man kan jud römma.
    Det hela kom sig av att vi såg ett parkerat piano i stan, med betald p-avgift, ett par öl senare så kom vi fram till att man faktiskt får parkera en liten cykelparkeringsbod på gatan (om den har hjul) och dela den med andra. I Stockholms innerstad kostar det 8400kr per år för en boendeparkering, sedan mellan 2000kr till 12 000kr per år för att betala av byggandet av boden. Då får man en bra parkeringsplats och en bra bod, men då ska man ha 10 personer som kan tänka sig betala detta varje månad…
    Intressant nog finns det en del BRF:er som tar betalt för cykelparkeringsplats inomhus, mellan 10kr till 40kr per månad är vad jag har sett i Vasastan. Så mitt räkneexempel ovan verker helt plötsligt väldigt dyrt.

  7. Krister Isaksson on

    Erik, att ställa om till ett mer hållbart samhälle kanske måste kosta lite. Det har ju uppenbarligen kostat ENORMA summor att skapa ett ohållbart samhälle! Sett till att hela Citybanan kommer att kosta runt 17 miljarder kan jag tycka att det är en ok summa. Och varför ska inte cykelinfrastruktur få kosta? Bara för att fordonet är billigt behöver ju inte det betyda att infrastrukturen för detta fordon är billigt skit. Ser vi sen till betalningsviljan hos cyklister så finns den där, tillräckligt många vill ha detta och är bereda att betala så vad är problemet? Det problem jag ser är att garaget är på tok för litet, platserna kommer inte räcka till och vi kommer få en dålig parkeringssituation för cyklister på Odenplan.

  8. Erik Johansson on

    Krister: Överkapacitet är ett måste så klart, om ökningen av cyklar på stan ska kunna hålla i sig. Men jag tror inte att lösningen är komplicerade och dyra garage, utan snarare många fler garage, så att folk kan stanna där de vill, och inte vara förpassade till ett stort centralt garage.
    Jag har ingen aning om vad det kostar att bygga cykelgarage, det för bilar automatiska P-Snurran kostade ~30 miljoner att bygga för 46 bilar och kostar 3000kr/mån för en plats, men det är väl ingen idé att bli fartblind bara för att man betalar 19 miljarder för Citybanan.
    Finns andra saker att satsa på, bättre cykelparkeringar i förortens pendeltågsstationer, mer yteffektiva lånecykelstall vid citystationer, lånecyklar, kanske cykelpooler osv..

  9. Krister Isaksson on

    Erik, du har helt rätt, det behövs en blandning av lösningar och på en mängd olika platser runt om i staden. Såväl dyra som billiga. Vi behöver väl inte alltid ställa cykelinvesteringar mot varandra. Lämpligare är att ställa dem mot andra transportinfrastrukturinvesteringar och se var vi får ut mest nytta för pengarna. Fler och fler studier visar att cykelinvesteringar står sig mycket väl mot andra investeringar, ofta med större lönsamhet, så det kanske är dags för större omfördelningar så vi kan göra mer omfattande cykelåtgärder.

  10. Johannes Westlund on

    Jag greppar inte kostnaderna. 100 000 kr per cykelplats?! Det låter väldigt dyrt. Bilparkeringar brukar landa nära 100 000 kr per plats, men de platserna ligger på ca 25 kvadratmeter inklusive allt. Cykelparkering är knappast 25 kvadratmeter, snarare 2,5. Ska det vara 10 000 kr per plats? För jag får det som sagt till att det är fel på en tiopotens någonstans. Eller ska man förgylla med bladguld bara för att kunna peka på projektet och säga ”cykelsatsningar är bara skit, dyrt och lite valuta för pengarna”. För jag förstår inte hur det blir så mycket dyrare annars.
    För övrigt borde det finnas en p-norm för cykelparkering. Jag har sysslat lite med att skriva yttranden till detaljplaner i Göteborg och trenden är hittills att man inledningsvis pratar väldigt mycket om hållbart resande, cykling och liknande. Sen kommer ett långt stycke om hundratals parkeringsplatser för bil. Men inte en enda rad om någon parkering för cykel. Man tappar liksom bort sig på vägen. Cykelparkeringar borde i högre grad finnas med i detaljplaner på samma sätt som bilparkeringar eller snarare borde cykelparkeringar ses som viktigare.

  11. Krister Isaksson on

    Johannes, det finns en kostnadsbedömning från 2011 för cykelgaraget under Odenplan, den är 20,7 mnkr och antalet platser är 260.
    Ang. P-norm för cykel så finns inget som hindrar kommuner att använda detta i detaljplaner och bygglov. Här har Cyklingsutredningen helt rätt, det brister i tillämpningen, inte regelverket. I Stockholm blir det allt vanligare att detta skrivs in i exploateringsavtal och detaljplaner. Titta på sid 21 i denna publikation: http://foretag.stockholm.se/PageFiles/305416/Cykelparkering%20i%20staden.pdf

  12. Vilken slående kontrast mot din blogg om cykelparkering och kollektivtrafik. Kan det bli mer tydligt än så här? Ok, det finns en cykelparkering på denna plats men den räcker inte till och den är av låg kvalitet. Man känner sig verkligen prioriterad, att staden satsar på cykling, när man ska parkera eller hämta sin cykel här…

  13. Krister Isaksson on

    Per, ja det är verkligen som natt o dag! Skulle vi inventera samtliga cykelparkeringar utmed pendeltågslinjerna i Sthlms län o på andra platser i landet skulle den samlade bilden vara nedslående… Men då finns det samtidigt en stor potential till omfattande förbättringar! Vill man så går det!

Leave A Reply