Nu ska Stockholms stad röja bort cykelvraken. Så här står det på stadens intranät:
Nu kommer vi att börja flytta övergivna cyklar vid olika cykelparkeringar i staden.
Nu snyggar vi till stadens cykelparkeringar och gör det enklare för stadens cyklister att hitta parkeringar. Detta innebär att nya parkeringar byggs, men även att befintliga parkeringar underhålls och att cyklar som inte används tas bort.
Skyltar kommer sättas upp för att informera cyklisterna. De cyklar som bedöms vara långtidsuppställda kommer förses med en specialtejp så att ägarna förvarnas om att just deras cykel är på väg att flyttas.
Ägarna till cyklarna får sedan minst sju dagar dagar på sig att ta bort tejpen. Om tejpen fortfarande sitter kvar efter att sju dagar har gått, så kommer cyklarna tas om hand av staden. Cyklarna förvaras i Lunda industriområde i Spånga.
Det är med stöd av lagen om flyttning av fordon, som vi kan ta hand om cyklarna. Som ett led i stadens cykelplan ingår det att göra det enklare för cyklister att hitta cykelparkeringar.
Cyklister som har fått sina cyklar bortforslade kommer kunna återfå sina cyklar om de kan uppge märke, färg, modell, ramnummer samt matcha låset mot nyckeln. Det kommer kosta 300 kr att kvittera ut sin cykel.
Snart är den borta! Foto: Lars Epstein DN
Bra! Nu blir det mer plats för oss som använder cykeln och behöver plats att parkera den.
Relaterade inlägg:
- Hur många skrotcyklar är det?
- Skrotcyklar som konst
- Räcket – bästa cykelstället?
- Cykelparkering i världsklass
- Vill du parkera här?
- Cykeln får inte plats!
- Visst får cykeln plats!
- Börjar de bli för många?
- Tak över huvudet
- Vill de inte få nya kunder och tjäna pengar?
10 kommentarer
Fint, men är inte sju dagar lite lite? Man är lätt bortrest eller sjuk i en vecka…
Non, tror nog att använder man sin cykel tämligen regelbundet syns det att den inte är ”långtidsuppställd”. Sen står det ju ”minst sju dagar”.
Det där är lite problematiskt. Å ena sidan vill man ju verkligen ha bort alla gamla vrak som folk strutar i att ta hand om. Å andra sidan finns det de som hamnar i kläm. Jag åker en till ett par gånger i månaden ut till Kungsängen med pendeln och ska sen några kilometer vidare därifrån. Eftersom det är så krångligt att ta med cykeln på pendeln har jag ställt en gammal, ful men välfungerande, cykel vid pendelstationen som jag kan använda då.
Jag vet inte om den framstår som ”cykelvrak”; det beror nog på vem som tycker. Ibland har något däck tappat luften – jag brukar ha med mig en pump ifall det skulle skett.
Den cykeln var väldigt nära att bli bortforslad – det stod en skylt vid cykelparkeringen om att alla cyklar skulle forslas bort tre dagar senare en gång när jag kom förbi. Det var en ren slump att jag råkade vara där ”rätt” dag.
Å andra sidan är det ju många som missbrukar gratisparkeringen för cyklar och tycker det är en jättebra deponi, eller lagerutrymme för deras gamla vrak som de kanske ska fixa till nångång nästa sommar. Svårt det där…
Jocke, tror faktiskt att felprocenten sett över hela staden kommer vara väldigt låg. Ok, inte kul för de enstaka som råkar ut för strulet men att uppfinna det perfekta systemet tror jag inte på.
Jättebra! Jobbade t.ex. på kafé vid Stureplan förut och den cykelparkeringen är i princip full året om, av samma cyklar. Av kanske 50 platser var det 5 som fanns tillgängliga om dagarna.
Jag har också lite svårt att förstå vad fenomenet med övergivna cyklar beror på. En cykel är ändå ett gediget hantverk som dessutom kostar en slant, jämfört med andra vardagsprylar som folk verkar vara mer försiktiga med. Jag kan tänka mig att vissa kanske vill göra sig av med sin trasiga cykel och tycker det är jättepraktiskt att bara ställa den vid ett cykelställ och känna att problemet är borta. Men hur kan det vara så omfattande?
Simon, om du klickar på det relaterade inlägget ”Hur många skrotcyklar är det?” här ovan så kommer du se att det kanske inte är så många skrotcyklar totalt sett i hela staden. Den omfattande inventeringen som genomfördes visade att av alla parkerade cyklar som inventerats är 4 procent skrotcyklar. Störst andel skrotcyklar fanns på Södermalm i Stockholm, 7 procent och lägst andel var i Västerort med 1 procent skrotcyklar. Självklart finns det stora lokala variationer.
Där jag bor finns ett fint gårdshus för cyklar. Det är riktigt snyggt gjort och passar bra in i miljön.
Det finns 8 bra platser med fastlåsningsmöjlighet. Där står sen 5-6 år tillbaka 16-17 cyklar. Bara 3 st används, bl a min cykel. Resten är fastlåsta i en slags huller om buller situation.
Det kommunala bostadsbolaget kan inte flytta skrotcyklarna; jag har försökt få dem till det varje år sen lång tid tillbaka. Det är ett lagbrott, egenmäktigt förfarande. Ägarna bryr sig inte. 5 av cyklarna är barncyklar. Några av ägarna till dessa är nu vuxna. Ingen använder cyklarna, ingen gör något.
När jag går in på bolagets kontor och diskuterar det här blir jag numera betraktad som någon slag rättshaverist; å nej, inte han igen!!
Mina grannar (troliga ägare) avfärdar mina påpekanden och jag kan och vill inte starta världskrig med dem om detta.
/ebh Stockholm Södermalm
ebh, kanske ska tipsa det kommunala bostadsbolagets jurister att prata med trafikkontorets jurister. Tror nog att det går – om man vill…
Har det hänt något med detta? Det borde väl rimligtvis göras i hyfsat god tid innan semestertider, men jag har varken sett skyltar eller specialtejp.
Kan man tipsa Stockholm stad om att ett ställ har invaderats av skräpcyklar?