Här är några väsentliga steg för att överleva som cyklist. Följ dessa och allt kommer att bli tipptopp. Först sätta på sig skyddsdräkten som Folksam utvecklat:

Sen är det på med hjälm som gäller. Och inte vilken hjälm som helst, utan en hjälm med inbyggd avgas- och partikeldödare. Det är ju som så att det finns fordon i vårt transportsystem som inte är så bra för vår hälsa.

Hjälm med avgas- och partikeldödare! Foto: Cool Sparks

Nästa steg är att klä dig som en julgran – så på med reflexvästen:

Självklart måste vi genomgå en särskild och omfattande trafikutbildning med hög kvalitet innan vi kan bege oss ut i trafiken:

Foto: Folkbladet

Sen för att verkligen klara av alla de olika förhållanden som råder på landets cykelvägar behövs en cykel som klarar uppgiften. En cykel i stil med denna:

Så, nu är vi redo att bege sig ut. En cyklande förebild för Trafikverket och NTF!

Sen finns det en uppenbar multinytta med denna utrustning. Stora delar kan användas i kollektivtrafiken för att där hantera farliga spärrar, förare som kör buss som krattor och en miljö full av farliga partiklar! Och eftersom många byter mellan cykel och kollektivtrafik så tjänas stålarna man behöver lägga ut på denna utrustning snabbt in.  

Eller är det något annat vi kan göra?

Något så att vi kan se ut lite mer så här:

Toppbild: Foto: San Diego Shooter, Flickr CC BY-NC-ND 2.0

Share.

19 kommentarer

  1. så allvarligt tråkigt behöver du inte se på framtiden
    Hon i första bilden har fått ett ullunderställ för vintern
    Killen på cykeln gör ju bara ett VO2maxtest och damerna testar sin syn när de fått sina nya glasögon.Sen kommer de alla ge järnet på sina fixed hojar. 🙂

  2. Krister Isaksson on

    Manne, du har helt rätt, det är så vi måste se framtiden! Fast jag är allt bra svag för den sista bilden…

  3. I övriga nyheter: det var ett bra tag sen som beläggningen på korsningen i den sista bilden såg så fin ut. Numera får man navigera bland potthål och vattenpölar.

  4. Sista bilden löser man elegant med velomobil. Kortärmat året runt där regn, rusk och motvind bara är trevligt. Tre hjul och stötupptagande kaross höjer säkerheten radikalt och inget hindrar väl att man målar den gul heller 🙂 Med el-assist det perfekta pendlarfordonet även i rimliga mängder snö och backar.
    Ett statligt velomomiljöbilsbidrag och inhemsk tillverkning (SAAB…) hade inte varit så dumt. Utopi idag, men om 10-15 år kanske…

  5. Underbart inlägg!
    Det är verkligen absurt med alla mer eller mindre välvilliga försök och åtgärder som tillsammans krånglar till något så lätt och enkelt som att cykla! Samtidigt som man missar de verkliga problemen…

  6. Krister Isaksson on

    Mia, tack! Ja visst är det, för att citerar Patrik Kronqvists ledarkrönika i Expressen nyligen: ”I en tid av klimathot, bilköer och överfull kollektivtrafik är det absurt att vi fortfarande främst diskuterar cyklister som ett trafikproblem.
    I själva verket är de lösningen.”

  7. Krister Isaksson on

    Erik, stort tack! Är oxå lite nöjd med inlägget, det hela är ju så absurt att vi riskerar att tappa fokus och missa cykelns stora fördel: enkelheten!

  8. Erik Sandblom on

    Krister, ja exakt! Cykelns fördel är enkelheten!
    Så glad jag blir av att höra dig säga så! Många i cykelsvängen verkar ha en blind fläck inför att de har cykling som hobby och livstilsmarkör. De inser inte att de flesta bara vill komma fram smidigt och enkelt, och att detta är cykelns konkurrensfördel.
    Sen har vi säkerhetsfascisterna som inte bryr sig om forskning eller hälsa utan bara vill projicera sina rädslor och kräva hårdare tag.
    Om folk tror att man måste köpa all kringutrustning så tror jag inte cyklingen kommer öka, hur fina cykelbanorna än är. Det måste se inbjudande ut, precis som på nedersta bilden!

  9. Krister Isaksson on

    Erik, är just nu i Örebro på en nationell cykelkonferens. Den säkerhetsfundamentalism som då o då kommer till uttryck här är ibland skrämmande. ”Det går inte att arbeta för ökad cykling om inte trafiksäkerhetsproblemen löses”. Känner en stor oro när nu Trafikverket ”kraftsamlar” för att ta tag i säkerhetsfrågan, var ska det sluta?

Leave A Reply